Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Reken uit: hoeveel slaapgebrek heb jij?

Bij kinderen krijg je helaas ook verstoorde nachtrust cadeau. Wist je dat jonge moeders 3-9 uur per week minder slapen dan de aanbevolen 49 uur? En dat terwijl slaap zo’n beetje prioriteit nummer één is voor een gezond lichaam en een mooie huid.

Ouders van Nu samen met Nivea

Slapen: we doen het een derde van ons leven. 7-9 uur is de aanbevolen hoeveelheid, toch redt 35% van de mensen dit niet. Zij slapen gemiddeld 6 uur of minder. En dat terwijl slaap heel belangrijk voor ons is, aldus slaapexpert Dr. Els van der Helm, MSc Neurosciences & Klinische Neuropsychologie.

Schoon brein

“Slaap heb je nodig voor veel verschillende lichaamsfuncties. Een basisfunctie van slaap is het ‘schoonmaken’ van de hersenen. Je hersencellen produceren overdag namelijk afvalstoffen die met name ’s nachts worden verwijderd. Je slaapt dus voor een schoner brein en dat is belangrijk voor optimale hersenfuncties. Slaap zou eigenlijk een prioriteit moeten zijn. Ook omdat bij onvoldoende rust je immuunsysteem verzwakt, waardoor je minder antilichamen aanmaakt om ziektekiemen te lijf te gaan en je vatbaarder wordt voor ziektes. Daarbij verslechtert het je metabolisme. De kans op gewichtstoename wordt hierdoor verhoogd, net als het risico op type 2 diabetes en hart- en vaatziekten.”

Slaapschuld

Nachtvoeding, een speen die uitvalt of een vervelend hoestje: kinderen worden regelmatig wakker en jij dus ook. Als jonge moeder bouw je snel een slaapschuld op en dat moet je volgens Dr. Els van der Helm niet te licht opnemen: “Vierentwintig uur achter elkaar niet slapen, of een week lang slechts vier tot vijf uur per nacht, heeft hetzelfde effect als een alcoholpromillage van één (in Nederland is het in het verkeer wettelijk toegestane promillage 0,5). Je geheugen en reactievermogen verminderen en je bent minder scherp. Je kunt je slaapschuld berekenen op de volgende manier: Formule: (5 x A) – (5 x B) = je slaapschuld aan het eind van de week. A = hoeveel uur slaap krijg je op een doordeweekse nacht? B = hoeveel uur slaap heb je nodig om je de gehele dag uitgerust te voelen?”

Help je huid een handje

Slaaptekort heeft niet alleen invloed op hoe jij je voelt, ook op hoe jij eruit ziet. Wallen, donkere kringen rondom de ogen en een doffe huid met veel onzuiverheden: zeventig procent van de vrouwen geeft aan dat slaaptekort aan hun huid te zien is, vooral in de ochtend. De truc is om je huid extra goed te verzorgen. Met NIVEA Q10plusC Anti-Rimpel + Energy Dagcrème bijvoorbeeld. Dit product bevat een unieke combinatie van Q10 en Vitamine C voor een uitgeruste huid. Maar ook ’s nachts kan je huid wel wat hulp gebruiken. Want wist je dat je huid dan tot acht keer sneller herstelt? Tijdens dit herstelproces wordt celbeschadiging verminderd en vochtreserves aangevuld. Met de juiste nachtcrème kun je dit herstelproces optimaliseren en oog je de volgende dag fris en fruitig dankzij je uitgeruste huid.

Nivea

Fris & fruitig de dag door

De unieke combinatie van Q10 en Vitamine C in NIVEA Q10plusC Anti-Rimpel + Energy Verkwikkende Nachtcrème werkt samen met de huid om dit proces te ondersteunen en zorgt ervoor dat de huid ‘s nachts tot wel 50% meer zuurstof opneemt*. Hierdoor verbetert de energietoevoer naar de huidcellen waardoor de huid zich sneller herstelt. Pamper het gebied rondom je ogen met NIVEA Q10plusC Anti-Rimpel + Energy Oogcontourcrème voor een frisse blik. Zowel de nachtcrème als oogcontourcrème komen in een aluminium tube met een speciaal afsluitbaar mondstuk om de pure Vitamine C te beschermen tegen licht en zuurstof die de werkzaamheid van Vitamine C kunnen beïnvloeden.

*in vitro

Nivea Q10