Stop met kidsmarketing!

Geraffineerde suikers en E-nummers, overal kom ik ze tegen. Ik ben mij er steeds meer van bewust dat het niet de beste keuze is. Ik wil niet blind afgaan op wat er in de winkel wordt verkocht; ik wil mijn kinderen het beste geven. Zoet trekt helaas aan. En het wordt ons extra moeilijk gemaakt. Niet alleen door de ruime keuze in de supermarkt, maar ook door zogenaamde ‘kidsmarketing’.

Bewuste keuzes

Ik vind dat wij leven in een consumptiemaatschappij die doorslaat. Ik heb daar ook mijn aandeel in. Het project ‘ontspullen’ staat al gepland. Maar het gaat niet alleen om te veel spullen. Er is ook te veel (ongezonde) keuze in de winkel. Je moet sterk in je schoenen staan wil je het beste kiezen en geen onnodige producten meenemen.

Advertentie

Ik haal de boodschappen in huis, dus aan mij de taak om bewuste keuzes te maken. Dat kost tijd en uitzoekwerk. De voedselindustrie heeft er (nog steeds) geen moeite mee om overal suikers en E-nummers in te stoppen. Ik kook zonder pakjes en zakjes en dat scheelt al een hoop. Mijn kinderen een gezonde leefstijl aanleren begint bij de basis, bij ons als ouders. Als ik hoor wat de gevolgen op latere leeftijd zijn van al dat slechte eten en de geraffineerde suikers dan schrik ik. Het zet mij echt wel aan het denken. Ze zijn nu nog jong, wat geef ik ze mee?

Kidsmarketing

Als ouder beslis ik wat mijn kinderen krijgen als ontbijt, lunch, tussendoortjes en avondeten. Als ik door de winkel loop zie ik soms door de bomen het bos niet meer en ik laat mij snel verleiden. Vaak heb ik het niet eens nodig. Met kinderen boodschappen doen is ook een dingetje. Constant worden ze geconfronteerd met Dora-koekjes, Smartie-toetjes of K3-chips. En wat dacht je van de kindvriendelijke boterhamworst? Onzin én duur! Ik vind het niet gek dat ze steeds in de verleiding komen. Het ligt op ooghoogte en de speciaal vormgegeven kidsverpakkingen schreeuwen erom meegenomen te worden. Dit heet ‘kidsmarketing’: reclame specifiek gericht op kinderen.

Misschien heb je het al wel gelezen in de krant of gezien in het tv-programma De Monitor van de KRO-NCRV. Ik ben blij dat er meer mensen opstaan tegen dit probleem en zich hard maken voor onze kinderen. Wetenschappers, doktoren en organisaties als de Consumentenbond en de Hartstichting vragen de politiek om een verbod op ‘kidsmarketing’ voor kinderen tot 13 jaar.

Snoep in schoolkantines

Wat mij betreft mag die leeftijdsgrens nog wel hoger. Wat dacht je van al het snoep in de middelbare-schoolkantines? Van teveel geraffineerde suikers worden kinderen moe, lusteloos, gaat hun concentratie achteruit, hebben ze meer kans op overgewicht en diabetes, krijgen ze moeite met hun ontlasting, meer kans op hart- en vaatziekten, kanker en psychische problemen. Handig om dan juist producten met teveel suiker te verkopen in een schoolkantine.

Vicieuze cirkel

Natuurlijk, zoet trekt aan. Smaak wordt al gestimuleerd in de baarmoeder, en zoet aanleren is het makkelijkste wat er is. Ik vind het niet gek dat mijn kinderen ’s avonds hun bord niet meer leegeten en geen groentes meer lusten na de overdosis zoete producten overdag. En suikers zitten niet alleen in snoepjes. Het is een vicieuze cirkel: hoe meer suikers ze binnenkrijgen, hoe meer trek ze krijgen in…producten met suiker. Probeer daar maar eens uit te komen als de voedselindustrie je geen alternatieven biedt. De overheid moet hiermee aan de slag gaan! Ze maken zich wel hard voor roken en alcohol, maar over voedsel hoor ik ze niet.

Alternatieven

Als ouder sta ik voor een lastige keuze. De kidsmarketing is net zo goed ‘mamamarketing’. Een pak koekjes van Dora is toch veel leuker om mee thuis te komen dan biscuits in een saaie verpakking? Gelukkig komen er steeds meer alternatieven (helaas vaak wel duurder). Over deze alternatieven kun je ook lezen op mijn blog. Misschien heb je er wat aan!

Maak jij je ook zorgen en sta jij op tegen kidsmarketing? Houd jij jezelf een spiegel voor of vind je het allemaal maar een beetje overdreven? Ik ben benieuwd naar de reacties van andere moeders!

 Foto: dlerick/iStock

 

Linda Bosscher

Linda Bosscher (30) is getrouwd en moeder van 2 kleuters en 1 peuter. Runt vanuit huis haar blog Love2BeMama en een webshop. Ze reist graag, houdt van koffie & sushi, slaapt weinig, heeft geen tijd voor hobby’s zoals breien of doe-het-zelven, maar loopt over van inspiratie. Elke woensdag om 12.00 uur kunnen we een nieuwe blog lezen van deze gedreven Social Influencer.