Aan tafel met de kinderen? Zó wordt het een succes!

Aan tafel met de kinderen? Zó wordt het een succes!

Een lekkere en voedzame maaltijd op tafel zetten voor het hele gezin. Het is en blijft een challenge. De één draait zijn hoofd weg bij alles wat groen is, de ander weigert tomaten in welke vorm dan ook. En dan bestaat er ook nog zoiets als tijd. Want waar haal je die in vredesnaam vandaan? No worries! Doe je voordeel met deze tips.

Ouders van Nu samen met Honig

Droom vs. werkelijkheid

Het ideale plaatje is natuurlijk dat je met z’n allen om 18.00 uur aan tafel zit. Iedereen smult van een gezonde maaltijd, die je ook nog eens in alle rust hebt klaargemaakt. Helaas is de realiteit anders. Onder de tafel liggen slierten spaghetti, op rechts zit een peuter die de lippen stijf op elkaar houdt en zelf baal je stiekem van je niet al te originele maaltijdcreatie. Had je maar meer tijd om te koken… Herkenbaar? Hier wat handige tips van de familie Jongedijk.

  1. Maak het jezelf vooral makkelijk

    Een belangrijk tip: leg de lat vooral niet te hoog. Met broccoli, aardappelen en een gehaktbal is niets mis. De aardappelen kun je ruim van tevoren schillen en de broccoli alvast snijden. Zo hoef je ’s avonds alleen het water nog op te zetten. En die gehaktballen, daarvan maak je meteen een hele lading. Kun je de hele week vooruit.

  2. Eet op specifieke dagen een standaardmaal

    Eet op specifieke dagen een standaardmaal. Denk aan een ‘maandag stamppotdag’ of ‘een vrijdag hamburgerdag’. ‘Wat moeten we vandaag nou weer eten’, is zo verleden tijd. Moet je eens opletten hoeveel tijd je dat bespaart.

  3. Aan tafel is het feest

    ‘Lust ik niet…’ ‘Spruitjes, bah!’ De kans is groot dat je kind dit weleens roept. Maak er geen issue van, maar zorg vooral dat het gezellig is aan tafel. Klets over de dag, zodat de focus niet op het eten ligt. En als het bord wéér niet leeg is, morgen een weer dag. Dan staan er worteltjes op het menu. En die lust je peuter wel.

  4. Samen koken

    Als je tijd hebt, ga dan samen met je kind koken. Want wat is er nou lekkerder dan een zelfgemaakte maaltijd? Bovendien leert je kind een hoop van koken. Van geduld hebben, samenwerken en instructies opvolgen tot afmeten, tellen en afwegen. En heel belangrijk: samen koken is quality time.

  5. Alsof het Kerstmis of Pasen is

    Waarom zou je de tafel alleen mooi aankleden op bijzondere dagen? Maak er op gewone, doordeweekse dagen ook een feestje van. Zet bloemen op tafel, ontwerp zelf placemats of koop een mooi tafelkleed.

Aan de slag

Begint het al te jeuken? Ga er dan vanavond al mee aan de slag! Het recept hieronder is de perfecte start om een succes te maken van het avondeten.

Recept van familie Jongedijk!

Als je 365 dagen lang kookt met Honig, dan ontdek  je op een gegeven moment wel je favorieten. Een daarvan is deze heerlijke lasagne met broccoli. ‘De hele familie is er dol op’, aldus de familie Jongedijk!

R E C E P T : Lasagne met broccoli 🥦🍽
Genoeg voor 4 personen

I N G R E D I Ë N T EN

✅ 125 gr. Honig Groene Lasagnevellen

✅ Honig Mix voor Italiaanse Kruidensaus

✅ 300 gr. broccoli

✅ 1 ui

✅ 2 tenen knoflook

✅ 350 gr. rundergehakt

✅ 3 el olijfolie

✅ 1 rode paprika

✅ 500 ml water

✅ 125 gr. buffelmozzarella

B E R E I D I N G S W I JZ E

Verwarm de oven alvast voor op 200°C. Kook de gehalveerde broccoli-roosjes voor 2 minuten. Laat ze vervolgens uitlekken. Verhit olie in een koekenpan en fruit hierin de gesnipperde ui voor 4 minuten. Voeg de geperste knoflook en het gehakt toe en bak het geheel nogmaals 4 minuten. Breng op smaak met peper en zout. Meng de broccoli-roosjes, gesneden paprika, Honig Mix en water in een pan en laat 5 minuten op laag vuur sudderen. Schep een laag groentemengsel in een ovenschaal en bedek met lasagnebladen. Bedek deze weer met een laag groentemengsel. Ga zo door tot de schaal vol is. Eindig altijd met een laag saus. Snijd de mozzarella in plakjes en verdeel deze over de bovenkant van de ovenschotel. Bak de lasagne nog voor 35 minuten in de oven. Dat wordt me toch smullen. 🤩