Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Selfcare voor een (bijna) moeder: dat ziet er zo uit

Als moeder doe je er alles aan om goed voor je baby te zorgen. Goed voor jezelf zorgen is minstens zo belangrijk, want er gebeurt van alles in het lichaam tijdens en na de zwangerschap. Beweging, rust en gezonde voeding spelen daarbij een belangrijke rol.  Maar als (aanstaande) moeder kom je daar… eh lang niet altijd aan toe. Soms kan het al een prestatie zijn om je haar te wassen, om van een goede nachtrust nog maar te zwijgen. Terwijl juíst in deze fase – als zwangere tot kersverse moeder – goede verzorging zo belangrijk is.

Ouders van Nu samen met Dagravit

Slaap pakken

De laatste fase van de zwangerschap is een bijzondere periode. Je lichaam heeft dan extra rust nodig. En wanneer je kind geboren is en je lichaam herstelt, bestaat een groot deel van de nacht uit voeden, luiers verschonen en knuffelen met je baby. Daardoor pak je vaak wat minder uren dan je nodig hebt. Daarom is het belangrijk dat de kwaliteit van je slaap goed is, zodat je echt uitrust. Het helpt als je overdag naar buiten gaat voor een fikse dosis daglicht, als je in een donkere, rustige slaapkamer ligt en – deze komt niet als een verrassing – blauw licht van beeldschermen vermijdt in de uren voordat je naar bed gaat.

Move it

Afhankelijk van je bevalling, kun je meestal na een week weer wat bewegen. Je kunt in het begin bijvoorbeeld beginnen met wandelen, dat is goed voor je conditie én het helpt tegen de baby blues. Van wandelen knap je namelijk zowel fysiek als mentaal op. Het is ook goed om je bekkenbodem wat training te geven. Je kraamverzorgster kan je hierover tips geven. Begin op z’n vroegst pas na zes weken met sporten. Vanaf dan kun je ook je schuine buikspieren rustig trainen, zo help je je lichaam met het herstel.

In de chillmodus

Zwanger zijn, de bevalling en de eerste tijd met je baby vragen veel van je. Accepteer dat je minder energie hebt dan anders en gun jezelf zoveel mogelijk rust in deze periode. Zeg sociale activiteiten af als je moe bent en las in de kraamtijd voldoende kraambezoek-vrije dagen in. Belangrijk voor jou én je baby. Gebruik deze me-time om ook af en toe te relaxen met een boek, serie of met – daar is die slaap weer – een dutje.

Gezonde voeding

Een groot deel van onze energie halen we uit voeding. Zorg dus dat je alle belangrijke voedingstoffen binnenkrijgt, want in deze periode vraagt je lichaam om extra vitamines en mineralen. Check bij het Voedingscentrum wat je lichaam nodig heeft als je zwanger bent of net bent bevallen. Zéker wanneer je vegetarisch of veganistisch eet tijdens de zwangerschap en bij het borstvoeden.

Vitaminen en mineralen

Er gebeurt van alles in het lichaam als je zwanger bent of moeder wordt. Voor, tijdens en na je zwangerschap kunnen extra vitaminen en mineralen (zoals o.a. foliumzuur) een welkome aanvulling zijn op je dagelijkse voeding. Dagravit Natural Zwanger Compleet en Dagravit Natural Mama Energie kunnen jou die extra vitaminen en mineralen bieden. Daarmee krijg je elke dag een extraatje als aanvulling op je voeding.

Redactioneel – Offer- Drinkbeker

Drinkbeker

De Miracle 360° Trainer Cup
Shop nu