7 tips: zo slaapt je kleuter (bijna) gegarandeerd als een roosje

Alle kinderen, en zeker ook kleuters, hebben een goede nachtrust nodig. Om te groeien, zich goed te ontwikkelen en overdag voldoende energie en concentratie te hebben. Een vast bedritueel helpt hierbij. Maar hoe ziet zo’n ritueel eruit, waarom is het belangrijk voor je kind en vooral: hoe pak je het aan? (Inclusief tip voor als je kleuter ’s nachts nog niet of bijna zindelijk is)

Ouders van Nu samen met DryNites®

De ideale bedtijd

Voordat we uitleggen hoe een goed bedritueel eruit ziet, eerst antwoord op de vraag: wat is de ideale bedtijd voor kleuters? Helaas, die bestaat niet. De behoefte aan slaap verschilt namelijk per kind. De meeste kinderen tussen de vier en zes jaar gaan tussen de 18.30 en 19.15 naar bed en slapen gemiddeld ongeveer 11 uur. Veel ouders hanteren de regel dat hun kind elk jaar dat hij ouder wordt een kwartier langer op mag blijven.

Waarom een vast bedritueel?

Een vast ritueel voor het slapengaan zorgt voor duidelijkheid en veiligheid. Door elke avond op dezelfde tijd hetzelfde ritueel te herhalen, weet je kleuter wat er van hem verwacht wordt én wat hij kan verwachten. Dit is ook belangrijk als je kind overdag, maar ’s nachts nog niet zindelijk is. Of vaak nog in bed plast. Lijkt het je wat? Zo pak je het aan.

1. Rust in de tent

Zorg een halfuur voordat je kind gaat slapen vast voor rust in de tent. Dat betekent geen wilde spelletjes meer, televisiekijken, op de tablet of in een drukke omgeving zijn. Door rust in te bouwen, help je het brein van je kind te vertragen. En valt hij sneller in slaap.

2. Nog tien minuten

Is het bijna tijd om naar bed te gaan? Geef dat aan bij je kleuter door hem tien minuten van tevoren te wijzen op de klok. Zo weet hij waar hij aan toe is. Zo leer je hem bovendien meteen klokkijken: als de grote wijzer op de drie staat en de kleine op de zeven is het tijd om naar bed te gaan.

3. Wassen en tandenpoetsen

En dan is het tijd voor je kind om zich uit te kleden, zich te wassen, zijn tanden te poetsen en zijn favoriete pyjama aan te trekken. Dit zijn de vaste rituelen die iedere dag terugkomen. Misschien zijn er ook dagen waarop je kind ’s avonds in bad mag? Goed idee, want veel kinderen worden van een bad lekker slaperig.

4. Gordijnen dicht, lichten dimmen

Terwijl je kind zich uitkleedt, doe jij de gordijnen van zijn kamer alvast dicht en zorg je voor een rustige sfeer in de kamer door de lichten te dimmen. Zo wordt de aanmaak van melatonine gestimuleerd, het stofje waar je slaperig van wordt. Wist je trouwens dat een plant ook voor een rustige sfeer zorgt in een slaapkamer? Bovendien zorgt het voor extra zuurstof. Ook belangrijk om lekker te kunnen slapen!

5. Quality time

Een vast ritueel voor veel kinderen: nog een boekje lezen. Stoor je niet aan het feit dat het al de vijfde avond op rij is dat je hetzelfde boek moet voorlezen. Het gaat om het creëren van een rustig moment. Je kind kan lekker tegen je aan kruipen en naar je stem luisteren. Een fijnere manier om slaperig te worden is er niet. Ook kun je eventueel nog even de dag doornemen met je kind of samen een liedje zingen.

6. Nog even plassen

‘En ze leefden nog lang en gelukkig…’ Boekje uit? Dan is het tijd om nog even te plassen. Misschien is jouw kind ’s nachts al droog. Zo niet, dan zijn jullie daar vast mee bezig. Tip: mocht je ze nog niet kennen, de extra absorberende pyjamabroekjes van DryNites® zijn dan superhandig. Deze broekjes zien eruit als gewoon ondergoed (door leuke Disney® prints), waardoor je kind zich al echt ‘groot’ voelt en geen luier meer nodig heeft. Dit geeft hem zelfvertrouwen en helpt je kind om ook ’s nachts droog te blijven.

Marjolein (37): ‘Mijn dochter vond de broekjes van DryNites® geweldig. Ze zei: ‘Ik ga niet in mijn broek plassen vannacht, want dan wordt Tinkerbell nat’*

7. ‘Ik hou van jou’

Geef je kind nog een stevige knuffel en kus. Hier worden jullie allebei blij van en het geeft je kind bovendien een veilig gevoel. ‘Slaap lekker, tot morgen!’

*Onderzoek uitgevoerd door hettestpanel.nl, onder 115 testers, juli 2019.