Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Slaapschema baby per maand

Direct naar:

Veel slapen is goed voor de gezondheid en ontwikkeling van je baby. Maar urenlang slapen gaat niet bij elke baby vanzelf. Hoeveel slaap heeft je baby eigenlijk nodig? Wat is een normaal aantal uren voor een baby om overdag te slapen en wanneer gaat een baby doorslapen? Alles over de slaap van je baby mét een handig slaapschema baby.

id="hoe-belangrijk-is-slapen-voor-een-baby">Hoe belangrijk is slapen voor een baby?

Genoeg en goed slapen is belangrijk voor je baby. Voor de ontwikkeling van het immuunsysteem, om maar wat te noemen. Bovendien worden tijdens de diepe slaap groeihormonen aangemaakt: je baby wordt dus slapend groot. Je baby bepaalt zelf zijn slaapritme, waarbij jij kunt zorgen voor de juiste omstandigheden om goed te kunnen slapen. Als het slapen moeizaam gaat, kan een slaapschema baby je handvatten geven. Dat vind je verderop.

Advertentie

Lees ook: Dit zijn de beste babyfoons met camera van dit jaar

Goed slapen is niet alleen belangrijk voor de fysieke groei van je baby, maar ook voor de ontwikkeling van zijn hersenen en kortetermijngeheugen. Dat heeft hij later nodig voor het leren op school. In zijn slaap verwerkt zijn brein ervaringen en prikkels. Dit herstel gebeurt tijdens de REM-slaap, ook wel droomslaap of actieve slaap genoemd. Dat zijn de fases tijdens het slapen waarin je baby onrustig lijkt, onregelmatiger ademt en soms glimlacht in zijn slaap. Jonge baby’s brengen relatief veel tijd van de slaapcyclus door in de REM-slaap, omdat de hersenen zich nog zoveel moeten ontwikkelen.

Tip! Slapen in stijl: koop hier de mooiste slaapzakken

id="slaapcyclus-baby-zo-lang-duurt-een-slaapje">Slaapcyclus baby: zo lang duurt een slaapje

De REM-slaap is dus heel belangrijk voor de ontwikkeling van je baby, maar de diepe slaap ook. Je baby slaapt dan rustig, ligt stil en ademt regelmatig. Tijdens het slapen doorloopt je baby telkens opnieuw de slaapcyclus, van indommelen, naar lichte slaap, diepe slaap en REM-slaap. Een slaapcyclus duurt zo’n 45 minuten. Veel baby’s hebben moeite met het volmaken van een hele cyclus en kunnen huilerig wakker worden, omdat ze eigenlijk nog niet zijn uitgeslapen. De kwaliteit van een slaapje van 30-40 minuten is ook minder hoog dan die van 45 minuten of langer. Kinderen zijn na een kort slaapje meestal minder uitgerust.

Lees ook: Dit zijn de beste slaaptrainers voor kinderen van dit jaar

id="slaapschema-baby-0-2-maanden">Slaapschema baby: 0-2 maanden

Pasgeboren baby’s slapen gemiddeld zestien tot twintig uur per dag en hebben gemiddeld elke 2/3 uur voeding nodig. Tussen de slaapjes door kan een pasgeboren baby ongeveer een klein uur wakker zijn. Dit is het moment om je baby te voeden en even met hem te knuffelen en spelen.

Advertentie

Een handig slaapschema:

Voorbeeld voedingsschema per dag:
Tijd Voeding
07:00 90 ml flesvoeding of BV
10:00 90 ml flesvoeding of BV
13:00 90 ml flesvoeding of BV
16:00 90 ml flesvoeding of BV
19:00 90 ml flesvoedin of BV
21:00 90 ml flesvoeding of BV
00:00 90 ml flesvoeding of BV
03:00 90 ml flesvoeding of BV
Borstvoeding: 6-8 x per dag/nacht
Flesvoeding: 6x 85 x 130 ml, of 7 x 75-110 ml of 8 x 60-110 ml

Baby’s in de eerste 6-8 weken hebben van nature nog geen interne klok of bioritme. Het gemiddeld aantal uren slaap dat ze nodig hebben, is een totaal van dag en nacht bij elkaar. Rond deze leeftijd kan een baby overdag wat meer wakker zijn dan ’s nachts.

id="slaapschema-baby-3-maanden">Slaapschema baby: 3 maanden

Het aantal uren slaap neemt geleidelijk af. ’s Nachts gaat je kind langzaamaan steeds langer achter elkaar slapen. Als je geluk hebt slaapt je baby nu zelfs (wel eens) een hele nacht door, al is dat nog lang niet gebruikelijk. Is je baby drie of vier maanden oud, dan slaapt hij overdag waarschijnlijk zo’n 3,5 tot 5 uur, verdeeld over drie tot vier dutjes. ’s Nachts heeft hij een slaapbehoefte van 11 tot 12 uur.

