zwangerschapssporten

Welke zwangerschapssporten zijn er?

Ook als je zwanger bent, is het goed om een half uur per dag te bewegen. Gewoon sporten is misschien te zwaar, daarom zijn er speciale zwangerschapssporten.

Zwangerschapssporten

Bij zwangerschapssporten zijn de oefeningen speciaal afgestemd op jouw zwangere lijf. Een greep uit de mogelijkheden:

Zwangerschapsgym

Je krijgt oefeningen om je lichaam voor te bereiden op de bevalling en daarnaast veel praktische informatie. Een cursus bestaat uit ongeveer tien lessen van een uur. Je partner mag één of twee keer meekomen. Je kunt bij de thuiszorg bij jou in de buurt terecht voor meer informatie.

ZIE OOK: Zwanger en sporten, waar moet je op letten?

Zwangerschapsyoga

Bij zwangerschapsyoga staat de beleving van de zwangerschap centraal. De nadruk ligt op het bewust omgaan met je ademhaling. Leren ontspannen is het sleutelwoord. De cursussen variëren in duur en groepsgrootte.

Zwangerschapszwemmen

Deze cursus bereidt je niet gericht voor op de bevalling, maar is wel heel geschikt als je zwanger bent. In het water kun je je volledig ontspannen, want dan voel je het gewicht van je buik niet. Bovendien is het water lekker warm.

ZIE OOK: Zwanger en sport: do’s en don’ts

Zwangerschapsfitness

Diverse sportscholen bieden tegenwoordig ook fitness aan als je zwanger bent. Je volgt dan een aangepast programma waarbij de nadruk niet ligt op krachttraining maar op houding, conditie en soepelheid. Daardoor heb je later in de zwangerschap minder kans op rugpijn en ben je na de bevalling vaak sneller weer op de been, omdat je fitter blijft.

ZIE OOK: Zo blijf je fit tijdens de zwangerschap

Sommige sportscholen huren een fysiotherapeut in om de zwangerschapsfitness te begeleiden. Meer informatie vind je bij de sportschool bij jou in de buurt.

Speciaal voor jou