6 voordelen van fit zijn tijdens je zwangerschap

Als je zwanger bent, is het belangrijk om lekker te blijven bewegen (voor zover dat (nog) lukt natuurlijk). Want, vertelt Wendy, trainer van Fit at Home: “Een fitte zwangerschap levert nogal wat voordelen op.”

Ouders van Nu samen met Fit at Home

1. Je voelt je energieker

“Je energielevel gaat zeker omlaag als je zwanger bent, maar door regelmatig te sporten of te bewegen voel je je energieker. De hormonen die je aanmaakt tijdens het bewegen zorgen er bovendien voor dat je rustiger slaapt.”

2. Je hebt meer kracht en uithoudingsvermogen

“Als je lekker sterk en fit blijft tijdens de zwangerschap is de kans groot dat je meer kracht en uithoudingsvermogen hebt tijdens de bevalling.”

3. Je hebt minder kans op zwangerschapsdiabetes

“Bewegen, uiteraard in combinatie met gezonde voeding, verkleint de kans op zwangerschapsdiabetes.”

Wendy haar eigen ervaring

“Ik vond het zelf vooral bijzonder om te voelen wat ik de ene week nog wel ‘kon’, maar de week daarna ineens niet meer prettig voelde. Luisteren naar mijn lichaam is voor een sporter als ik nog weleens lastig, maar mijn zwangere lijf kon juist perfect aanvoelen wat goed was en wat niet. Bovendien sport je niet meer met een persoonlijk doel, maar gewoon omdat het lekker is en omdat het kan. Niets moet en jij bepaalt wat je wel en niet doet. Niemand vindt het gek als je iets niet (meer) doet omdat het niet prettig voelt.”

4. Je leert goed luisteren naar je lichaam 

“Bewegen of sporten doe je voor jezelf. Hierdoor leer je ook heel goed luisteren naar je lichaam. Bovendien heb je dan tijd voor jezelf en je baby.”

5. Je stimuleert de doorbloeding

“Bewegen zorgt voor een betere doorbloeding en daarmee ook afvoer van eventueel vocht dat je vasthoudt.”

6. Je hebt minder kans op bekkenklachten

“Door het ontwikkelen van sterke spieren, met name de spieren rondom het bekken, verminder je de kans op bekkenklachten.”