Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Tussendoortje geven aan je baby? Dit moet je even weten

Van een rijstwafel tot stukjes appel of een knijpzakje: qua tussendoortjes is er keuze te over. Maar vanaf wanneer mag je baby eigenlijk een tussendoortje? En wat is verantwoord om te geven?

Ouders van Nu samen met Organix

Start met oefenhapjes

Tussen de 4 en 6 maanden mag je starten met oefenhapjes. Zo leert je baby verschillende smaken waarderen. Tip: geef consequent een paar dagen achter elkaar één smaak, bij voorkeur groente. Als je kind veel verschillende smaken heeft geproefd, kun je het uitbreiden door bijvoorbeeld de groente te mixen met vlees, aardappelen of pasta. Ook de structuur kan dan steeds grover worden. Vanaf 8 maanden vervangt de vaste voeding langzaamaan de melk- of flesvoeding.

Vanaf 6 tot 8 maanden

Tussendoortjes zijn een aanvulling op de hoofdmaaltijden en kunnen – zoals het woord al zegt – tussendoor worden gegeven. Je kunt hiermee beginnen na zo’n 6 tot 8 maanden, als je baby al gewend is aan verschillende smaken. Groente en fruit zijn de gezondste tussendoortjes. Geen tijd om zelf een fruithapje te maken? Dan zijn de 100% biologische knijpfruitjes van Organix een goede oplossing. Wat ook mag: een korstje brood (lekker om op te sabbelen), soepstengel, cracotte of een paar lepels (plantaardige) halfvolle kwark of yoghurt.

Stimuleer de fijne motoriek

Tussendoortjes zijn ook perfect om de fijne motoriek van je kind te stimuleren. Snijd bijvoorbeeld een avocado in blokjes en doe ze in een kom. Laat daarna je baby één voor één zelf de stukjes pakken. Doet hij dit met zijn duim en wijsvinger? Dan heeft hij de zogeheten pincetgreep al goed onder de knie.

Goed snijwerk

Druiven en cherrytomaatjes zijn favoriet als tussendoortje, maar zorg dat je die goed snijdt – het liefst in vieren. Alles wat rond en glad is, is gevaarlijk voor je baby omdat hij nog niet gecontroleerd kan slikken. Blijf dit snijwerk doen totdat je kind ongeveer vijf jaar is.

Vaste tijden

Probeer de tussendoortjes op vaste tijden te geven. Bijvoorbeeld tussen het ontbijt en de lunch, en tussen de lunch en het avondeten in. Op het kinderdagverblijf of bij de gastouder zijn dit vaak ook de momenten voor een tussendoortje. Dit geeft je kind duidelijkheid en een ritme. Bovendien went hij zo aan een gezond eetpatroon waarbij ‘honger’ wordt gestild met het liefst groente of fruit.

Voorbeeldfunctie

Hebben jullie een fruitmoment in de ochtend? Doe lekker mee en maak er iets leuks van. Zo wordt gezond ‘snoepen’ normaal voor je kind. En wil je toch dat koekje of stuk chocolade eten? Wacht daar dan even mee totdat je kind in bed ligt en leg het vooral uit het zicht.

Handig voor onderweg

Dagje uit, lange autoreis of even snel de stad in voor een boodschap? Vergeet nooit een tussendoortje van Organix in je tas te stoppen. 100% biologisch en zonder onnodige toevoegingen. Elk uitje wordt zo leuker, plus het is heel handig om bij je te hebben voor als je kind (of jij) ineens trek krijgt.