Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Stoppen met roken: je kunt het!

Wie rookt, weet: stoppen is makkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig kán het wel. Wij vroegen onze community op Facebook: hoe ben jij gestopt? Dit zijn hun ervaringen.

Ouders van Nu samen met Rijksoverheid

Vallen & opstaan

Sommige rokers lukt het om in één poging te stoppen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd, weet ook Ouders van Nu-volger Masja: ‘Bij m’n eerste twee zwangerschappen ben ik gestopt en na de geboorte toch weer begonnen. Na baby nummer drie heb ik, inmiddels vier jaar later, nog steeds niet gerookt.’ Goed om je te realiseren: stoppen met roken gaat vaak met vallen en opstaan. Misschien krijg je een terugval. Dit betekent niet dat je stoppoging helemaal is mislukt.

Vind jouw motivatie

Als er één ding belangrijk is bij stoppen met roken, dan is het wel intrinsieke motivatie. Met andere woorden: zorg dat je helder voor ogen hebt wat jouw reden om te stoppen is. Voor Wim was het de komst van zijn eerste kind: ‘Toen mijn vrouw in verwachting was, ben ik meteen gestopt en ik heb sindsdien geen sigaret meer aangeraakt. De gedachte aan de gezondheid van mijn toekom- stige kind en die van mezelf hielp.’

Zet een hulplijn in

Bij het stoppen kun je ook hulpmiddelen gebruiken. Denk aan nicotinepleisters of, zoals Nathalie, met ondersteuning van medicatie: ‘Ik ben gestopt met behulp van speciale tabletjes, die mijn behoefte aan roken verminderden.’ Maar ook steun uit je omgeving kan heel goed helpen, weet Mar: ‘Ik ben zonder hulpmiddelen gestopt, maar wel met een man die streng toekeek, haha.’ Onthoud dus dat je het niet in je eentje hoeft te doen en weet dat je ook professionele begeleiding kunt krijgen. Zorg dat je een stopmethode vindt die goed bij jou past.

De 3 stopmethodes van PUUR rookvrij

  1. Telefonische coaching Via Rookvrije Ouders voer je een aantal telefoongesprekken met een stoppen-met-roken-coach. Die geeft tips en helpt je bij het stoppen.
  2. Groepstraining In een groepstraining stop je samen en tegelijk met anderen. Je vindt steun bij de trainer en elkaar en deelt ervaringen.
  3. Stopplan Liever zelf aan de slag? Een Stopplan helpt je bij het stoppen met roken op jouw manier. In het plan lees je meer over de voordelen van stoppen en jezelf belonen.