Lust je kind (bijna) geen groenten? Zó wel!

Swiept je kind zijn hoofd opzij, zodra er iets groens op tafel verschijnt? Krijg je er met geen mogelijkheid worteltjes of doperwtjes in? No worries! Er zijn ‘tovertrucs’ die van bijna elke lastig etende peuter het grootste broccolimonster maken.

Ouders van Nu samen met Heinz
  1. Andere groenten

    Broccoli, bloemkool, worteltjes… Het zijn allemaal groenten die vaak op het menu staan als je kinderen hebt. Weigert je peuter ook maar een hap te proberen? Experimenteer dan eens met andere (onbekendere) groente, zoals zoete aardappel of cassava (yuca) waar je heerlijke frieten van kunt maken. En eet je zelf geen bietjes? Zet het toch eens op tafel. Misschien eet jouw peuter dit juist wel.

  2. Muffins, chips en soep

    Groente simpelweg koken en op tafel zetten? Dat kan anders! Verstop groente eens in een muffin, maak er chips van (bijvoorbeeld van courgette of zoete aardappel) of een gezonde burger, smoothie of soepje.

  3. Want Spiderman eet het ook…

    Zet de ‘joker’ in en haal de superheld van jouw kind erbij. ‘Weet je waarom Spiderman zo goed kan klimmen? Omdat hij heel veel sperzieboontjes eet.’ Omdat de held van je kind deze groente eet, is de kans een stuk groter dat je kind het ook eet.

  4. Samen koken werkt!

    Hilde, hoofdredacteur van Ouders van Nu en moeder van drie jongens: ‘Een paar weken geleden is er opeens iets veranderd. Feike en Dries hadden kookles op de bso. Trots kwamen ze met een bakje salade thuis. Zelf gesneden! En dus veel lekkerder dan de salade die ik ze voorschotel. Sindsdien betrek ik de kinderen bij het koken. En tot mijn verbazing werkt het. Groenten die ze zelf wassen, snijden of door elkaar roeren gaat er verrassend goed in.’

  5. Kies voor kleur

    Houd het niet alleen bij groene groentesoorten, maar zorg voor meerdere kleuren op het bord van je kind. Uit onderzoek blijkt dat kinderen zo eerder hun bord leegeten. Ook helpt het als groente in een leuke vorm of patroon op het bord wordt gelegd. En probeer vooral eens de pizza-gezichtjes hieronder. De basis hiervoor is Heinz [Seriously] Good Pastasaus Mediterranean. Een serieus lekkere pastasaus gemaakt van gegrilde groenten zonder kunstmatige smaakstoffen en conserveringsmiddelen.

Mini-pizza gezichtjes

Bereidingstijd: 10 minuten
Aantal personen: 4 (2 pitabroodjes p.p.)

Dit heb je nodig:

Zo maak je het
Verwarm de oven voor op 200 graden. Kook de Cappellini al dente zoals beschreven op de verpakking. Giet af en spoel af onder koud water zodat het niet aan elkaar plakt. Laat uitlekken. Snijd de tomaat in twee. Verwijder de zaadlijsten en snijd vervolgens in reepjes. Snijd de paprika in blokjes en de mozzarella in plak- jes. Leg daarna de pitabroodjes op een ovenrooster en bestrijk met een eetlepel Heinz [Seriously] Good Pastasaus Mediterranean. Maak gezichtjes met de Cappellini, mozzarella, tomaat en paprika. Doe de broodjes 5 minuten in de oven. Serveer en garneer met een blaadje basilicum.