Geen zoete drinkpakjes meer, maar wat dan wel?

Je zult de ophef vast niet gemist hebben; in tientallen drinkpakjes zitten wel 6 suikerklontjes. Het kan niet goed zijn voor je kind om dit dagelijks binnen te krijgen. Maar wat kunnen we ze dan wel te drinken geven?

Tegenwoordig lijkt alles wel slecht te zijn. Hoewel ik denk dat het wel goedkomt als je alles met mate drinkt en eet, toch is het niet verkeerd om te zoeken naar alternatieven voor deze vloeibare suikerbommetjes.

Advertentie

Vaker zoet drankje dan water

Om nou meteen te roepen: ‘Mijn kind krijgt nóóit meer pakjes drinken’, gaat mij ook te ver. Soms kom je nu eenmaal ergens waar je kind een drinkpakje wordt aangeboden. Het lijkt wel alsof kinderen vaker een zoet drankje wordt aangeboden dan gewoon een glas water. Terwijl je kind dan echt niets tekortkomt, integendeel, water is super gezond.

Zoet tussendoortje

Over zoet gesproken, wist je trouwens dat bananen ook erg goed zijn voor je kind? En natuurlijk zijn ze ook goed voor jezelf. Waarom bananen zo gezond zijn en wat je er allemaal mee kunt doen, lees je in deze blog: 17 dingen wat je kunt doen met… bananen.

80% suikervrij, 20% normaal

Wat kun je je kind nog meer voor gezonds geven? Ooit ben ik eens begonnen met 100% suikervrij eten. Ik vond dat best lastig, want lang niet alles vind ik lekker. Daarom heb ik gekozen voor een gulden middenweg: 80% suikervrij en 20% normaal. De ene week ligt het percentage wat anders dan de andere week. Ik kijk in ieder geval heel bewust naar wat ik mijn gezin elke dag voorschotel.

Ook lekkers kan suikervrij

Ik vind het interessant om recepten uit te proberen die kindvriendelijk én suikervrij zijn. Ze worden dan ook altijd getest door mijn eigen kinderen, want die geven hun ongezouten mening wel. Zo maakte ik al eens suikervrije kaneel cakjes, bananenbrood en een gezonde havermout ontbijtkoek en die vonden gretig aftrek.

3x suikervrij drinken, voor thuis en op school

  1. Diksap
    Kies voor de biologische diksap variant of Covelt diksap. Kies voor diksap met 100% fruit. Geen onnatuurlijke conserveermiddelen, geen geur- en kleurstoffen, maar puur natuur.
  1. Maak je eigen knijpfruit
    In knijpfruit uit de winkel zit ook veel troep. Je kunt heel makkelijk je eigen knijpfruit maken. In deze blog vertel ik je er alles over. Het is echt niet zoveel werk als je misschien denkt.maak-je-eigen-knijpfruit

Bestel hier de NutriBullet + 2 Squiz knijpzakjes en maak zelf vanaf nu gemakkelijk gezonde hapjes en sapjes voor onderweg.

  1. Fruit water
    Natuurlijk is alleen water supergoed om te drinken. Maar je kunt ook fruit toevoegen aan het water en dit even laten trekken. Dit geeft een subtiel smaakje. Denk bijvoorbeeld aan de combinatie water, munt, komkommer en limoen of citroen. Of aardbeien. Of alleen een citroen toevoegen aan het water. Helemaal lekker op warme dagen.

In mijn blog 8x suikervrij drinken geef ik nog meer tips.

LEES OOK: Drinkpakjes voor kinderen, meer suiker dan in cola

Ik ben benieuwd of jullie thuis letten op de suikers en wat bij jullie thuis favoriet is.

Linda Bosscher

Linda Bosscher (30) is getrouwd en moeder van 2 kleuters en 1 peuter. Runt vanuit huis haar blog Love2BeMama en een webshop. Ze reist graag, houdt van koffie & sushi, slaapt weinig, heeft geen tijd voor hobby’s zoals breien of doe-het-zelven, maar loopt over van inspiratie. Elke woensdag om 12.00 uur kunnen we een nieuwe blog lezen van deze gedreven Social Influencer.