fit tijdens de zwangerschap

Fit tijdens de zwangerschap

Lichaamsbeweging stimuleert je bloedsomloop en een goede bloedsomloop is goed voor je ongeboren kind. Met welke oefeningen blijf je fit tijdens je zwangerschap?

Fit tijdens de zwangerschap

Beweging zorgt ervoor dat er meer bloed en dus meer voeding naar je baby stroomt. Blijf dus bewegen als je zwanger bent. Als je twijfelt over de sport die je doet of over hoe vaak of intensief je sport, dan kun je het beste navraag doen bij je verloskundige.

Zolang je buik nog niet zichtbaar gegroeid is, kun je gerust buikspieroefeningen doen. Als je buik dikker wordt, dan rekken je buikspieren mee en kunnen ze overbelast raken. Na zo’n vier tot vijf maanden gaan je twee grote buikspieren wijken. Dat is het moment om te stoppen met buikspieroefeningen.

Rek je armen

Ga in een comfortabele houding op de grond zitten. Leg je handen op je schouders en strek ze boven je hoofd uit. Probeer met een arm naar het plafond te reiken. Ontspan je en wijs daarna met je andere arm naar het plafond. Laat beide armen zakken tot op de hoogte van je schouders. Raak je schouders met je handen aan en strek je armen weer de hoogte in.

Houd je dijen sterk en soepel

Ga op je zij liggen met je onderste been een beetje gebogen. Ondersteun je hoofd met je elleboog. Strek je bovenste been en til het op. Tel tot vijf en laat je been langzaam weer zakken.

Goed voor je rug

Ga staan met je voeten een eindje uit elkaar. Je knieën moeten recht boven je enkels zijn. Leg één hand op je onderrug en de andere onder je buik. Trek je buik- en bilspieren aan en beweeg je bekken langzaam naar voren en naar achteren.

Goed voor je bekken

Span de spieren van je bekkenbodem aan en houd deze een paar seconden vast. Dit voelt alsof je je plas moet ophouden. Het fijne van deze oefening is dat je hem overal kunt doen!

Ademhaling

Dit is een ademhalingsoefening om de weeën beter op te vangen. Ga lekker liggen, leg je handen op je buik en probeer rustig naar je handen en naar je baby toe in te ademen.

Speciaal voor jou