Zwanger en melk drinken: hoe zit dat?

Wat mag je wel en wat kun je beter niet eten tijdens je zwangerschap? Het is dé vraag die jij misschien ook weleens hebt gegoogeld. Van een glaasje wijn weet je dat je dat de komende tijd moet laten staan. Maar geldt dat ook voor melk? Of mag je dat juist gewoon blijven drinken?

Ouders van Nu samen met NZO

Goed nieuws voor melkliefhebbers: melk kun je gewoon blijven drinken als je zwanger bent. Althans melk uit de supermarkt. Melk die rechtstreeks bij de boer vandaan komt, kun je beter laten staan. In rauwe melk kunnen namelijk verschillende bacteriën voorkomen. Deze bacteriën kunnen een voedselinfectie veroorzaken. Als je zwanger bent, ben je hier gevoeliger voor, omdat je vaak een verminderde weerstand hebt. Ook zachte kaas moet je vermijden. Hierin kunnen dezelfde ziektemakers zitten. Hollandse harde kazen, zoals Goudse kaas en Edammer kun je gewoon blijven eten tijdens je zwangerschap.

Goede voedingsstoffen

Volgens het Voedingscentrum passen melk- en melkproducten binnen een gezond voedingspatroon. Er zitten veel goede voedingsstoffen in, zoals eiwit en vitamine B2, B12 en calcium. Ook levert melk mineralen als fosfor, kalium, magnesium en zink. Kies bij voorkeur halfvolle melk of magere melk- en melkproducten. Last van misselijkheid? Yoghurt en kwark kunnen dan helpen.

2 glazen melk

Het Voedingscentrum adviseert 2 tot 3 porties zuivel voor volwassenen. Een portie komt neer op een glas of schaaltje van 150 ml. Als je zwanger bent, kun je je gewoon houden aan deze hoeveelheden. Dat is ook goed voor je baby. Je hoeft niet meer of minder melk te drinken. Als je daarnaast gezond en gevarieerd eet, krijg je alle benodigde vitamines voor jezelf en je baby binnen.

Na de bevalling

Ben je net bevallen? Dan verandert er ook niets aan de hoeveelheid melk die je mag drinken. Om goed aan te sterken na de bevalling, is het belangrijk dat je gezond en gevarieerd eet. Denk aan voeding waar je lichaam echt iets aan heeft, zoals koolhydraten uit fruit en volkoren, goede vetten uit ongebrande noten, vitamine B2, B12 en calcium uit zuivel, eiwitten uit kaas, vlees/vis en peulvruchten. Vooral als je ook borstvoeding geeft, heb je behoorlijk wat energie nodig. Zorg daarbij dat je ook voldoende drinkt. Je lichaam heeft veel vocht nodig om moedermelk te kunnen produceren. Drink daarom minimaal twee liter per dag. Dranken die cafeïne bevatten, zoals thee en koffie tellen hier niet voor mee.