Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Een bso+ groep: wat houdt dat in?

Als je kind naar de basisschool gaat, kun je gebruikmaken van buitenschoolse opvang. Kortweg: de bso. Maar wist je dat er ook bso+ groepen zijn? Patricia Smits, pedagogisch medewerker op een bso+ groep in Hengelo, vertelt wat dit precies inhoudt en wat het verschil is met een reguliere bso-groep.

Ouders van Nu samen met Partou

Wat is een bso+ groep?

‘Een bso+ groep is er speciaal voor kinderen tussen de vier en dertien jaar die extra aandacht, structuur en begeleiding nodig hebben. Bijvoorbeeld omdat ze autisme, ADHD, ADD of een andere ontwikkelingsstoornis hebben. De bso+ groep waar ik op werk – Smallsteps Serpentine – is onderdeel van een reguliere buitenschoolse opvang. We werken samen waar het kan. In de vakanties of op de woensdag als het rustig is, voegen we bijvoorbeeld soms de groepen samen. Wanneer het te druk wordt, een kind rust nodig heeft of niet lekker in zijn vel zit, dan gaan we weer apart.

Wat is het belangrijkste verschil met een reguliere bso-groep?

De kracht van – én ook gelijk het belangrijkste verschil met de reguliere bso – is dat er minder kinderen in een groep zitten, waardoor er meer tijd en aandacht is voor elk kind. Nog een verschil: op een reguliere bso is er één pedagogisch medewerker voor een groep van elf kinderen. Bij een bso+ groep is dat één op zeven. Zo kun je meer begeleiding bieden. Ook is er zo vaker tijd om iets één op één te doen.

Om de kinderen een rustige omgeving te bieden, besteden we ook veel aandacht aan de indeling van de ruimte. Zo houden we de inrichting rustig, met weinig kleur. Op mijn groep hebben we een bouwhoek, een fijne bank en een aparte ruimte waar de kinderen zich even terug kunnen trekken als ze bijvoorbeeld even alleen willen zijn of boos zijn.

Wat ook fijn is voor de kinderen is dat ze een eigen stoel en kapstok hebben en hun eigen speelgoed mee mogen nemen. Daarnaast hebben we ook veel contact met de ouders en de school van de kinderen. Zo zorgen we ervoor dat we met z’n allen op één lijn zitten. En indien nodig kunnen wij hulp vragen aan een orthopedagoog.

Hoe ziet een middag op de bso+ eruit?

De kinderen komen op verschillende tijden binnen tussen 14.00 en 15.00 uur. De meeste van hen komen van het speciaal onderwijs en worden met de taxi gebracht. De kinderen die het eerst binnenkomen, beginnen met vrij spelen. Als iedereen op de groep is, wassen we de handen en is er een rustmoment aan tafel. Dan gaan we aan de hand van pictogrammen de middag bespreken. Van welke dag het vandaag is tot het eten van een cracker en buitenspelen. Zo weten de kinderen precies wat we wanneer gaan doen.

Ook mogen de kinderen met een pictogram aangeven hoe ze zich voelen. Daarna gaan we drinken en fruit eten. We kletsen dan veel met de kinderen. Wat heb je gedaan? Heb je een leuke dag gehad? Je merkt dan dat ze heel erg de behoefte hebben om te vertellen. We hebben elke dag ook een vaste activiteit, maar dat is niet verplicht. Bij ons geldt: alles mag, niks moet.

Na het moment aan tafel gaan we altijd een halfuur naar buiten. Voordat we dat doen, bespreek ik altijd de regels die dan gelden. Bijvoorbeeld speelgoed met elkaar delen, aangezien de kinderen van de reguliere bso op hetzelfde plein spelen. Als er veel kinderen zijn, dan besluit ik vaak om eerder of juist later naar buiten te gaan met mijn groep om te veel prikkels te voorkomen.

Waarom is het belangrijk dat er een speciale bso-groep is voor kinderen die extra aandacht nodig hebben?  

Op een reguliere bso krijgen deze kinderen vaak te veel prikkels, wat kan doorwerken in hun gedrag. Op de bso+ kunnen we extra aandacht besteden aan hun behoeftes en meer rust en structuur bieden. Ze kunnen hier echt zichzelf zijn, doen wat ze leuk vinden, hun talenten ontwikkelen en ze horen erbij. Wat je ook ziet is dat kinderen vanaf een jaar of acht dingen bij elkaar herkennen en hier veel steun aan hebben.

Ook ouders zijn blij dat de bso+ er is. Ze vinden het echt een fijne plek voor hun kind en het zorgt bovendien voor rust binnen het gezin. Zo kunnen ze even wat meer aandacht besteden aan de andere gezinsleden of dingen doen waar ze anders niet aan toekomen.’