Hoe overleef je warme dagen met kids?

Hè hè, eindelijk is het mooi weer! Heerlijk om de warme zonnestralen op je huid te voelen. Ik word er meteen een stuk blijer van, en de kinderen ook. Over een week hebben ze vakantie en wat fijn dat de vooruitzichten goed zijn. Maar het wordt wel weer meteen extreem warm. Er is een hittealarm afgegeven en een ‘hitteplan’ opgesteld. Uniek in Nederland!

De temperaturen lopen op tot boven de 30 graden. En dat een paar dagen achter elkaar. Veel kinderen moeten nog naar school voor de zomervakantie begint en het normale leven gaat gewoon door. Wij Nederlanders zijn niet zo ingesteld op deze warmte en voor dieren, ouderen, zwangeren en kinderen kan het best té warm zijn. Dus hoe gaan we deze warme dagen doorkomen? Ik geef je tips!

Advertentie

1. Voldoende water drinken

Het RIVM adviseert om voldoende water te drinken, dunne kleding te dragen en lichamelijke inspanningen op het heetst van de dag te beperken. Maar hoe zorg je er nou voor dat je kids voldoende water drinken?

Tip 1: Fruitwater

Fruitwater is niet alleen lekker verkoelend maar ook nog eens gezond. Vul een grote kan (of fles) met water en voeg daar grote stukken fruit aan toe. Laat het fruitwater vervolgens in de koelkast trekken. De volgende combinaties zijn hier thuis favoriet:

  • Citroen – munt – limoen
  • Aardbei – citroen – basilicum of munt
  • Watermeloen – munt
  • Sinaasappel – komkommer – munt
  • Kiwi – limoen – blauwe bessen – munt
  • Citroen – komkommer – munt

Meer inspiratie nodig? Bekijk mijn Pinterest bord eens!

Tip 2: Maak lekker zomerse juices

Maak bijvoorbeeld een zomers watermeloendrankje. Je hebt nodig: een flink stuk watermeloen, spa rood, citroen, munt en een blender. Je maakt de meloen schoon, perst de citroen, doet alles in de blender (behalve de munt, die voeg je als laatste toe) en je verfrissende zomerse drankje is klaar. Nog gezond ook!

Tip 3: Waterijsjes eten

Koop de goedkoopste waterlollies en raketjes of, nog beter, maak ze zelf! Voor een simpel waterijsje heb je niet meer nodig dan wat limonadesiroop, water en ijsvormpjes. Zet de ijsvormpjes een paar uur in de vriezer, en klaar is kees!

2. Eet veel fruit

Fruit is gezond, en vooral ananas, aardbeien en meloen (maar ook komkommer) zijn lekker fris tijdens warme zomerse dagen. In watermeloen zit ook nog eens veel vocht, dus de kids krijgen meteen een extra portie vocht binnen. Ik leg het fruit altijd in de koelkast of kort in de diepvries. Zo is het lekker koel en verlept het niet. Om het fruit eten nog leuker te maken rijg ik verschillende stukjes fruit op een satéprikker en leg ik dit op een bordje. Ze mogen onbeperkt eten!

 Tip: Een verse smoothie met koude yoghurt en ijs is meestal ook een hit!

3. Spelen met water

Natuurlijk zet je – als het kan – een zwembadje in de tuin, maar het is ook erg leuk om te spelen met waterballonnen, de tuinslang, waterpistolen, natte sponsen of een zelfgemaakte waterbaan!

4.s Ochtends koken

Aan het eind van de middag heb je echt geen zin om te koken als het warm is. Probeer het daarom in de ochtend te doen. Kook iets simpels, zoals couscous- of pastasalade of gevulde wraps met kipfilet en sla. Dit zet je vervolgens in de koelkast tot het etenstijd is. De salades kun je lekker met wat brood eten.

5. Keep it cool!

Doe rustig aan, maak je niet te druk en onderneem vooral niet te veel. Wil je toch wat doen, zoals de was of een stofzuiger door het huis halen? Doe het dan in de ochtend. Geniet van het mooie weer en zoek zo vaak je kunt verkoeling op. Het belangrijkste is dat iedereen goed blijft drinken!

linda blog beeld

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Linda Bosscher

Linda Bosscher (30) is getrouwd en moeder van 2 kleuters en 1 peuter. Runt vanuit huis haar blog Love2BeMama en een webshop. Ze reist graag, houdt van koffie & sushi, slaapt weinig, heeft geen tijd voor hobby’s zoals breien of doe-het-zelven, maar loopt over van inspiratie. Elke woensdag om 12.00 uur kunnen we een nieuwe blog lezen van deze gedreven Social Influencer.