Dit is waarom koemelk in een gezond dieet voor je kind past

Als je kind één jaar is kun je van opvolgmelk overstappen op koemelk. Sterker nog, het Voedingscentrum adviseert dit. De voedingsstoffen in melkproducten zijn namelijk onmisbaar voor zijn groei en ontwikkeling. Waarom is dat eigenlijk? Kinderdiëtist Corinne van Acht legt het uit.

Ouders van Nu samen met NZO

Om goed te kunnen groeien

Eiwitten zijn belangrijk om goed te kunnen groeien én voor de opbouw van de spieren. Melk bevat veel eiwit. Wil je een keer een ander melkproduct aan je kind geven? Ga dan eens voor yoghurt of kwark. Liefst zonder toegevoegde suiker maar gezoet met vers fruit bijvoorbeeld.

Voor sterke botten en tanden

Melk is een belangrijke bron van calcium en volgens het Voedingscentrum daarom een belangrijk onderdeel van een gezond voedingspatroon. Calcium is nodig voor sterke tanden en zorgt samen met vitamine D en voldoende beweging voor sterke botten. Het vermindert namelijk de kans op botbreuken op latere leeftijd door voor een goede botdichtheid te zorgen. Vergeet niet je kind tot z’n vierde jaar extra vitamine D (druppels of tabletjes) te geven en zoveel mogelijk in de buitenlucht te laten spelen. Vitamine D wordt namelijk in de huid aangemaakt onder invloed van zonlicht.

Voor de energievoorziening

Vitamines en mineralen uit de voeding spelen een rol bij allerlei lichamelijke processen. Elk vitamine heeft zijn eigen functie in het lichaam. Zo bevat melk vitamine B2 (riboflavine), wat een belangrijke rol heeft bij het vrijmaken van energie uit koolhydraten, eiwitten en vetten.  Hartstikke belangrijk dus, zéker voor opgroeiende kinderen.

Voor een goede weerstand

Melk bevat vitamine B12 en dat is een superbelangrijke vitamine. Het zorgt voor een goede weerstand, voorkomt een bepaalde vorm van bloedarmoede en helpt bij de vorming van gezonde rode bloedcellen. Daarnaast draagt het bij aan een goede werking van het zenuwstelsel en de energievoorziening. Dat wil je je kind toch meegeven?

Hoeveel geef je?

Het advies van het Voedingscentrum luidt dat kinderen van één tot negen jaar dagelijks 300 ml melk nodig hebben. Dat komt neer op twee bekertjes. Je kunt er ook voor kiezen om deze (deels) te vervangen door bijvoorbeeld vla of een kom havermoutpap. Omdat melk(producten) goed vullen, kun je beter niet meer geven dan de aanbevolen hoeveelheid. Kies verder bij voorkeur voor de halfvolle variant. Zo houdt je kind genoeg trek in ander eten.

Kies je liever voor karnemelk voor je kind? Onthoud dan dat karnemelk weinig vet bevat, net zo weinig als magere melk. Zo nu en dan een glas is natuurlijk prima, maar geef daarnaast voldoende halfvolle melkproducten.

Een alternatief?

Als je je kind geen koemelk geeft, omdat hij bijvoorbeeld een koemelkallergie heeft, is het belangrijk een alternatief aan te bieden. Let er dan met name op dat je kind voldoende calcium, vitamine B2 en B12 binnenkrijgt.

Corinne van Acht – Kinderdiëtist

Corinne van Acht werkt sinds 1988 als diëtist, heeft zich een jaar lang ingezet voor Kids for Fit bij de GGD Gooi en Vechtstreek en runt sinds 2008 haar eigen diëtistenpraktijk Voedingsadviesbureau Food and Wellness in Bussum. Ze is onder andere als kinderdiëtist gekwalificeerd en begeleidt kinderen met overgewicht, ondergewicht, koemelkallergie, obstipatie, diarree, lactose-intolerantie, spuugproblemen en refluxklachten.