Lekkere fruithapjes voor je kindje

Lekkere fruithapjes voor je kindje

Vanaf een maand of vier mag je kind vaste voeding. Wil je eens een ander fruithapje geven dan geprakte banaan? Combineer dan verschillende fruitsoorten.

Geschikt fruit voor fruithapjes

Je kunt het best beginnen met fruitsoorten die zacht van smaak zijn. Zo went je kind het makkelijkst aan nieuwe smaken. Geschikte fruitsoorten zijn appel, peer, abrikoos, meloen, mango, perzik en banaan.

Gebruik goed rijp en vers fruit. Voeg geen suiker toe, want dan went je kind aan de zoete smaak. Aan fruit in blik is vrijwel altijd suiker toegevoegd, en dus is het minder geschikt om er fruithapjes van te maken.

Maak het fruit zo fijn dat er geen stukjes meer in zitten. Dat lukt goed met een staafmixer of blender.

Zachte smaken

Appel, peer en banaan hebben een zachte smaak en zijn daardoor favoriet bij baby’s. Natuurlijk kun je ze apart geven, maar een mix van deze 3 vinden de meeste baby’s ook heerlijk.

Mango kun je met veel soorten fruit mengen. Begin met appel of peer. Als je kind iets ouder is, kun je er ook een kiwi aan toevoegen. Voor heel kleine kindjes is kiwi minder geschikt, omdat er pitjes in zitten.

Ook lekker: aardbeien met framboos. Meng er eventueel een banaan doorheen om de fruithapjes wat zachter van smaak te maken.