Hoeveel melk is goed voor een kind?

Glaasje limonade of water? Niet voor Oscar (5) en Hugo (2,5), de kinderen van Andrea (37) en Paul (41). Deze jongens drinken het liefst melk. De hele dag door. Maar is dat eigenlijk wel goed, vraagt Andrea zich af. Kunnen kinderen ook té veel melk drinken? Wij zochten het uit.

Ouders van Nu samen met NZO

Waarom melk?

In melk en melkproducten zitten allerlei voedingsstoffen en vitamines die kinderen nodig hebben voor hun groei en ontwikkeling, zoals eiwitten, calcium en de vitamines B2 en B12. Calcium is, samen met vitamine D en fosfor, bijvoorbeeld goed voor de botten en tanden. Het Voedingscentrum adviseert dan ook vanaf de leeftijd van één jaar elke dag melk en melkproducten te drinken en te eten. Hoewel de meeste kinderen de volle varianten natuurlijk het allerlekkerst vinden, kun je beter kiezen voor halfvolle of magere melk.

Hoeveel melk per dag?

Kinderen tussen de één tot negen jaar hebben per dag 300 ml melk of melkproducten nodig volgens het Voedingscentrum. Dit komt neer op twee bekertjes. Meer hoef je niet te geven. Melk verzadigt namelijk behoorlijk. En als je te veel geeft, houdt je kind misschien te weinig eetlust over voor de maaltijden. Terwijl hij daar ook de nodige voedingsstoffen uit moet halen.

Melk is niet goed voor elk

Door melk te drinken, krijgt je kind vanaf z’n eerste jaar dus op een goede en gemakkelijke manier belangrijke voedingsstoffen binnen. Sommige kinderen krijgen door het drinken van melk gezondheidsklachten. Dit kan komen door koemelkallergie of een lactose-intolerantie. Verdraagt je kind geen zuivel? Geef dan een sojadrank met toegevoegd calcium en vitamine B12. Alternatieven, zoals amandel-, rijst- en haverdrink bevatten onvoldoende voedingsstoffen voor een kind in de groei.

Water en lichte thee

Naast twee bekers melk kun je je kind ook afwisselend water of lichte thee geven. Dit zijn ook goede dorstlessers. Bedenk wel dat er in water – tegenstelling tot melk – geen voedingsstoffen zitten.