Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Is je baby (bijna) 6 maanden? Dit mag hij straks óók eten!

Gaan de eerste oefenhapjes er in als zoete koek? Dan kun je vanaf zes maanden het menu voor je baby flink uitbreiden. Om je zo goed mogelijk door de jungle van babyvoeding te loodsen, delen we samen met Organix een handig overzicht! 

Ouders van Nu samen met Organix

Tussen de vier en zes maanden mag je beginnen met de eerste hapjes. Eerste hapjes worden ook wel oefenhapjes genoemd, omdat borstvoeding de eerste zes maanden voor je baby de belangrijkste voeding is. En ja, aan die hapjes moet je baby echt nog even wennen. Geen paniek dus als het in het begin niet zo soepel gaat.

Blijven oefenen

Als je baby zes maanden is, ga je gewoon door met het geven van groente- en fruithapjes en het leren eten van een lepel. Probeer zoveel mogelijk te variëren, zodat je baby verschillende smaken leert herkennen. Wist je dat een baby iets wel tien keer moet proeven voordat hij aan een nieuwe smaak gewend is? Geduld vereist dus.

Wat staat er op het menu?

Als je baby zes maanden is, kun je met de oefenhapjes ook alvast gaan toewerken naar vaste eetmomenten, zoals ook wordt gedaan op het kinderdagverblijf en de gastouder. Omdat het nog om oefenhapjes gaat, vervangen de maaltijden nog niet de borstvoeding of opvolgmelk.

Hieronder een schema hoe het menu van je baby eruit kan zien als hij zes maanden is.

Ontbijtje

7.00 – 8.00 uur

Dat begint natuurlijk met het ontbijt. Geef borstvoeding op verzoek of opvolgmelk. De hoeveelheid is afhankelijk van zijn leeftijd. Voor zes maanden is het 200 ml.

Fruit- of groentehap

9.00 – 10.00 uur

Rond 10.00 uur kun je een fruit- of groentehap geven. Kies bij voorkeur – en daar ben je waarschijnlijk al mee bezig – voor zachte en zoete smaken. Dan is het verschil met moedermelk niet zo groot. Geschikte fruit- en groentesoorten met een zachte smaak zijn banaan, mango, perzik, abrikoos, meloen, peer, appel, wortels, pompoen en bloemkool. Maak het fruit en de groente nog zo fijn mogelijk, zodat er echt geen stukjes meer in zitten. Is je baby al wat gewend? Dan mag het wat grover.

Broodje eten

11.00 – 12.00 uur

Rond lunchtijd mag je je baby vanaf zes maanden – naast borstvoeding of opvolgmelk – stukjes lichtbruin brood zonder korst geven. Besmeer eventueel met een klein beetje margarine of een beetje 100% pindakaas. Huh, nu al pindakaas? Jazeker! Het advies is om je kind al vòòr de acht maanden pindakaas of notenpasta te leren eten. Door je baby er al vroeg aan te laten wennen, is de kans op voedselallergieën kleiner. Tip: geef ook de broodkorst bij het broodje, om lekker op te sabbelen.

Tussendoortjes

15.00 – 16.00

Tussen de zes en acht maanden – als je baby inmiddels al flink gewend is aan verschillende smaken – kun je af en toe een tussendoortje geven. Denk aan kleingesneden stukjes fruit of gekookte groente om je kind te laten wennen aan bereidingen van smaken die ze al kennen.

Geen tijd om ze zelf te maken? Organix heeft een groot assortiment met heel veel lekkere biologische snacks voor baby’s. Van knijpfruit tot ovengebakken knabbels. Allemaal gemaakt met biologische ingrediënten.

Ook kun je rond dit tijdstip nog gewoon borstvoeding en opvolgmelk blijven geven.

Avondeten

17.00 – 18.00 uur

Tijd voor een warme maaltijd. Kies voor gekookte aardappelen en groentes. Ook vlees, vis of ei mag je geven. Dit zijn goede eiwitbronnen voor je baby. Kies je voor veganistische voeding? Dan kun je denken aan gemalen kikkererwten. Ook deze bevatten veel eiwitten.

Slaap lekker

Vlak voor het slapen is het weer tijd voor borstvoeding of opvolgmelk*.

*  Borstvoeding is de beste voeding

Redactioneel – offer – Houten speelgoed: mooi en duurzaam!

HEMA

Houten speelgoed: mooi en duurzaam!

Vanaf € 1
Shop nu