Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Sporten en een gezin: zo combineer je het

Niets fijner dan een fit lijf, een bak energie en even lekker sporten om je hoofd leeg te maken, maar eh… als je (jonge) kinderen hebt is het niet zo makkelijk om zomaar ‘even’ te gaan sporten. Dat vraagt om een plan van aanpak. Met deze tips gaat sporten zeker lukken.

Ouders van Nu samen met KNLTB

Maak de afspraak

Een van de zaken die het sporten vaak belemmert als je jonge kinderen hebt, is de vrijheid om te gaan. Spreek daarom van tevoren met je partner af wie er wanneer mag sporten. Pak jij de zaterdagochtend? Dan kan de ander dinsdagavond mooi aan de bak. Bijkomend voordeel is dat sporten zo in je wekelijkse routine komt. Moe of geen zin? Dat is geen optie. Kom de afspraak met jezelf na. Dat alleen al geeft je een geweldig gevoel.

Vind een buddy

Je buurvrouw, een collega of vriend: als je het moeilijk vindt om jezelf te motiveren, biedt een sportmaatje uitkomst. Da’s niet alleen gezellig, maar je hebt ook een stok achter de deur. Samen ga je waarschijnlijk sneller de deur uit om te sporten dan alleen. Bovendien kun je elkaar tijdens het sporten ook aanmoedigen om nog beter je best te doen. Win-winsituatie dus. Ga je voor een sport als tennis, dan is een buddy zelfs noodzakelijk en dat motiveert om te gaan.

Blijf in de buurt

Een gaatje vinden in de gezinsagenda kan lastig zijn. Met een sport in de buurt ben je in elk geval geen tijd kwijt aan het reizen en kost het sporten niet al te veel tijd. Fijn!

Snel aan de slag

Een hele kite-set of een paard optuigen, dat doe je met liefde als je zo’n sport graag beoefent. Maar als de tijd schaars is, dan is het fijn om een sport te kiezen waarbij je je sportoutfit aantrekt en hop, direct aan de slag kunt.

Tennis: de ideale sport met een gezin

Als er een sport goed te combineren is met een gezin, dan is het wel tennis. In elke plaats is wel een tennisbaan te vinden, dus je bent niet lang onderweg naar de baan. Deze sport geeft je veel flexibiliteit en je speelt altijd met een maatje. Dat is gezellig én je zegt het niet zo snel af. Bovendien train je je hele lichaam, dus je wordt er ook nog eens hartstikke fit van. En, laten we eerlijk zijn, de tennisbaan is een stuk leuker dan de sportschool.

Waarom tennis zo fijn is

Van tennissen word je fit

Tennis zorgt voor een full body workout. Je gebruikt het onderste deel van je lichaam om te rennen, te stoppen en te springen. Daarnaast train je automatisch je core en door de bal op een goede manier te slaan train je ook je armen, je bovenrug en je nek. Zo worden vooral de beenspieren, maar ook de romp en armspieren getraind. En je conditie gaat erop vooruit.

Tennis maakt je hoofd leeg

Tijdens het tennissen vermindert het level van stresshormonen in het lichaam en tegelijkertijd stimuleert het de productie van endorfine. Dit zijn natuurlijke stoffen die je humeur verbeteren en die kunnen helpen stress en depressie te verminderen of te voorkomen. Op de tennisbaan beweeg je volop én speel je in de frisse buitenlucht. Dat is dus gegarandeerd opladen en je hoofd leegmaken.