Gevoelige spieren tijdens je zwangerschap: do’s en don’ts

Gevoelige spieren tijdens je zwangerschap: do’s en don’ts

Voor veel zwangere vrouwen een herkenbare kwaal: gevoelige en vermoeide spieren. Vooral ’s nachts kunnen de spieren in je benen en kuiten je flink bezighouden. Goed nieuws: je kunt er zelf aardig wat tegen doen!

Ouders van nu samen met VSM

De helft van de zwangere vrouwen heeft tijdens haar zwangerschap last van gevoelige spieren, vooral de kuit- en de beenspieren moeten het vaak ontgelden. Meestal start dit in het tweede trimester van de zwangerschap. Waarom dit gebeurt is niet bekend, maar waarschijnlijk komt het door een verminderde doorbloeding van de benen, een te laag magnesiumgehalte en het feit dat je beenspieren extra gewicht moeten dragen en dus sneller vermoeid zijn.

Do’s

Wat kun je doen om gevoelige spieren te voorkomen? En hoe krijg je snel weer soepele spieren? Alle do’s op een rijtje.

Badderen

Neem voordat je gaat slapen een lekker warm bad om je spieren te verwarmen. Een wisselvoetbad, waarbij je warm en koud water met elkaar afwisselt, kan ook helpen.

Op links

Het kan helpen om op je linkerzij te slapen, met je benen opgetrokken. Ook slim: leg een kussentje onder je voeten en kuiten als je in bed ligt, zodat ze iets hoger liggen.

Nootje erbij

Magnesium wordt vaak genoemd als middel dat goed is voor de spieren. Ga voor supplementen altijd naar de huisarts tijdens je zwangerschap. Je kunt ook voeding eten waarin veel van dit mineraal zit, zoals zaden en noten, spinazie, volkorenbrood en -pasta en vlees.

Draaioefening

Beweeg je voeten voldoende: draai er rondjes mee, terwijl je met je benen omhoog zit. Bijvoorbeeld als je voor de tv zit of een boek leest. Doe ook af en toe rek- en strekoefeningen voor je kuitspieren, sowieso voordat je ‘s avonds je bed in stapt.

Rekken en strekken

Gevoelige kuitspier? Duw je hiel van je af en trek je tenen omhoog, richting je hoofd. Doet even pijn, maar als het goed is wordt de spier snel weer soepel. Zit je buik in de weg? Vraag aan je partner om te helpen. Lukt het niet, stap dan uit je bed. Leun met je handen tegen de muur, zet je pijnlijke been naar achteren en strek je been, door je hiel in de grond te duwen. Blijf zo staan tot de pijn minder wordt.

Masseren

Een massage helpt de doorbloeding te verbeteren en je spieren te ontspannen. Begin aan de onderkant en masseer naar boven toe.

Warme kruik

Maak de gevoelige plek warm door er een kruik op te leggen; daar ontspant de spier ook van. Loop daarna een rondje door de kamer. Dit helpt om de doorbloeding weer op gang te brengen.

Don’ts

Heb je tijdens je zwangerschap snel last van gevoelige of vermoeide spieren? Pas dan op met deze dingen.

Lang stilzitten

Voldoende beweging zorgt voor meer zuurstof en een betere bloedsomloop: te lang stil zitten is funest voor je kuit- en beenspieren. Elke dag een half uurtje bewegen is ideaal. Zit ook niet langere tijd met je benen over elkaar gekruist en probeer niet te lang achter elkaar te staan.

Te veel zout

Dehydratie kan ook voor gevoelige spieren zorgen. Drink daarom voldoende water op een dag. Let hier echt op en zorg dat je altijd een glas of flesje water binnen handbereik hebt. Een verstoorde vochthuishouding kan ontstaan door te veel zout in het eten.

Zware fysieke inspanning

Sport je nog veel en heb je regelmatig gevoelige spieren? Beperk dan (zware) fysieke inspanning. Ook slim: drink een kwartier voordat je begint met de fysieke inspanning voldoende water.

Ook voor na het sporten

Danielle heeft na tien jaar het tennissen weer opgepakt. Omdat ze merkt dat dit toch wel een zware belasting is voor haar spieren, gebruikt ze ook VSM Spiroflor. In deze video vertelt ze haar ervaringen.

Video: Danielle test VSM Spiroflor spray en VSM Spiroflor warm