Waarom voldoende calcium tijdens de zwangerschap superbelangrijk is

Ben je zwanger, dan is het belangrijk om dagelijks minstens één gram calcium binnen te krijgen. Niet voor niets wordt er geadviseerd om tijdens de zwangerschap dagelijks 300 tot 450 ml melk te drinken. Zo krijg je namelijk al een groot deel van die broodnodige calcium binnen die onmisbaar is voor jou en je baby. Maar waarom is calcium zo belangrijk? En hoe voorkom je dat de zwangerschapskilo’s eraan vliegen?

Ouders van Nu samen met NZO

Waarom is calcium zo belangrijk?

In melk zit calcium. Deze voedingstof heb je nodig tijdens de zwangerschap. Calcium ondersteunt de botten. Het is daarmee een belangrijke bouwsteen voor jouw lichaam en dat van je baby. Kortom, die aanbevolen 1000 mg calcium is belangrijk als je zwanger bent. In een glas melk zit ongeveer 185 mg calcium. Als je drie glazen melk drinkt, ben je dus al flink op weg. Verder is het belangrijk dat je gevarieerd eet, omdat je meer dan alleen melk nodig hebt om voldoende calcium binnen te krijgen.

Andere voeding met calcium

Zoals gezegd is melk een belangrijke calciumbom, maar je haalt het ook uit bijvoorbeeld gedroogde vijgen en donkergroene bladgroente, zoals boerenkool, raapstelen, paksoi, broccoli en waterkers. Peulvruchten, noten en zaden bevatten ook calcium.

Laat dit liever even staan

Eten met een hoog natriumgehalte kan de opname van calcium verstoren. Let er dus op dat je de inname van zout beperkt als je zwanger bent. Ook cafeïne en frisdrank kunnen de opname van calcium negatief beïnvloeden. Dit geldt verder ook voor alcohol en sigaretten, maar als het goed is raak je die voorlopig toch niet aan.

Vitamine D

Om calcium te verwerken heeft het lichaam vitamine D nodig. Vitamine D zorgt ervoor dat de darmen calcium goed opnemen en dat calcium in de botten wordt vastgelegd. Je lichaam maakt vitamine D zelf aan onder invloed van voldoende zonlicht, en daarnaast haal je het uit voeding. Met name uit vette vis, maar ook uit vlees en eieren. Verder wordt vitamine D toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten.

Extra veel zin in melk

Bij Marcella (34) en Robert (37) thuis gaan er wekelijks heel wat pakken melk doorheen. Ze kunnen er net als zoons James (8) en Mason (3,5) geen genoeg van krijgen. Nu Marcella zwanger is – van een dochtertje -, is haar trek in melk alleen maar toegenomen. ‘Maar alleen als het écht koud uit de koelkast komt.’

‘Toen ik zwanger was van James, had ik die behoefte aan melk ook zo sterk,” vertelt Marcella. ‘Zeker ook omdat ik het gevoel heb dat het helpt tegen het maagzuur. Ik drink dus regelmatig een glas. Ook de jongens zijn dol op melk. Bij het ontbijt, de lunch en het avondeten, ze willen het de hele dag wel drinken.

‘Nu vraag ik me af: ik drink veel melk tijdens mijn zwangerschap, maar hoe groot is de impact daarvan eigenlijk op de zwangerschapskilo’s?’

Het effect van melk op de zwangerschapskilo's

Diëtist Corinne van Acht: 'Extra zwangerschapskilo’s worden bepaald door de totale hoeveelheid energie die je dagelijks binnenkrijgt. Iedere zwangerschap is anders, maar met een gewichtstoename tussen de 11,5 en 16 kilogram zit je goed. Als je eet volgens de Schijf van Vijf én dagelijks beweegt houd je je gewicht in balans.  Als je zwanger bent is het advies om dagelijks 300 tot 450 ml melkproducten te nemen. Zo krijg je voldoende eiwit, calcium, vitamine B2 en B12 binnen om de baby goed te laten groeien. Voor een gezonde gewichtstoename tijdens de zwangerschap is het advies dat je je aan de aanbevolen hoeveelheden houdt en voor halfvolle melk kiest.'