MikkieX

Aangemaakte reacties

• Auteur
  • MikkieX
    Bijdrager
    In reactie op: Krampjes of KMA?? #10295768 Quote

Hoi!
    Ik heb geen ervaring met KMA, maar wil je wel een hart onder de riem steken. Mijn zoontje (nu bijna 7 mnd) was (na 2 weken waarin hij super rustig sliep de hele dag) de eerste weken ook enorm onrustig. Ik heb me zo radeloos gevoeld, wist niet wat er met hem was of hoe ik hem kon helpen. Had echt het idee dat er van alles met hem aan de hand was en dat ik daar iets aan moest doen, snapte ook de nonchalance van anderen hierover niet. Maar bij ons bleek het echt ‘wennen aan het leven’ te zijn, hoe zweverig dat ook klinkt. Vanaf dat hij 8-10 weken was (ik weet het niet exact meer), was het ineens een stuk beter en zat er eindelijk een stijgende lijn in. 

Ik zeg niet dat dit bij jou zo is natuurlijk, elk kindje is anders, maar je doet het super goed en twijfel alsjeblieft niet aan jezelf! Uiteindelijk weet jij het beste wat goed is voor je kindje, maar leg daarin ook niet teveel druk op jezelf. Een beetje onrust die eerste weken is zeker normaal en ook voor jou, als nieuwe mama, is het gewoon enorm wennen en zoeken naar wat werkt en wat niet – het is heel normaal daar wat tijd voor nodig te hebben. Wat mij hielp die weken was mee gaan met wat mijn zoontje vroeg. Het kostte me even daar te komen, maar uiteindelijk merkte ik dat mijn ‘stress’ hem onrustiger maakte en als ik relaxter was hij dat ook overnam. Dus wij hebben twee weken bijna non stop thuis op de bank gelegen, hij bovenop mij. En dat was uiteindelijk heel fijn en goed! 

Als jij echt het gevoel hebt dat hij misschien KMA heeft zou ik daar zeker achteraan blijven gaan, maar houd ook in je achterhoofd dat het soms gewoon (bijna) niet te verklaren is waarom een kindje onrustig is. En het wordt echt beter!!!!

MikkieX
    Bijdrager
    In reactie op: Tandjes poetsen #10295758 Quote

Ho te snel verzonden, maar bedankt voor eventuele reacties alvast! 🙂

MikkieX
    Bijdrager
    In reactie op: Sushi #10295642 Quote

Hoi! Ik at wel sushi zonder rauwe vis, maar dan wel zelf gemaakt. Normaal bestellen we vaak sushi (we eten het eigenlijk nooit in een restaurant maar altijd thuis) maar daarvan had ik toch iets van ja.. je weet het niet.

Maar op zichzelf denk ik dat de kans heeeel klein is dat er, door eventueel snijden met een zelfde mes, iets mis zou gaan als je de sushi zonder vis neemt in een restaurant én daarbij aangeeft dat je zwanger bent. Mijn ervaring is wel dat als je in een restaurant eet en zegt zwanger te zijn mensen wel extra opletten, maar 100% zeker ben je nooit.

Overigens heb ik op een gegeven moment tegen m’n vriend gezegd dat ik zijn goedbedoelde adviezen soms toch echt naast me neer ging leggen, omdat ik als het aan hem lag ook niet mocht kaasfonduen haha, dus dat kun je ook altijd nog overwegen ergens de komende 33 weken 😝.

Fijne zwangerschap!

MikkieX
    Bijdrager
    In reactie op: Vroege vogel #10295344 Quote

Hey! Ik kan je de hand schudden met de ‘slaap issues’ al vanaf het begin ;). Slaapt hij op zijn eigen kamer of bij jullie?

