Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Eva verwondert zich over The Cheese Challenge

Met verbazing kijkt Eva naar een bizarre trend die je online nu overal voorbij ziet komen: The Cheese Challenge. Je pakt een plakje kaas - zo’n slap, vierkant cheddar stukje - en gooit het op de toet van je baby terwijl je het filmt en deelt zijn reactie op social media met hashtag #cheesed. Serieus?

Ik zal het maar meteen zeggen: ik begrijp er niets van. Ik zou het nooit doen. Zeker nu niet, mijn dochter is oud genoeg om zich vernederd te voelen. Maar bij een baby vind ik het net zo not done. Los van het feit dat ik mijn dochter nooit nog meer aan het huilen had gemaakt dan ze als baby toch al deed (veel kinderen in de filmpjes lachen erom, dat had mijne niet gedaan), en dat ik het een beetje zonde van de kaas vind (ook al eten veel baby’s het plakje gewoon op als ze hem van hun wangetje geplukt hebben), voelt het alsof je je kind voor lul zet op social media.

Advertentie

‘Zie dat gezichtje!’

Het enige dat ik ooit heb gedaan dat in de buurt kwam, was mijn één jaar oude dreumes het schijfje citroen uit mijn glas geven dat ze per se wilde proeven en kijken naar de schattige frons op haar gezicht toen ze er voorzichtig aan sabbelde. Ik heb dat niet gefilmd (voor de liefhebber: er is een hele fotoserie van baby’s die voor het eerst citroen proeven. Daar heb ik minder moeite mee. Het voel toch anders dan een plak kaas in hun toet gooien. Ik snap wel waarom die kaas-ouders het delen met de hele wereld op Facebook of Instagram. Ze willen laten zien hoe cute hun kind is. Kijk mijn schattige baby! Zie dat gezichtje! Hoe meer mensen hem zien hoe beter! Maar mag dat kind alsjeblieft een klein beetje online privacy? Ook al weet hij zelf nog niet wat privacy is?

‘Het doet geen pijn’

Een grap of een uitdaging vind ik het ook niet echt. Het is gewoon wat het is: je gooit kaas op je baby. Je kunt hoogstens mis gooien, is dat de uitdaging? Ik moet zeggen: de baby’s hebben er niet echt last van. Het doet geen pijn. En tenzij je kind lactose intolerant is, kan het verder geen kwaad, denk ik. De meeste moeders in de filmpjes maken er een verzachtend ‘woehoe’ geluid bij om hun baby te laten merken dat er iets grappigs gebeurt. Dat werkt want baby’s geloven alles wat hun moeder doet. Daarom vind ik het eigenlijk ook een beetje stom. Je kind is helemaal afhankelijk van jou, en je laat het expres een beetje laten schrikken om iets leuks online te kunnen zetten.

Intieme foto's van je kind delen op social media

Kindermishandeling

Het doet me denken aan die ouders die zijn veroordeeld vanwege de grappen die ze met hun kinderen uithaalden op Youtube. Twee kinderen werden zelfs uit huis geplaatst omdat hun vader en moeder hen schaamteloos gebruikten voor hun Youtube-kanaal DaddyOFive dat 800.000 leden had. Ze filmden bijvoorbeeld hoe ze de kinderen boos toespraken over iets wat ze helemaal niet gedaan hadden. Pas na uren hysterisch huilen van de kids, onthulden de ouders dat het ‘maar een grap’ was. Dit was – verrassend – ook in Amerika. De ouders werden veroordeeld voor mentale en fysieke mishandeling van hun kinderen, maar het schijnt dat ze gewoon doorgingen met vloggen.

Verdienmodel

De Cheese Challenge is natuurlijk niet vergelijkbaar met wat die YouTube-ouders deden, maar ik vraag me af of die YouTube-vader en -moeder niet ook ooit begonnen met iets kleins zoals een Cheese Challenge. De kaas-baby’s zullen er geen trauma aan overhouden dat ze viral gingen op het internet met een stuk kaas op hun wang en een verbaasde blik in hun ogen. Maar het is wachten tot een of andere babymoeder in Amerika bedenkt dat hier een verdienmodel in zit, haar oogappel tot Youtube-ster bombardeert en elke week een nieuwe challenge bedenkt die nog iets verder gaat dan de vorige.

Sommigen vinden het trouwens zielig voor hun baby’s en gebruiken dus…hun hond of kat. Nee, inderdaad, dat is véél beter.

Bekijk hier een paar Cheese Challenges van YouTube:


Bron: Tubefilter – beeld: Youtube

Eva Munnik

Eva Munnik (1976) woont samen met Harry en hun dochter van zeven jaar. Ze werkt voor televisie en bladen en schreef het boek De melkfabriek over borstvoeding, De schoolfabriek over de basisschool en Kids & the City over stedentrips met kinderen.