Door te proberen een (flexibel!) voed- en slaapschema na te streven, help je je baby wennen aan een vast ritme. Ook kun je zo misschien voorkomen dat je baby overdag te lang slaapt, waardoor hij ’s nachts voedingen wil inhalen. De voorspelbaarheid van vaste routines is voor veel baby’s fijn, maar iedere baby is natuurlijk anders. Volg vooral de behoefte van je baby en jouw gevoel.

Advertentie

Een handig slaapschema:

Tijd Voeding
06:30 – 07:00 110-180 ml flesvoeding of BV
10:30 – 11:00 110-180 ml flesvoeding of BV
14:00 – 14:30 110-180 ml flesvoeding of BV
17:45 – 18:00 110-180 ml flesvoeding of BV
18:00 – 20:00 naar bed
22:00 – 23:00 Eventueel nog een nachtvoeding
Slaapschema baby: aantal uren slaap overdag: 3,5-5 uur – Wakkertijd overdag: 60-120 minuten
Slaapschema baby: aantal uren slaap ’s nachts: 11-12 – Aantal voedingen: 5-6

Ook handig: voedingsschema baby per maand

id="slaapschema-baby-6-maanden">Slaapschema baby: 6 maanden

De meeste baby’s slapen nog drie dutjes overdag en gaan pas rond de 9 maanden naar twee slaapjes. Die duren samen waarschijnlijk zo’n 3 tot 3,5 uur. Het ochtendslaapje is voor de meeste baby’s het makkelijkste moment van de dag om in slaap te vallen, het derde slaapje de lastigst. ’s Nachts heeft je kind gemiddeld zo’n 11 uur slaap nodig.

Dat betekent niet dat hij die uren al achter elkaar door slaapt. Volgens de richtlijn ‘Gezonde Slaap en slaapproblemen bij kinderen’ van het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid slapen ongeveer 7 van de 10 baby’s ’s nachts door als ze zes maanden oud zijn (doorslapen houdt in: minimaal 5 uur achter elkaar slapen). Een slaapschema kan je baby helpen om een ritme te krijgen.

Een handig slaapschema:

Tijd Voeding
06:30 – 07:00 180 ml flesvoeding of BV en/of evt. pap
11:30 180 ml flesvoeding of BV + vast hapje/broodje
14:30 180 ml flesvoeding of BV
17:00 vaste voeding
18:00 180 ml flesvoeding of BV
18:30 – 20:00 Naar bed
Slaapschema baby: aantal uren slaap overdag: 3 – 3.5  –  Wakkertijd overdag: 1,5-3 uur
Slaapschema baby: aantal uren slaap ’s nachts: 11  –  Aantal voedingen: 4 plus oefenhapjes
id="slaapschema-baby-9-maanden">Slaapschema baby: 9 maanden

Rond de 9 maanden gaat de ontwikkeling van je baby snel: hij leert kruipen, zitten én hij wordt bang als jij niet meer in zicht bent. Dat heeft vaak gevolgen voor zijn slaap: veel kinderen komen in deze periode ’s avonds moeilijker in slaap door alle indrukken van de dag en doordat ze meer gaan dromen. Ook wil je baby misschien niet alleen gelaten worden als hij gaat slapen.

Je kunt die onrust wat verminderen door alles elke dag in een vaste volgorde te doen en gebruik te maken van een slaapschema. Zo leert je baby al hoe de dag verloopt en leert hij wanneer jij er wel of niet bent. Leg je hem in bed? Houd dan ook een vast ritueel aan: kleed hem in dezelfde volgorde om, zing hetzelfde liedje, zwaai nog een keer, enz.

Heeft je baby veel last van scheidingsangst? Speel overdag dan kiekeboe-spelletjes: je ziet me even niet, maar ik ben er wel. En loop je even weg? Vertel dat dan: ik loop even naar de gang. Gemiddeld slapen baby’s van 9 maanden zo’n 14 uur per dag en doen ze op een dag twee dutjes.