Wij hebben dus een beetje hetzelfde probleem. Mijn zoontje (1 aug) is steeds wakker vanaf 4 uur en met moeite dan weer in slaap te krijgen. Vanaf 5 uur is hij eigenlijk echt klaar voor de dag (staat hij op handen en voeten in zijn bed ‘kunstjes’ te doen). Wat we nu proberen sinds een week of twee (en ik klink vast als een ontzettend vreselijke moeder) is hem gewoon laten liggen. Soms heeft hij een poepluier en natuurlijk verschonen we die, we komen ook nog wel terug voor het speentje als hij die kwijt is (dat huiltje herkennen we wel), maar verder doe ik vaak het babyfoon muziekje aan (altijd dezelfde op repeat) en laat dat 15 min spelen en ‘negeer’ ik hem. Het klinkt hard, maar stipt om 7 uur staat de fles klaar en haal ik hem uit bed. En soms ook wel half 7 hoor, als hij echt klaarwakker is dan en ik eigenlijk ook wel en hij bijv toch vroeg naar het kdv moet. Maar mijn regel is zeker niet vóór 6 uur. En hoe moeilijk ik het in het begin ook vond.. hij went er wel aan merk ik! Het babyfoon muziekje herkent hij nu lijkt wel, dus vaak als hij dat hoort wordt hij stil (op een beetje mopperen en piepen na). Hij huilt even en is echt ontevreden (‘even’ was dan in het begin gerust 30 min) – en natuurlijk troost ik hem wel als hij echt overstuur raakt, zo’n vreselijke moeder ben ik ook weer niet! Maar die momenten worden steeds minder. En uiteindelijk slaapt hij nog even 45 min.

Wel proberen wij hem niet meer voor 19:00 naar bed te brengen (behalve op dagen dat hij naar het kdv is geweest, want dan slaapt hij altijd nog minder overdag en slaat hij zijn laatste slaapje vaak deels over omdat dat precies is rond de tijd dat hij wordt opgehaald). Ik weet dat het in principe niet zo werkt dat hoe later je een kind naar bed brengt hoe later hij wakker wordt, maar ik merk wel dat hij na ongeveer 11 uur in zijn bed wel genoeg gehad heeft en dan komt 18:30 naar bed gewoon echt net niet lekker uit.

In het begin vond ik het heel moeilijk (en nog steeds wel eens hoor), maar ik probeer ook te denken dat wij het beste weten wat goed voor hem is. Sowieso op dagen dat hij naar het kdv moet – hij moet gewoon mee in dat ritme daar en als hij al om 5 uur begint met de dag wordt het voor hem geen leuke dag. We proberen alles op vaste tijden te doen, zodat hij ook weet dat er om X een fles voor hem klaar staat. En in the end, 5 uur is gewoon geen tijd om de dag te beginnen – maar een baby van 5/6/7 maanden weet dat nog niet. Ik zal nu vast van mensen kritiek krijgen en natuurlijk hoort vroeg opstaan er ook (gedeeltelijk) bij, maar wij zijn beiden fulltime werkend en het is niet te doen voor zowel ons als voor hem.

Heel verhaal sorry!!

MikkieX
    Bijdrager
    In reactie op: ❣ Baby's geboren in Augustus ❣ #10295290 Quote

Mijn zoontje (1-8) gaat ook top! We zitten lekker in een ritme thuis (slapen overdag doet ie niet veel aan alleen) en hij gaat naar het kdv en heeft het daar prima naar z’n zin.

Eet alles. Fruit als een trein, groente steeds beter en beginnen nu ook met brood etc. Hij is vrolijk, huilt bijna niet, brabbelt veel en probeert al te kruipen, maar slaapt nog niet (altijd) door en al helemaal niet klokje rond 😝. Maar dat komt vanzelf!

Zo bizar hoe het van zo’n ukkie een echt mannetje aan het worden is!

MikkieX
    Bijdrager
    In reactie op: Borst of flesvoeding #10294730 Quote

Wij geven kunstvoeding. Wel bv geprobeerd, een ruime week, maar mijn zoontje werd er ontzettend nijdig van omdat het hem niet goed lukte te drinken en hij hongerig bleef. En daar werd ik ook niet blij van.

Daarnaast denk ik ook niet dat het helemaal bij mij past. Als het soepel was gegaan had ik het denk ik wel een maand of misschien twee gedaan, maar sowieso niet langer dan m’n verlof. Ik snakte aan het einde van de zwangerschap heel erg naar het terug hebben van m’n eigen lichaam en daar paste (voor mij) bv ook niet helemaal in.

Heb nog geen moment spijt gehad van onze keuze voor kunstvoeding. Vind het ook fijn dat m’n vriend en ik makkelijk kunnen afwisselen en dat hij ook de voedingsmomenten vanaf het begin heeft ‘meegedaan’.

