Slaaptips voor de overgang naar de zomertijd en wintertijd

Slaaptips voor de overgang naar de zomertijd en wintertijd

Het verzetten van de klok – al is het maar een uur – kan het ritme van je kind aardig in de war schoppen. Hoe zorg je dat hij niet voor dag en dauw wil opstaan of ’s avonds juist niet in bed te krijgen is? Kinderslaapcoach Susanne Willekes heeft een aantal tips.

Een uur vooruit of terug in de tijd

Met de overgang naar de zomertijd gaat de klok een uur vooruit en met ingang van de wintertijd een uur terug. Vaak is het ritme even zoek en hebben kinderen net als wij een paar dagen nodig om te wennen. Zo maak je de overgang iets makkelijker:

  1. Zorg ervoor dat je kind overdag voldoende slaap pakt.
  2. Bereid je erop voor dat het naar bed gaan bij de overgang naar de zomertijd eerder voelt voor je baby. We gaan een vol uur vooruit in de tijd, dus wat eerst 19.00 uur was, is nu 20.00 uur – maar zal voor je kind nog steeds voelen als 19.00 uur. Als de wintertijd ingaat, geldt het omgekeerde.
  3. Neem je baby als het kan ’s ochtends meteen mee naar buiten, of, als het te koud is, zet de gordijnen open en laat het natuurlijke licht binnenkomen. Dit zal de interne klok van je baby helpen zich aan te passen aan de tijdsverandering.

Met deze tips in het achterhoofd kun je beslissen hoe je de overgang naar de zomer- of wintertijd gaat benaderen voor je baby. Dat kan op twee manieren.

Methode 1: doe alsof er niks is veranderd

Doe net alsof het een normale dag is. Voor ouders van vroege vogels kan de tijdsverandering in de zomer juist goed uitkomen. In plaats van om 05.30 uur wordt je kind eindelijk om 06.30 uur wakker. Als je kind op zijn normale tijd wakker wordt, duurt het even voordat hij uiteindelijk weer gewend is aan de nieuwe tijd. En je kind zal waarschijnlijk ook moeten wennen aan een vroegere bedtijd.

Deze eerste methode is waarschijnlijk de makkelijkste voor veel gezinnen, aangezien je je dagelijkse routine volgt op basis van de klok – alles zal alleen een uur naar voren of naar achteren worden geschoven. Zorg ervoor dat je het normale eet- en slaapschema overdag aanhoudt, en let op je baby’s slaapsignalen.

Als je deze methode kiest, zet je in het geval van de overgang naar de zomertijd de klok een uur vooruit op zaterdagavond en volg je vanaf zondag gewoon de nieuwe kloktijd. Reken er bij de overgang naar een nieuwe tijd op dat je kind ’s avonds wat eerder of later moe kan zijn. Hem onnodig wakker houden tot zijn vaste bedtijd kan averechts werken.

Methode 2: doe het stapsgewijs

Als je denkt dat een uur tijdsverschil te veel is voor je kind, kun je hem helpen met overbruggen. Verschuif zijn klok de dagen na het ingaan van de nieuwe tijd met een kwartier per avond. Dus als zijn bedtijd 19.00 uur is, leg je hem de eerste avond om 19.45 uur in bed (of om 18.15 uur in de winter). Verschuif de bedtijd elke avond met vijftien minuten tot je kind gewend is aan de nieuwe tijd. Dit zal helpen om je kind makkelijker in zijn nieuwe schema te krijgen en stuit hopelijk op zo min mogelijk verzet (door oververmoeidheid) bij bedtijd. Als je voor deze optie kiest, probeer dan ook slaapjes en maaltijden met een kwartier te verschuiven.

Geen zorgen om wintertijd of zomertijd

Welke methode je ook kiest, het is belangrijk om te onthouden dat de interne klok van je baby gewend is aan de standaardtijd. Het teruggaan in de tijd betekent dat sommige kinderen makkelijker en sneller inslapen op donkere winteravonden. De interne klok wordt immers gereguleerd door licht en donker. Gaat de klok vooruit, dan betekent het dat kinderen juist makkelijker opstaan omdat het ’s ochtends lichter is. Elke baby is anders en uiteindelijk past ieder kind zich aan. Maak je geen zorgen als het niet binnen een dag op schema loopt, bij sommige peuters kan het enkele weken duren voordat ze zich hebben aangepast aan de nieuwe tijd! Bereid je erop voor dat de overgang een paar dagen kan duren en let op tekenen van vermoeidheid.

Soepele overgang in 4 stappen

  1. Bepaal welke overgangsmethode je wilt gebruiken om je kind zich te laten aanpassen aan de nieuwe tijd.
  2. Houd de interne klok van je baby aan en let op slaapsignalen en wakkertijden tussen slaapjes.
  3. Het belangrijkste is flexibel zijn. De overgang naar winter- of zomertijd zorgt er altijd voor dat de dagen een beetje vreemd aanvoelen en een baby snapt al helemaal niet wat er gaande is.
  4. Zorg dat je kind overdag voldoende uren slaapt en niet oververmoeid naar bed gaat.

Meer slaaptips voor kinderen

  • Kinderen hebben behoefte aan structuur. Een vaste en voorspelbare bedtijdroutine helpt je kind rustiger en sneller in slaap te vallen.
  • Van beeldschermen tot verstoppertje spelen: probeer voor het slapengaan geen drukke dingen te doen en je kind niet bloot te stellen aan blauw licht. Hier wordt hij alleen maar heel erg actief van en het lichaam krijgt zo minder kans om melatonine aan te maken, het stofje waar we juist slaperig van worden.
  • Suiker verslechtert de slaapkwaliteit. Vermijd zoete drankjes of andere suikers (kindertoetjes!) voor het slapengaan. Daar krijgt je kind extra energie van. Sommige kinderen worden er zelfs hyper van en kunnen daardoor ’s avonds langer wakker liggen.
  • Laat je kind minimaal een halfuur buiten spelen of zijn. Daglicht en buitenlicht doen veel voor de slaap. Daarnaast zie je dat veel kinderen buiten beter hun energie kwijt kunnen.

Susanne Willekes

Kinderslaapcoach

Susanne Willekes is de eerste gecertificeerde Kinderslaapcoach van Nederland en oprichter van The Sleep Agency. Ze werkt met ouders van kinderen van zes maanden tot zes jaar aan gedragsmatige slaapproblemen en met ouders van pasgeboren baby’s aan het zogeheten ‘sleep shaping’. In september 2017 verschijnt haar eerste boek bij Unieboek Het Spectrum. Susanne heeft zelf drie kinderen.