Een handig slaapschema:

Tijd Voeding
06:30 – 07:00 150-200 ml flesvoeding of BV en/of evt. pap
9:30 Fruithap met wat water
12:00 150-200 ml flesvoeding of BV en 1-1,5 sneetje lichtbruin brood met margarine en beleg
15:00 Beker water met biscuitje, cracker, rijstwafel of soepstengel
18:00 2-3 eetlepels gekookte groente, 1-2 eetlepels aardappelen, rijst of pasta en gemalen vlees, kip, vis of eiwit en 1 theelepel olie of margarine
18:30 Voor het slapengaan 150-200 ml flesvoeding of BV
Slaapschema baby: aantal uren slaap overdag: 3-4 uur  –  Wakkertijd overdag: 3-4 uur
Slaapschema baby: aantal uren slaap ’s nachts: 11  –  Aantal voedingen: 3 plus hapjes/maaltijden
id="slaapschema-baby-1-jaar">Slaapschema baby: 1 jaar

Is je kind eenmaal een jaar, dan kun je merken dat zijn slaapbehoefte afneemt. Het slaapschema baby verandert vanzelf. Sommige kinderen moeten echt nog twee keer per dag slapen, anderen komen hierdoor ’s avonds moeilijker in slaap. Is het laatste het geval? Dan kun je proberen het bij één dutje te houden in het slaapschema, na de lunch. Redt je kind het daar niet mee en merk je dat hij aan het eind van de middag te moe en overprikkeld is? Of valt hij van vermoeidheid alsnog in slaap? Dan weet je dat hij nog twee slaapjes overdag nodig heeft en daarop kun je het slaapschema aanpassen.

id="slaapschema-dreumes">Slaapschema dreumes

De meeste dreumesen zijn pas rond de 15-18 maanden klaar voor één slaapje overdag in hun slaapschema: na het middaguur slapen ze 2 tot 2,5 uur.

Meer lezen: Er zijn 6 soorten slapers. Ontdek hier welk type slaper jouw kind is

id="slaapt-mijn-baby-wel-genoeg">Slaapt mijn baby wel genoeg?

Vraag je je af of je kind wel genoeg slaapt? Je kunt – naast de slaapgemiddelden voor je baby’s leeftijd – de volgende punten nagaan:

  • Valt je kind overdag vaak in de buggy of in de auto in slaap?
  • Is je kind ’s avonds vaak al ruim voor zijn normale bedtijd moe?
  • Is je kind overdag snel (over)geprikkeld of chagrijnig?
  • Huilt je baby veel?
  • Is je baby hyperactief?

Kun je de bovenstaande vragen vooral met ja beantwoorden, dan kan het zijn dat je kind te weinig slaapt. Probeer overdag een extra slaapje in het slaapschema te verwerken, de wakkertijden tussen de slaapjes overdag korter te maken en of je baby ’s avonds wat eerder in bed te leggen.

Slaaptips nodig? 6 manieren om je baby beter te laten slapen

id="tekenen-dat-je-baby-moe-is">Tekenen dat je baby moe is

Is je baby moe, dan is het belangrijk dat je hem in bed legt. Als je hem in bed legt als hij nog wakker is, kan hij leren om zelf in slaap te vallen. Deze signalen kunnen erop wijzen dat het tijd is om te slapen:

  • Staren (glazige blik).
  • Wegkijken, niet meer in de ogen aankijken.
  • Kreunen.
  • Hij ‘begraaft’ zijn gezicht in je borst.
  • Overstrekken.
  • Fladderende armen of benen.
  • Wrijven in zijn ogen.
  • Aan zijn oren zitten.
  • Rood omrande ogen.
id="slaapschema-ideale-temperatuur-baby-en-kinderkamer">Slaapschema: ideale temperatuur baby- en kinderkamer

Uit onderzoek blijkt dat een goede temperatuur van de baby- en kinderkamer tussen de 16 en 20 graden Celsius ligt. Dat kan helpen bij het volgen van een slaapschema. De ideale temperatuur is 18 graden Celsius. Dit is over het algemeen een stuk koeler dan de meeste ouders denken. Het helpt ook als de temperatuur in de kamer zo constant mogelijk blijft.

Tip kinder- en babykamer verkoelen: handige tips om de temperatuur te laten dalen

Dit artikel is tot stand gekomen en goedgekeurd door artsen en andere (medische) deskundigen van het Ouders van Nu expertteam.

Bron slaapschema: Slaap Informatie Centrum, GGD Hart van Brabant, Voedingscentrum

Redactioneel – Offer – Een goede nachtrust

Een goede nachtrust

White noise machines
Bekijk hier