8x zo komen je kind en jij weer in het ritme na de zomervakantie

Elke dag een ijsje, laat naar bed… Tijdens de vakantie is de structuur vaak ver te zoeken. Maar zodra je kind weer naar school of de opvang gaat, is het belangrijk om de normale routine weer op te pakken. En geef toe: dat is ook wel weer goed. Voor iedereen. Maar hoe krijg je dat voor elkaar na al die tijd? Zó!

Ouders van Nu samen met NPO Zappelin

1. Vast bedritueel

Een van de eerste dingen die je kunt doen: weer een vast bedritueel aanhouden. Oftewel elke avond alles in dezelfde volgorde doen: wassen, tandenpoetsen, verhaaltje lezen en dan naar bed (of hoe jullie dat thuis ook doen). Dat het nog lang licht is, kan ervoor zorgen dat je kind niet meteen of moeilijk in slaap valt. Doe de gordijnen van de kamer daarom op tijd dicht en dim de lichten.

2. Familiekalender

Misschien heb je hem al in huis, zo niet: schaf er vooral één aan! Zo weet iedereen precies wat er op het programma staat en wie wat doet. En schiet opeens je iets te binnen, meteen noteren op de kalender.

3. Rustmomenten

Kindertelevisie is niet voor niets uitgevonden. Het is perfect om een rustmoment te creëren of als onderdeel van het ochtend- of avondritueel. Kun jij bijvoorbeeld even ongestoord ’s ochtends het ontbijt klaarmaken. Maar je wilt natuurlijk niet dat je kind naar iets kijkt waardoor hij hyper naar school, de opvang of bed gaat. Daarom deze tip: zap eens naar NPO Zappelin, dé zender van de Nederlandse Publieke Omroep voor kinderen van twee tot zes jaar. De programma’s zijn niet alleen leuk en educatief, maar ook veilig (dus vrij van ongewenst taalgebruik, geweld en commerciële invloeden). Ideaal!

4. Zet (weer) de wekker

Als je kind al die weken (te) laat naar bed is gegaan, zal het even wennen worden om weer vroeg op te staan. Om te voorkomen dat het de eerste weken gedoe wordt om op tijd de deur uit zijn, zul je dus echt een wekker voor je kind moeten zetten. Wil je ochtendstress voorkomen? Ga er zelf al eerder uit, zodat het ontbijt al klaar staat en leg de avond van tevoren zijn alvast kleding klaar. Check!

5. Au revoir croissants!

Liep je een paar weken geleden nog iedere ochtend met een stokbrood en croissants onder je arm over de camping, eenmaal thuis is het belangrijk een voedzaam ontbijt op tafel te zetten. Zo krijgt je kind voldoende energie binnen om de dag mee te beginnen en het is bovendien goed voor de concentratie.

6. Duidelijke regels

Vaak ben je op vakantie wat soepeler met de regels. Als je kind het maar leuk heeft, toch? Die paar minuten langer op de tablet, daar maak jij je dan niet druk over. Want het laatste waar je zin in hebt, is gedoe en discussies. Nu de vakantie voorbij is, is het belangrijk dat er duidelijke afspraken zijn. Denk aan schermtijd, snoepmomenten, spelen en bedtijd.

7. Gezond eten

Pizza’s… Je weet bijna niet eens meer hoeveel jullie er met z’n allen wel niet hebben gegeten. Een ding is een feit: gedoe aan tafel, dat hebben jullie tijdens de vakantie niet gehad. Probeer thuis weer gezonde eetgewoontes op te pakken, zodat je kind weer genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt. Ook belangrijk: ga op een vast tijdstip aan tafel.

8. Doe rustig aan

De kans is groot dat je kind de eerste weken bekaf is als hij thuiskomt van school of de opvang. Geef hem daarom de tijd om weer te wennen aan het normale ritme. Plan bijvoorbeeld niet te veel afspraken en neem zelf ook overal wat meer tijd voor alles. Je zult zien dat het jou én je kind meer rust geeft. En zo blijf je toch nog een beetje in de ‘vakantiestand’.