Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Zo ondersteun je de weerstand van je kind

Een gezonde weerstand is hartstikke belangrijk voor je kind. Hiermee wapent hij zich tegen schadelijke invloeden van buitenaf. Maar wat kun je doen om die weerstand een beetje op peil te houden?

Ouders van Nu samen met Vitals

In beweging

Als de weerstand kind van je kind ergens een boost van krijgt, is het wel beweging. Een goede conditie doet wonderen voor zijn immuunsysteem. Laat je kind dus lekker veel buiten spelen. Rennen, klimmen en springen: het is allemaal even goed voor een fit kinderlijf. De frisse lucht en het zonlicht – goed voor de aanmaak van vitamine D – helpen mee.

Slaapregime

Met genoeg slaap kan je kind zich overdag beter weren tegen invloeden van buitenaf. Het is voor zijn weerstand dus belangrijk om ’s nachts – en eventueel tijdens het middagslaapje – op te laden met voldoende slaap. Zorg dan ook meteen dat zijn slaapkamer donker, fris (de ideale temperatuur van een slaapkamer is 18 graden) en goed gelucht is. Baby’s hebben zo’n 14 tot 16 uur slaap per dag nodig. Peuters slapen ongeveer 12 tot 14 uur per dag en naar schoolgaande kinderen hebben elke nacht gemiddeld 10 tot 12 uur slaap nodig.

Voldoende water

Zorg ervoor dat je kind genoeg water drinkt. Zo blijft zijn vochtbalans op peil. Dit helpt onder andere het natuurlijke afweersysteem van de slijmvliezen intact te houden, waardoor hij minder snel ziek wordt.

Groente & fruit

Ja, groente en fruit eten is belangrijk, dat weet je natuurlijk wel. Maar sta je er ook bij stil dat het eten hiervan een belangrijke rol speelt in het ondersteunen van het immuunsysteem? Mineralen en vitamines zorgen er mede voor dat bepaalde functies van het afweersysteem goed werken. Kinderen tot 4 jaar hebben zo’n 50 tot 100 gram groenten per dag nodig en ongeveer 150 gram fruit. Dat komt neer op 1 tot 2 opscheplepels groente en 1,5 stuk fruit. Probeer dat er dus elke dag in te krijgen bij je kind.

Belangrijke vitamines

Om het afweersysteem van je kind te versterken, is het naast voldoende groenten belangrijk dat hij gezond en gevarieerd eet. Je kind heeft allerlei vitamines, mineralen, vezels en vetten nodig om zijn weerstand op peil te houden. De belangrijkste vitamines voor de weerstand van je kind zijn vitamine A, C, D, E en B6.

Dit is waar je kind deze vitamines uithaalt:

  • Vitamine A zit vooral in vis, vlees, zuivel, ei en als toevoeging in margarine, halvarine en vloeibare bak- en braadproducten.
  • Vitamine C zit vooral in fruit, groente en aardappelen, met name in paprika, citrusvruchten, kiwi’s, bessen en aardbeien.
  • Vitamine D zit vooral in vette vis en als toevoeging in margarine, halvarine en vloeibare bak- en braadproducten.
  • Vitamine E zit vooral in zonnebloemolie, halvarine, margarine, brood, noten, zaden, groenten en fruit.
  • Vitamine B6 zit vooral in vlees, eieren, vis, noten, brood en graanproducten, peulvruchten, groenten en zuivelproducten.

Extra vitamines

Om zeker te zijn dat je kind voldoende vitamines binnenkrijgt, kun je voor een voedingssupplement gaan. Die geven nét dat extraatje dat de weerstand van je kind ondersteunt. Ga bijvoorbeeld voor Vitamine C + D3 Gummies van Vitals.