5 tips: zo kom je weer back in shape na de bevalling

Negen maanden op, negen maanden af luidt het gezegde. Maar dat gaat natuurlijk niet helemaal vanzelf. Wat kun je doen om weer back in shape te komen? Wendy, trainer bij Fit at Home, geeft een aantal tips (ook uit eigen ervaring).

Ouders van Nu samen met Fit at Home
  1. Bekkenbodemspieren trainen

    Start zo snel mogelijk met het ‘trainen’ van je bekkenbodemspieren. Je kunt hier de dag na de bevalling al mee beginnen. Doe dit wel rustig en gecontroleerd en begin met minimale inspanning. Kijk hier hoe je dit aanpakt. Probeer je bekkenbodemspieren regelmatig te trainen, bijvoorbeeld elke keer als je je baby voedt. Je zult dan merken dat je al snel resultaat boekt.

  2. Gezond eten

    Ga niet lijnen of diëten. Je lichaam is hard aan het herstellen van het zwanger zijn en de bevalling en dat kost energie. Vergeet ook niet dat je hormoonhuishouding overuren draait en ook daar is veel energie voor nodig. Kies daarom liever voor gezonde producten zoals volkorenbrood en -pasta, eet veel groente en fruit en drink voldoende water.

  3. Wees lief voor je lijf

    Wees lief voor je lijf en heb geduld. Je buik is niet in één week zo groot geworden en zal dus ook niet in één week weer terug in model zijn. Je huid is bovendien flink uitgerekt en het bindweefsel is veranderd en misschien zelfs beschadigd (striae). Bedenk dat jouw buik nooit meer jouw vroegere buik zal zijn, maar voor altijd de buik waar jouw baby in gegroeid is.

  4. Neem voldoende rust

    Dit advies ken je vast wel. Toch is het moeilijk om je hier ook écht aan te houden. In de kraamweek lukt het misschien nog wel om je lekker te laten vertroetelen, maar daarna ga je al snel te veel doen. Vraag daarom af en toe om hulp. Ik vroeg familie en vrienden die op bezoek kwamen of ze bijvoorbeeld wat boodschappen of eten mee wilden nemen. Vaak doen ze het heel graag en zijn ze blij dat ze iets kunnen doen voor je.

  5. Elke dag bewegen

    Misschien sta je te popelen om te beginnen met sporten of misschien heb je er helemaal geen zin in. Wacht in ieder geval tot je op de nacontrole bent geweest en je buikspieren gecontroleerd zijn op diastasis rectis (het wijken van de rechte buikspieren). Als alles lichamelijk in orde is, kun je rustig beginnen met sporten. Probeer in ieder geval elke dag te bewegen. Wandel bijvoorbeeld elke dag lekker een stuk met je baby.