Verstopping bij zwangerschap

Verstopping bij zwangerschap

Je darmen werken tijdens de zwangerschap langzamer en zitten knel door je dikke buik. Dit kan leiden tot een moeilijke stoelgang. Wat kun je doen tegen verstopping?

Verstopping bij zwangerschap

Tijdens je zwangerschap kun je last hebben van obstipatie, ofwel een lastige stoelgang, ofwel een verstopping.

Een verstopping komt door een veranderende hormonale werking in je lichaam tijdens de zwangerschap. Het hormoon progesteron verslapt de spieren in je darmwand, waardoor je moeilijker naar de wc kunt en het zelfs pijn kan doen.

Ook doordat de baarmoeder groter wordt, worden de darmen weggedrukt; ze zitten in de knel. Het is normaal dat de darmen tijdens de zwangerschap langzamer werken. Het gevolg is een verstopping: poepen wordt lastig.

Wat kun je ertegen doen?

Drink genoeg water of cafeïnevrije thee. Probeer zo min mogelijk koffie te drinken (niet meer dan vier koppen per dag). Te veel cafeïne is namelijk niet goed voor de baby. Eet vezelrijk voedsel (bijvoorbeeld: volkorenproducten, groenten en fruit). Het eten van veel vezels, zoals pruimen, ontbijtkoek en bruin brood, kan goed helpen tegen verstoppingen.

Sinaasappelsap en Roosvicee Laxo, Stimulance (te koop bij de apotheek) werken ook goed. Drink ’s ochtends bij het opstaan eerst een glas lauw water. Een ontbijt met vers fruit, biogarde yoghurt en vezels (muesli of ontbijtgranen) kan ook helpen. Drink de hele dag door voldoende. Ook voldoende beweging helpt om je darmen te activeren.

Als je eindelijk naar het toilet kunt, let dan goed op je houding. Leun niet naar voren, maar leun met je rug schuin naar achteren tegen de muur of stortbak. Op die manier maak je als het ware een betere glijbaan voor de ontlasting. Dit is net als bij een bevalling; dan ga je ook schuin naar achteren zitten om de route naar buiten voor je baby zo makkelijk mogelijk te maken.

Deze animatie laat zien hoe obstipatie tijdens je zwangerschap ontstaat:

Lees hier meer over

Speciaal voor jou