10 tips: elke avond iets lekkers op tafel én minder verspilling

10 tips: elke avond iets lekkers op tafel én minder verspilling

Kinderen, werk, het huishouden én dan ook nog af en toe wat leuks doen voor jezelf: de meeste ouders hebben het superdruk. Best een uitdaging om dan ’s avonds ook nog een gezonde hap op tafel te zetten. De oplossing? Maaltijden vooruit plannen. En dat is niet alleen superhandig, het voorkomt ook nog eens voedselverspilling.

Ouders van Nu samen met het Voedingscentrum

Wil je dat al die boodschappen die je hebt gedaan, ook echt op het bord belanden en niet deels in de prullenbak? En vind je jaarlijks zo’n 145,- euro besparen door minder te verspillen helemaal niet erg? Hier 10 handige tips om efficiënter boodschappen te doen. Goed voor het milieu en voor je portemonnee! (En grote kans dat je ook nog eens lekkerder eet door de goede voorbereiding.)

  1. Ga nooit met een lege maag op pad

    Herken je dit? Dat je ineens alleen maar lekkere dingen in de schappen ziet liggen als je met honger de supermarkt ingaat? Het is dan een stuk lastiger om de verleiding te weerstaan. Eet dus vooral wat voor je naar de winkel gaat. Zo voorkom je dat je thuis komt met de juiste producten en niet met chips en een literbak ijs.

  2. Kook met kliekjes

    Leuke uitdaging: gooi de restjes van de vorige avond nog weg maar gebruik ze voor een ander gerecht. Het zal je verbazen wat voor lekkers je ermee kunt maken. Oud wit brood? Broodquiche! Groente over? In de soep!

  3. Check je voorraad

    Ga regelmatig even de keukenkastjes door om te checken wat er nog instaat. Zo voorkom je dat dingen over datum raken en dat je straks met een overschot aan potjes groenten of een ander product zit.

  4. Bedenk wat je gaat koken

    Pas aan het eind van de dag bedenken wat je die avond op tafel gaat zetten, geeft onnodig stress. Je moet nog snel naar de winkel voor dat ene ingrediënt, je komt in tijdnood en dus flans je iets in elkaar of laat je iets bezorgen. Plan de avondmaaltijd liever minstens een dag van tevoren. Of nog beter: doe dit in één keer voor de hele week en check wie er mee eet.

  5. Maak een boodschappenlijstje

    Heb je bedacht wat jullie morgen of de komende dagen gaan eten? Maak aan de keukentafel een boodschappenlijstje met alle ingrediënten die je nog nodig hebt. En probeer je lijst in de volgorde van de winkel te maken. Dus eerst groenten en fruit, ga door met het vlees en de vis en dan de zuivel. Zo voorkom je een strooptocht door de gangpaden, kom je niet thuis met onzinaankopen en kan je niets vergeten. Vergeet niet om ook even de voorraad te checken.

  6. Doe boodschappen voor meerdere dagen

    Uit onderzoek blijkt dat steeds minder mensen weekboodschappen doen doordat winkels zo’n beetje dag en nacht open zijn. Toch is het ideaal om in een keer veel te halen. Scheelt tijd en je kunt zo beter plannen wat je gaat eten voor een smakelijk weekmenu en om verspilling te voorkomen.

  7. Koop (ook) houdbare producten

    Naast verse groente, fruit en andere bederfelijke etenswaren, is het altijd handig om wat blikgroente of andere houdbare producten in huis te hebben. Moet je toch een keer improviseren, dan grijp je niet mis. (Wel even aan punt 3 denken!)

  8. Koop de juiste hoeveelheid

    Te weinig ingekocht hebben is vervelend, maar te veel is ook geen goed idee. Dit kost je tenslotte geld en weggooien is zonde. Ga dus niet los bij elke aanbieding, mits je de producten ook écht kunt gebruiken.

  9. Kook de juiste hoeveelheid

    Hetzelfde geldt voor als je achter de pannen gaat. Gooi niet zonder te kijken zakken pasta in de pan, maar bedenk hoeveel er daadwerkelijk ongeveer gegeten zal worden. Blijft er toch wat over? Zie punt 2!

  10. Zorg voor overzicht in de vriezer

    Ligt jouw vriezer vol met vergeten kliekjes, resten brood of plakken bladerdeeg? Maak tijd om hem te reorganiseren. Als je weet wat er in ligt ben je sneller geneigd om er gebruik van te maken. Top: vries kliekjes in en schrijf de datum en de inhoud op de diepvrieszak, zodat je ze later voor een ander gerecht kunt gebruiken.