Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zo help je je kind ’s nachts ook zindelijk te worden

De meeste kleuters zijn overdag zindelijk en al helemaal gewend aan de grote wc. Misschien is jouw kind zelfs ook ‘s nachts al droog. Zo niet, geen zorgen. Dat duurt bij de meeste kinderen wat langer. Wil je je kind hierbij helpen? Doe dan je voordeel met deze tips!

Ouders van Nu samen met DryNites®

Zindelijk in de nacht

De meeste kinderen zijn tussen de twee en drie jaar overdag zindelijk. Pas al ze tussen de drie en vier jaar oud zijn, zijn de meeste kinderen ook ’s nachts zindelijk. Dit gebeurt meestal binnen een half jaar nadat ze overdag zindelijk zijn geworden. Vaak zijn jongens wat later zindelijk dan meisjes.

Wanneer spreek je van bedplassen?

De definitie van bedplassen verschilt, maar in ons land spreek je pas over bedplassen als een kind van vijf of zes jaar twee keer per maand of vaker in bed plast. Of als een kind van zeven jaar of ouder één keer per maand of vaker in bed plast. Als een kind in bed plast door een lichamelijke of medische oorzaak valt dit niet onder bedplassen.

Af en toe een ongelukje

Als je kind af en toe nog in bed plast (terwijl hij verder zindelijk is), is het belangrijk om te weten dat hij het niet expres doet. Je kind is zich ’s nachts waarschijnlijk niet bewust van de aandrang dat hij moet plassen. Normaal geeft een volle blaas een signaal naar de hersenen waarvan je wakker wordt. Je kind voelt dit nog niet goed aan.

7 tips naar een droge nacht

Is je kind overdag zindelijk, maar ’s nachts nog niet. Deze tips kunnen helpen om ook ’s nachts droog te blijven.

  1. Overdag goed plassen

    Let erop dat je kind overdag regelmatig naar de wc gaat en goed uitplast. Alles wat er overdag niet uitkomt, komt er ’s nachts uit terwijl je kind slaapt.

  2. Geen luier, wel een broekje

    Je kunt je kind zonder luier in bed leggen. Toch nog wat spannend? Probeer dan een absorberend nachtbroekje van DryNites®. Deze broekjes zien eruit als gewoon ondergoed (door leuke Disney® prints), waardoor je kind zich al echt ‘groot’ voelt en geen luier meer nodig heeft. Dat geeft hem zelfvertrouwen én helpt bij het ’s nachts droog worden. Gaat dit goed? Dan kun je (weer) overwegen om je kind (weer) zonder luier te laten slapen.

    Miranda (37): ‘Mijn dochter vond de broekjes van DryNites® geweldig. ‘Ik ga niet in mijn broek plassen vannacht, want dan wordt Tinkerbell nat’*

  3. Vast bedritueel

    Wat kan helpen om je kind ook ’s nachts zindelijk te laten worden, is een vast bedritueel. Dat betekent elke dag een vaste volgorde van activiteiten voor het slapengaan. Dit zorgt voor duidelijkheid en veiligheid. Je kleuter weet wat je van hem wordt verwacht en wat hij kan verwachten.

  4. Nog even plassen

    Stimuleer je kind om voordat hij gaat slapen naar het toilet te gaan. Op die manier bevestig je dat hij op de goede weg is en verminder je het risico op een nat bed.

  5. Geen drinken meer

    Geef je kind voordat hij naar bed gaat niets meer te drinken. Overdag is het belangrijk dat hij wel minstens zeven tot acht glazen water (of iets ander) drinkt.

  6. Wees positief

    Als je je kind naar bed brengt, focus dan niet op het hebben van een droge nacht. Praat liever over de leuke dingen die er die dag zijn gebeurd, zodat je kind de dag positief afsluit en zo ontspannen de nacht in gaat.

  7. Ongelukje? Maak er geen issue van

    Na een ongelukje is de kans groot dat je kind gespannen is en zich schuldig voelt. Stel hem gerust, terwijl je hem wast en nieuwe kleding aantrekt en zijn bed verschoont. Misschien lukt het morgen wel. En, heel belangrijk, geef complimenten als hij een nacht droog is gebleven.