Maar ik ben van mening dat hierin geen goede of foute keuze is. Ik vind de opmerking van mensen dat ‘borstvoeding ook gewoon beter is’ ook niet helemaal kloppen, omdat bijv antistoffen in bv nog steeds niet het eigen immuunsysteem versterken (dat moet uiteindelijk alsnog gebeuren door ziek te worden). Maar zolang iedereen maar een keuze maakt waar diegene zich prettig bij voelt en iedereen elkaar vrij laat in die keuze!

MikkieX
    Bijdrager
    In reactie op: Wie herkent dit baby 5m+ #10294523 Quote

Rollen zou ik me geen zorgen over maken hoor, soms is het iets dat ze willen en dan kunnen ze het en zijn er op dat moment weer andere dingen belangrijker. Kan het zijn dat ie tandjes krijgt?

Hier een jongetje van 6,5 maand (bijna 7 maanden alweer) dat al vanaf het begin ook weinig slaapt overdag. Hier werkt het (lijkt) wel ietsje om alles min of meer op dezelfde tijden te doen overdag. We volgen hierin het kdv, proberen althans, dus altijd naar bed rond 9 uur ’s ochtends en daarna weer ergens tussen 13 en 13:30 uur. En heel bizar, maar sinds kort slaapt hij ineens wel eens een uur of twee achter elkaar!

Overigens vind ik 2,5 uur overdag niet eens zó slecht klinken hoor. Hier waren dagen dat er maar 2×20 min werd geslapen. En inderdaad, ook heel moe einde dag en alleen rondzeulen helpt dan. Waar ik ook achter ben gekomen, wat ook wel werkt tussen die tijden, is hem in de kinderstoel in de keuken zetten met wat te spelen. Hij is dan in de buurt van mij/ons/zijn vader (als wij aan het koken zijn bijv) en heeft ook iets te doen. Hebben wij even onze handen vrij.

Volgens mij doe je het hartstikke goed! Vanaf 6 maanden kun je de hoeveelheid in de fles gaan afbouwen naar 4×180 met nummer 2. Dat is dan de richtlijn qua hoeveelheid (maar het blijft een richtlijn, dus als het nog niet lukt ook geen ramp – wij zitten nog steeds op 5 (4,5) flessen en dat was ook prima volgens cb). 

Wat betreft het slapen zou ik kijken of je nóg meer alles op gezette tijden kunt doen overdag. Wij zijn best chaotisch thuis soms, en ‘gezette tijden’ betekent hier ongeveer binnen een halfuur rond een bepaalde tijd. Verder gaat het dus hier pas sinds kort beter (vanaf 6 maanden ongeveer), dus het kan nog komen! En: voel eens met een schone hand in zijn mondje over het tandvlees, het klinkt echt alsof er ergens een tandje aan het doorkomen is! Daar kunnen ze echt even door van slag zijn. Rollen komt wel weer! Geen zorgen!

MikkieX
    Bijdrager
    In reactie op: Man en ik niet op 1 lijn #10293981 Quote

Dit klinkt niet super heftig hoor, ik vind niet dat je hier “toegeeft”. Als je hem constant zijn zin geeft terwijl jij en je man het er eigenlijk over eens zijn dat in bepaalde gevallen dat niet zou moeten: ja oké, maar zo klinkt dit helemaal niet!

Persoonlijk denk ik dat je altijd verschillen zal hebben in de opvoeding wat dit soort dingen betreft, als je in grote lijnen maar hetzelfde reageert. Mijn broertjes en ik wisten ook dat we altijd van mama bepaalde dingen makkelijker gedaan kregen (eten wat wij wilden ’s avonds, of een film kijken) dan van papa, en andersom ook (langer buiten spelen bijv). Daar hoeft niets mis mee te zijn! Heb zelf nog niet te maken met dit soort opvoed-dingen, aangezien ons zoontje pas 6 maanden is, maar ik kan nu al wel voorspellen dat mijn vriend en ik sommige dingen ook anders zullen doen haha.

Als je het vervelend vindt en er een meningsverschil over hebt met je man kun je het er wel over hebben. Maar ik denk dat jullie beide manieren gewoon prima zijn en dat je zoontje echt wel door heeft dat hij bijv niet op de tablet mag, ook bij jou.