5 tips als je weer wilt hardlopen na je zwangerschap

Als je voor je zwangerschap veel hebt gerend, wil je het na je bevalling misschien snel weer oppakken. Maar wanneer mag je weer? En hoe bouw je het rustig op?   

Ouders van Nu samen met VSM

1. Begin niet te snel

Je zult het van alle kanten horen: de eerste zes weken na je bevalling is het belangrijk om het rustig aan te doen. De zwangerschap en de bevalling hebben namelijk een enorme impact gehad op je lichaam. Daarnaast moet je niet onderschatten hoeveel energie de nieuwe gezinssituatie slurpt, terwijl je lichaam ook nog aan het herstellen is. Begin daarom niet te snel en luister goed naar je lichaam. Heb je een keizersnede gehad, trek dan acht weken uit om het bewegen weer rustig op te bouwen. Met echt hardlopen kun je het beste na zo’n 16 weken weer beginnen, mits je geen pijn of urineverlies hebt.

2. Train je bekkenbodemspieren

Om de schokbelasting tijdens het hardlopen op te kunnen vangen, moeten je bekkenbodemspieren sterk zijn. Daarom is het belangrijk om na je bevalling te beginnen met het trainen van je bekkenbodem. Een goede test om te checken of de spieren weer sterk genoeg zijn, is een paar keer flink hoog springen als je aandrang krijgt om te plassen. Verlies je nog een paar druppels urine, dan moet je nog even doorgaan met trainen van je bekkenbodemspieren. Zo voorkom je dat je urine-incontinentie krijgt.

3. Aan de wandel

Voor je weer echt gaat hardlopen, kun je wel alvast je conditie opbouwen door te wandelen. Dit kan al een week na de bevalling. Om de bekkenbodem zo min mogelijk te belasten, maak je kleine passen. Begin met korte wandelingen op een rustig tempo. Voelt het goed, verleng dan de duur van je wandeling. Na ongeveer 16 weken kun je weer beginnen met hardlopen. Krijg je pijn of verlies je urine, dan kun je beter nog even wachten.

4. Goede sportuitrusting

Goede gereedschap is het halve werk. Dat geldt ook voor je sportuitrusting. Check daarom of je hardloopschoenen nog voldoende demping hebben. Ook belangrijk is een sportbh die goede ondersteuning en comfort biedt. Zeker als je borstvoeding geeft.

Danielle heeft na tien jaar het tennissen weer opgepakt. Omdat ze merkt dat dit toch wel een zware belasting is voor haar spieren, gebruikt ze VSM Spiroflor. In deze video vertelt ze haar ervaringen.

Video: Danielle test VSM Spiroflor spray en warm