Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eva is fan van lekker burgerlijke gewoonte-vakanties

Eva zit dit jaar wéér op Gran Canaria. Niet zo avontuurlijk en hip misschien, maar wel heel relaxed. Eva vindt zo'n burgerlijke vakantie een must voor elke ouder.

Als jullie dit lezen, zit ik met 23 graden aan het zwembad op een ligbed een boek te lezen. Oké, kleine nuance: waarschijnlijk sta ik over te gooien met een bal of doe ik een kaartspelletje (want de dochter moet af en toe toch vermaakt worden), maar wel bij 23 graden, jippie!

Advertentie

Burgerlijk

We gaan bijna elk jaar naar Gran Canaria. De Canarische eilanden schijnen in de winter tegen te kunnen vallen qua weer, maar wij hebben altijd zon en heerlijke temperaturen. Het is misschien een beetje burgerlijk om steeds terug te gaan naar dezelfde vakantiebestemming, maar ouders van jonge kinderen weten als geen ander: een goede spot voor het hele gezin is goud waard. (Check hier: 13 geschikte vakantie-bestemmingen met baby).

Ik ben gek op avontuur. Niet voor niks schreef ik een reisboek over stedentrips met kinderen. We zijn op roadtrip op Sicilië geweest en met een camper door Portugal. Een verre reis staat op het verlanglijstje. Maar ik kan ook intens genieten van een bungalowpark of – voor de vijfde keer – hetzelfde dorpje aan zee op Gran Canaria.

Stressvol

Stiekem ben ik namelijk helemaal niet zo’n relaxte reiziger. Ondanks al die boeken die ik erover schreef, vind ik al het geregel eromheen best stressvol. Ik word er niet gezelliger op en mijn man heeft daar het meest last van. Dagen voor vertrek ben ik al niet te genieten. Mijn dochter heeft het nog steeds over de beroemde spijkerbroekenruzie, waarbij ik dreigde niet mee te gaan naar het vliegveld omdat mijn man – verantwoordelijk voor de was – mijn favoriete jeans niet had gewassen, zoals beloofd. Woest was ik.

Dus voor ieders gemoedsrust is het het beste als we af en toe ook een reisje op de automatische piloot kunnen maken. Bijvoorbeeld naar Gran Canaria dat we op ons duimpje kennen. Of naar een bungalowpark waar alles zo is ingericht dat je als gezin geen enkele stress hebt. Heerlijk!

Zwembad

Ouders van jonge kinderen hebben een uitstekend excuus om voor de burgerlijke gewoonte-vakantie te gaan, vind ik: niemand heeft meer recht op relaxtijd dan zij. Een zwembad voor de deur en speeltuin om de hoek is de garantie dat je af en toe een paar pagina’s uit je boek kunt lezen. Bovendien is het cliché gewoon waar: als je kind het leuk heeft, heb jij het leuk. En wat is het heerlijk om je kind te zien genieten.

Hulp-stewardess

Onze dochter is onwijs enthousiast over de vakantie. Ze heeft het er al maanden over. Waar ze het meest naar uitkijkt? Dat ze hulp-stewardess mag zijn in het vliegtuig, dat kan vaak bij TUI. Echt te leuk: dan mogen de kinderen pepermuntjes uitdelen aan de passagiers. Zoals elk jaar, leven we ons een dag uit in het waterpark in Taurito en gaan we shoppen en lunchen in de prachtige hoofdstad Las Palmas. De oude wijk Vegueta met pittoreske pleintjes en prachtige gebouwen blijft een must see, ook voor de vijfde keer.

Te veel familytime

Wel vind ik dat je de gezinsactiviteiten niet moet overdrijven. Ik krijg het benauwd van te veel familytime, dat is bij ons recept voor een nieuwe spijkerbroeken-gate. Dus ga ik ’s ochtends naar yoga op het strand in het hotelcomplex La Orquidea naast ons. Of ik pak onze huurauto maar het Palace Oasis hotel op tien minuten rijden, daar zit een fantastische wellness. Mijn man loopt elke dag hard langs de zee. Als we even weg van elkaar weg zijn, vinden we het des te leuker om elkaar weer te zien.

Luieren

Wat bijdraagt aan het grote genieten is dat onze dochter nu al zeven is. Voor de baby- en peutermoeders onder jullie: houd hoop, het wordt steeds meer echt vakantie! De eerste keer dat we op Gran Canaria waren, was onze dochter twee. Elke dag zagen we de zon opkomen omdat ze om 05.00 uur wakker werd (slapen op vakantie is altijd een dingetje voor jonge kinderen). En wat snakten we naar haar middagdutje zodat we eindelijk even konden niksen in plaats van zandkastelen bouwen. Nu is een bemoedigend ‘knap hoor’ vanaf het ligbed terwijl zij laat zien hoe goed ze kan zwemmen soms al genoeg. We kunnen zowaar luieren.

Elk jaar zeggen we ‘dit is de laatste keer hoor, we hebben het nu echt wel gezien’. En elk jaar boeken we toch weer (wat een luxe dat dat kan!). Dan maar burgerlijk. Avontuur is leuk, maar op de automatische piloot op vakantie gun ik elke moeder.

Beeld: Shutterstock

Eva Munnik

Eva Munnik (1976) woont samen met Harry en hun dochter van zeven jaar. Ze werkt voor televisie en bladen en schreef het boek De melkfabriek over borstvoeding, De schoolfabriek over de basisschool en Kids & the City over stedentrips met kinderen.