Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

De perfecte slaaptip voor je dreumes: warme melk voor het slapen

Marleen (33) woont met Nathaniël (36) en hun zoon Elliot (1 jaar en 3 maanden) in Enschede: ‘Vooral Elliot en ik zijn echte melkdrinkers. En we drinken ’t het liefst warm.’

Ouders van Nu samen met NZO

Chill wakker worden

‘Sinds Elliot melk mag drinken, drink ik het ook weer dagelijks. Meestal tijdens de lunch of in de koffie en Elliot krijgt ’s ochtends als hij wakker wordt z’n eerste fles. Dat is echt zo’n chill-wakker-wordt-momentje voor hem. Hij zit dan volledig ontspannen bij mij of Nathaniël op schoot.

Slaapmutsje

‘Hij krijgt ’s avonds voor het slapen z’n tweede fles. Dat werkt perfect om ‘m rustig te krijgen, voordat hij naar bed gaat. Niet onbelangrijk, want het is geen supermakkelijke slaper. Als we hem uitkleden op de commode weet hij al hoe laat het is. We doen de gordijnen dicht en geven ‘m in de grote stoel op zijn kamer de fles. Hij zakt dan tijdens het drinken vaak al een beetje weg en dan is het hopen dat-ie lekker inslaapt.’

Geborgen relax-momentje

‘We hebben net een nieuwe koffiemachine, dus ik ga zelf vaak voor een cappuccino. Voor Elliot maak ik dan weleens een babyccino, de opgeschuimde melk vindt hij om te smullen. Elliot drinkt zijn melk ook weleens koud en uit een tuitbeker, maar het liefst drinkt hij melk warm, uit de fles. Dat maakt het een fijn, geborgen relaxmomentje voor hem.’

Ik ben wel benieuwd: als je melk verwarmt, doet dat dan iets met de voedingswaarde?

Melk opwarmen of niet?

Diëtist Corine van Acht: 'Het kan heerlijk zijn om voor het slapengaan een flesje warme melk te drinken, zodat je kind met een verzadigd gevoel kan gaan slapen. Kortdurend en op lage temperatuur verwarmen, heeft geen invloed op de voedingswaarde. Melk is een bron van hoogwaardig eiwit, vitamine B2, B12 en calcium, het is daarom een belangrijk aanvulling voor een goede groei en ontwikkeling van je kind. Voor de leeftijd van 1 tot 8 jaar wordt aanbevolen om 2 keer per dag halfvolle of magere melk te drinken. De wei-eiwitten en enzymen in melk zijn weliswaar temperatuurgevoelig, maar alleen langdurig verhitten op hoge temperatuur heeft invloed op de structuur van eiwit en op de smaak. Een flesje warme melk voor het slapengaan is dus helemaal prima!'