Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Zwanger en voeding: dit zijn de 7 meest gestelde vragen (mét antwoorden van experts)

Sushi eten als je zwanger bent, mag dat? En is het erg als je door misselijkheid bijna niets binnenkrijgt? Over voeding en zwangerschap google je je vast suf. Handig: de voedingskundigen van het Hero Instituut voor Babyvoeding geven antwoord op een paar veelgestelde vragen. 

Ouders van Nu samen met Hero Instituut voor Babyvoeding

1. Moet ik extra vitamines, mineralen en supplementen nemen als ik zwanger ben?

Femke, voedingskundige bij het Hero Instituut voor Babyvoeding: ‘Als je zwanger bent, wordt het aangeraden om foliumzuur (400 microgram per dag) en vitamine D (10 microgram per dag) te nemen. Als je daarnaast gezond en gevarieerd eet, is het niet nodig om bijvoorbeeld een multivitamine-supplement te slikken. Wil je hier meer over weten? In deze infographic zie je in één oogopslag hoe een gebalanceerd dieet eruitziet, waar je op moet letten, wat een gezonde gewichtstoename is en nog meer.’

2. Hoeveel mag ik extra aankomen?

Lieke, voedingskundige bij het Hero Instituut voor Babyvoeding: ‘Gemiddeld kom je tijdens een zwangerschap tussen de 10 en 12 kilo aan. Maar eigenlijk is dit voor elke vrouw anders. Het hangt namelijk af van verschillende factoren, bijvoorbeeld ook van je gewicht vóór je zwangerschap. Was je BMI wat aan de hoge kant? Dan is het prima om minder dan gemiddeld aan te komen. Als je BMI juist iets te laag was, is het normaal om wat extra aan te komen. Een handig schema voor hoeveel je – aan de hand van jouw BMI – zou mogen aankomen vind je hier. Uiteindelijk is het belangrijkst dat je gezond, gevarieerd en gebalanceerd eet.’

3. Ik ben dol op sushi, mag ik dat eten?

Eveline, voedingskundige bij het Hero Instituut voor Babyvoeding:‘Goed nieuws: ja, dat mag. Maar let goed op: sushi met rauwe vis of rauw vlees moet je écht overslaan. Dus ook sashimi, helaas. In rauwe producten kan de listeria bacterie voorkomen. Hoewel dit niet vaak voorkomt, kan besmetting plaatsvinden en dit kan nadelig zijn voor je baby. Alle vegetarische sushi, met bijvoorbeeld komkommer, avocado, rode biet of gebakken ei kan je veilig eten. Het belangrijkste is dat je sushi vers bereid is. Hoe verser, hoe minder groot de kans op voedselvergiftiging. Supermarktsushi is geen goed idee, dit komt namelijk uit fabrieken en hier vindt vaker kruisbesmetting plaats.’

4. Koffie (cafeïne) tijdens je zwangerschap: mag dat?

Femke, voedingskundige bij het Hero Instituut voor Babyvoeding: ‘Ook dat mag. Wel is het goed om je cafeïne-inname wat te beperken. Zowel tijdens je zwangerschap als tijdens het geven van borstvoeding. Je mag tot 200 milligram cafeïne per dag tot je nemen. Dit betekent gemiddeld twee kopjes koffie per dag. Zet je sterke koffie? Dan zit hier automatisch al meer cafeïne in. Ook in cola, groene thee en chocola zit cafeïne, dus let goed op hoe je dit verdeelt. Zo mag je bijvoorbeeld 1 kopje koffie + 3 kopjes zwarte thee drinken, of twee koppen thee, een glas cola en twee blokjes chocola. Zo zijn er meerdere combinaties mogelijk.

Let ook goed op met decafékoffie: hier zit namelijk óók cafeïne in, al is het minimaal. Uit voorzorg is het advies aan zwangere vrouwen om niet meer dan 2 koppen cafeïnevrije koffie te drinken op een dag.’

5. Kan je baby in de buik al smaken proeven?

Frederique, voedingskundige bij het Hero Instituut voor Babyvoeding: ‘Het klopt dat je baby verschillende smaken kan proeven terwijl hij of zij nog in jouw buik zit. Je baby ontwikkelt tussen week 12 en 15 smaakpapillen. Bovendien bevat het vruchtwater waar je baby veilig in dobbert vleugjes van de smaken van het eten dat jij als moeder eet. De reden dat dit gebeurt, is om de baby alvast kennis te laten maken met wat voedzaam eten is. Probeer dus gevarieerd en gezond te eten tijdens je zwangerschap. Dit ondersteunt de smaakontwikkeling van je kind.’

6. Vegan of vegetarisch: krijg je dan alle voedingsstoffen voldoende binnen?

Eveline, voedingskundige bij het Hero Instituut voor Babyvoeding: ‘Vegetarisch eten kan prima als je zwanger bent. Let wel op dat je genoeg van de voedingsstoffen ijzer, jodium, calcium, eiwitten en vitamine B1, B2, B12 en (vis)vetzuren binnenkrijgt. In overleg kan het verstandig zijn om vitamine B12 (als je geen vlees eet) en omega-3-vetzuren met 250-450 mg DHA te slikken (als je geen vis eet). Bekijk ook deze infographic.

Daarnaast is voldoende zuivel belangrijk. Dit levert calcium, jodium en belangrijke vitamines zoals vitamine B2. Als je geen zuivel gebruikt, kies dan voor volwaardige vervangers zoals een sojadrank die verrijkt is met calcium en vitamine B12.

Als je veganistisch eet, is het misschien moeilijker om de aanbevelingen te halen. Kijk dan samen met een diëtist naar wat haalbaar is voor jou en welke aanvullingen jij nodig hebt.’

7. Doordat ik erg misselijk ben tijdens mijn zwangerschap, kan ik niet veel voeding binnenhouden. Is dat erg?

Lieke, voedingskundige bij het Hero Instituut voor Babyvoeding: ‘Je baby heeft er gelukkig niet zo snel last van als je veel overgeeft. De zwangerschapshormonen in je lichaam zorgen ervoor dat je baby voorrang krijgt en voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.

Het kan helpen om bij het wakker worden al iets kleins te eten en wat te drinken, denk aan een cracker en glas water. Eet regelmatig over de dag verdeeld kleinere porties. Jodium (in brood), calcium (in zuivelproducten) en omega-3-vetzuren (bijvoorbeeld uit vis) zijn belangrijke voedingsstoffen waarvan je voldoende nodig hebt tijdens de zwangerschap. Als het niet lukt om voldoende van deze producten te eten, overleg dan met je huisarts of diëtist of je eventueel supplementen nodig hebt.

Neem contact op met de verloskundige of huisarts als:

  • Het vele overgeven aanhoudt.
  • Je zelfs geen vocht meer kunt binnenhouden.
  • Je meer dan 5% van je gewicht verliest dat je had voor je zwangerschap.’

Ben je zwanger of heb je een baby?

Dan heb je waarschijnlijk nog véél meer vragen. Stuur (gratis) een appje naar één van de voedingskundigen van het Hero Instituut voor Babyvoeding!

Redactioneel – Offer – Klaar voor het najaar (schoenen)

kleertjes.com

Klaar voor het najaar

Lopen, rennen en spelen
Kies de juiste schoen