Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

4x waarom bewegen zo belangrijk is als ouder

In het drukke gezinsleven blijft sporten en lekker bewegen nog weleens liggen. Lukt het jou om – naast het optillen, achterna rennen en weer de trap oplopen voor een luier – regelmatig intensief te bewegen? Dan ben je heel goed bezig. Want bewegen is natuurlijk altijd goed voor je gezondheid, maar als ouder al helemaal. En dit is waarom.

Ouders van Nu samen met KNLTB

1. En… zen

Als ouder sta je eigenlijk de hele dag aan. Met een kind in huis ben je continu paraat en in de weer. Bewegen helpt je om spanningen, angstige gedachtes en gepieker ‘los te laten’. Zo verminderen stresshormonen, zoals cortisol, bij beweging en er komt serotonine vrij. Dit stofje geeft je een blij, ontspannen gevoel. Bewegen helpt dus heel goed bij stress – en dat maakt jou een relaxtere, blijere ouder. Als je het helemaal goed wil aanpakken, zoek je regelmatig het groen op. Bewegen in de buitenlucht geeft je gemoedstoestand een extra boost. En voor je kind is buiten bewegen natuurlijk ook top.

2. Hop, aan de bak

Voor werk zit je uren op je bureaustoel, je pakt de auto om je kind naar de opvang te brengen en halen, en thuis plof je ’s avonds moe op de bank neer. Als je intensief beweegt – van een goede wandeling tot sporten – zorgt dit voor een goede doorbloeding van de hersenen. Dat versterkt je geheugen, denkvermogen en concentratie. Je wordt er zelfs creatiever van. Fijn!

3. Fit lijf

Voor je hersenen is bewegen heel goed, maar natuurlijk ook voor de rest van je lijf. Je spieren, hart, longen, immuunsysteem en spijsvertering gaan er ook heel goed op. Zo beweeg je jezelf vitaal. Zeker geen overbodige luxe met een jong gezin.

4. Extra lekker bezig

Als je sport, dan ben je écht lekker bezig. De richtlijn is om vijf dagen per week een halfuur actief te zijn, waarvan minimaal drie keer twintig minuten intensief. Dit zorgt voor een betere conditie, meer spierkracht, een gezonde levensstijl en een goede nachtrust. Bovendien geef je je kind het goede voorbeeld. Dat is toch de moeite waard!

Fit met tennis

Met een buitensport als tennis zit je qua beweging zeker weten goed. Tennis vormt namelijk een complete work-out: je traint je benen en billen met rennen en springen. En je traint je core, armen en bovenrug door de bal te slaan. Bovendien is het voor je conditie natuurlijk ook een top sport.

Tennis maakt vrolijk

Tijdens het tennissen vermindert het niveau van stresshormonen in je lichaam en het helpt je humeur verbeteren. Dat is dus gegarandeerd opladen en je hoofd leegmaken. Bovendien speel je lekker buiten en met anderen. Juist, dat is nog hartstikke gezellig ook. Zo kom je volledig ontspannen en opgeladen weer thuis. Daar heeft het hele gezin wat aan!