Dit is het eetdagboek van Lewis en James (15 maanden)

Dit is het eetdagboek van Lewis en James (15 maanden)

Heb je ook een dreumes van vijftien maanden en ben je benieuwd wat andere kinderen van deze leeftijd eten? Bekijk hieronder het eetdagboek van tweeling Lewis en James.

Ouders van nu samen met nutricia


*Doordat het eetdagboek uit slechts twee dagen bestaat, kan dit een vertekend beeld geven van het (gevarieerde) eetpatroon van Lewis en James. Ze krijgen hetzelfde aangeboden. Onderstaand voedingsadvies is gegeven op basis van deze twee dagen.

Voedingsadvies voor Lewis en James

Krijgen Lewis en James voor hun leeftijd voldoende voedingsstoffen binnen op deze twee dagen en mogen ze ook al andere dingen eten? Voedingskundigen Anneloes, Eveline en Marielle van Nutricia Kindervoeding Service geven advies. Bij de Kindervoeding Service kun je 24/7 uur per dag terecht met al je vragen over voeding (via e-mail, chat, WhatsApp of door te bellen). Let op: het gaat om een advies, je moet vooral doen waar je je jezelf – maar ook je kind – goed bij voelt.

Fruitliefhebbers

‘Wat fijn dat de beide jongens zo heerlijk kunnen eten. En dat ze elkaar ook iets extra’s gunnen! Zowel Lewis als James zijn echte fruitliefhebbers. De aanbevolen hoeveelheid van 150 gram per dag halen ze met gemak. In fruit zitten onder andere koolhydraten en voedingsvezels en het bevat verschillende vitamines, zoals vitamine A en C. Deze vitamines zijn belangrijk voor de weerstand.’

300 ml zuivel

‘Na de leeftijd van een jaar hebben kinderen genoeg aan 300 ml zuivel per dag. Nu krijgen Lewis en James twee keer melk per dag en nog een schaaltje yoghurt. Goed om dit te verlagen naar één bekertje dreumesmelk van 150 ml en bijvoorbeeld een schaaltje yoghurt. Wist je dat dreumesmelk de vitamines A, C en D bevat? Deze vitamines ondersteunen het immuunsysteem. Ook bevat het ijzer, dat bijdraagt aan de hersenontwikkeling. Op deze manier kun je ze net dat extraatje meegeven dat ze nu zo nodig hebben.’

Water aanbieden

‘Ons lichaam bestaat voor meer dan de helft uit water. Goed om dit op peil te houden en voldoende te drinken. De tweeling heeft ongeveer een liter vocht op een dag nodig. Dit is inclusief de melk. Mooi om te zien dat Lewis en James wel water drinken in plaats van gezoete drankjes en dat ze tussendoor ook veel water aangeboden krijgen. Kinderen hebben niet zo’n goede dorstprikkel als volwassenen en vragen minder snel om wat te drinken.’

Varieer met broodbeleg

‘In de eerste jaren leg je een belangrijke basis voor de smaakontwikkeling. Als je veel zoete smaken geeft, kan een zoetgewenning ontstaan. Heel goed dat je varieert met broodbeleg en tussendoortjes. Wissel zoet beleg af met hartig beleg en kies bij voorkeur tussendoortjes met minder (toegevoegde) suikers, zoals vers fruit of naturel yoghurt.’

Gezonde noten

‘Wat goed om te zien dat de jongens notenpasta op hun boterham krijgen. Noten zijn gezond, want ze leveren onder andere goede vetten, eiwit, calcium en ijzer. Verstandig om ze voorlopig nog geen hele noten te geven. Kindjes kunnen zich hier heel makkelijk in verslikken.’

Wentelteefjes van brood

‘Ook de boterhammen eten Lewis en James meestal heerlijk op. Brood bevat onder andere koolhydraten, voedingsvezels en ijzer. Leuk om eens te variëren met verschillende broodsoorten, zoals volkoren bolletjes, volkoren krentenbrood en volkoren knäckebröd. Wentelteefjes van brood, ei en kaneel zijn een ideale manier om brood dat al een beetje oud wordt lekker te maken.’

Reactie van Marieke, moeder van Lewis en James:

‘Mijn kinderen zijn kleine melkmonsters, dus ze zullen niet blij zijn met dit advies, haha. Voordat ze ‘hallo’ zeggen als ik ’s ochtends hun slaapkamer binnenkom, roepen ze: melk! In de middag dus toch maar iets anders bij de boterham. Ik ga de wentelteefjes zeker een keer proberen. Met kaneel krijgt het toch net weer een andere smaak. Wat zoetig. Ik merk dat ze daar steeds doller op zijn. Als ik een cracker als tussendoortje geef, zijn ze het daar lang niet altijd mee eens. Dat is namelijk geen ‘koekie’. Dat verschil kennen ze nu al. Ik maak me dus lichtelijk zorgen over het feit dat ze blijkbaar nu al zo gewend zijn aan zoet. Een puntje om op te letten. Gelukkig zijn we wat betreft fruit, groente en noten gezond bezig, dus dat is fijn om te horen.’