Wat als je kind bang is voor gewelddadig nieuws?

Er gebeuren gruwelijke dingen in de wereld. Aanslagen, bloedbaden, hongersnood… Grote kans dat je kind daar ook wat van mee krijgt. Het advies van traumapsychologen: praat er samen over. Maar wat als je kind daarna nog steeds angstig is?

Afschermen werkt niet

Kinderen komen in onze huidige multimediale samenleving hoe dan ook in contact met beelden van heftige nieuwsfeiten, zoals aanslagen. De meeste deskundigen zeggen dat het zinloos is om je kind hiervoor af te schermen. Het internet en sociale media zijn ten slotte alom aanwezig, en je vergroot er ook de angst mee. Dat wil niet zeggen dat je continu het nieuws moet laten aanstaan. Filter het en maak het onderwerp bespreekbaar.

Hoe praat je met je kind over terrorisme?

Wat als je kind bang is voor gewelddadig nieuws?

Niet alle kinderen zullen uit zichzelf komen vertellen dat ze bang zijn. Wees alert voor de signalen en spreek er zelf je kind op aan. Jonge kinderen klagen vaak over ‘buikpijn’ of krijgt nachtmerries. Vraag dan even door: Waar denk je aan? Ben je bang? Hopelijk komt het hele verhaal dan wel naar boven. Belangrijk is dat je je eigen angst niet laat merken. Want dat voelen kinderen feilloos aan en zullen dan ook angstig worden.

Veiliger door de SAFE-methode

Het kan zijn dat je kind niet wil praten, maar dat je toch merkt dat hij angstig is. Of dat je hem niet kan geruststellen. Dan kun je de SAFE-methode proberen:

S: Search for hidden questions or fears

Vraag of er iets is wat hen bezighoudt met betrekking tot het nieuws, vraag door: wat zeggen hun vrienden er over, wat is hun grootste zorg nu… Zorg wel dat de sfeer ontspannen blijft, het moet niet aanvoelen als een kruisverhoor. Het doel is om er niet van uit te gaan dat je kind zegt dat alles ‘oké’ is om jou te ontzien. Sommige kinderen vinden het moeilijk om hun gevoelens onder woorden te brengen zonder dat hun ouders ze daarbij helpen door heel veel vragen te stellen.

A: Act

Hou vast aan dagelijkse routines, zoals huiswerk maken, slaaprituelen en eetgewoontes, want dat geeft afleiding en werkt geruststellend. Het kan je kind ook helpen om hem dingen te laten doen voor anderen. De deur open houden voor een vreemde of een ommetje maken met de bejaarde buurman. Dit soort daden herinneren je kind eraan dat er ook goeds in de wereld is. Het verlaagt zijn gevoel van machteloosheid.

F: Feel feelings

Laat ze weten dat hun gevoelens er toe doen. Neem je kind serieus. Als je zegt ‘Er is niks om je zorgen over te maken’, leer je hem dat jij misschien niet de persoon bent om tegen te praten over hun angsten. Praten is belangrijk, maar luisteren nog veel meer. Zonder oordeel. Toon begrip.

E: Ease Minds

Nadat je zeker weet dat je kind over zijn angsten heeft gepraat, is het tijd om hem te overtuigen dat hij veilig is. Stel je kind gerust dat er goede mensen keihard werken om terreurdaden in de toekomst te voorkomen.

Waar bijna alle deskundigen het over eens zijn is dat jouw kind jouw aandacht en tijd nodig heeft. Zorg dat je beschikbaar bent als ouders. Breng tijd door met je kind en maak duidelijk dat terroristische aanslagen zeldzaam zijn. Dat kan al een enorme geruststelling zijn.