Eefje-

Aangemaakte reacties

• Auteur
  • Eefje-
    Bijdrager
    In reactie op: Borstvoeding / kunstvoeding of combi? #10302430 Quote

Ha, gewoon tzt gaan kijken. Bv wel echt het beste! Bij mij aan de borst niet gelukt, onze dochter is nu ruim 6 maanden en ik kolf tot nu toe bijna alles vanaf het begin! Inmiddels krijgt ze wel kv erbij, maar nog zeker 3 van de 5 flessen bv. Ja, het vraagt wat. Maar ik ben ook van mening dat je er soms wat voor over moet hebben, dus als je het graag wilt boor dan die kracht aan in jezelf 💪🍀. De antistoffen zitten niet alleen in de melk van de eerste week, maar continu in de bv. En bv heeft zoveel nog extra te bieden dan kv. Ook bijv. richting de darmen.

Met kolven hoef je dat echt niet 10x per dag te doen. Ik had zelf geen megaoverproductie (viel dus mee), mijn man kon ook regelmatig voeden, je ziet net als bij kv wat je kindje binnenkrijgt en dat geeft ook een stukje rust en ritme. Wel ben je per keer steeds een kwartiertje kwijt en moet je de kolfspullen na afloop omspoelen, regelmatig schoonmaken en afentoe even uitkoken. Dus het kost je wel extra tijd en soms moet je het ook goed plannen als je de deur uitgaat. En erna of ervoor moet je ook nog daadwerkelijk je kind voeden (maar kan evt ook je man tegelijkertijd doen, dat jij zit te kolven en hij de fles geeft. Deden wij vaak ’s avonds met een mooie serie erop).

Iig, als je echt principieel wil dat je kind de bv krijgt, dan gaat het kolven lukken. Ik heb ook wel dips gehad, dat ik dacht pfffff (heb nog 2 kids). Maar het geeft nog steeds veel voldoening..Ik wilde eerst tot de zes maanden gaan, maar nu ga ik nog even door tot iig 7 maanden en kijk dan weer verder. Maar misschien loopt het aan de borst zelf straks ook gewoon bij jou als een tierelier! 

Veel succes straks! 💪

Eefje-
    Bijdrager
    In reactie op: Baby’s geboren in september #10302383 Quote

Ha dames,

hier alles goed. Wij zijn met z’n vijven thuis, maar wij werkten allebei al thuis. Onze oudsten zijn ook vrij van school nu, maar krijgen vanaf woensdag huiswerk van school. We moeten dan even naar school om wat lesmateriaal op te halen. Verder hebben ze uit zichzelf vanochtend al ingelogd en gewerkt aan o.a. rekenen en topografie. Het is geen leuke aanleiding, maar we hebben het wel gezellig. We gaan elke dag wat nuttigs doen, zoals dus schoolwerk en tijd besteden om de slaapkamers van de oudsten verder te pimpen (likje verf) plus in de tuin aan de slag. Daarnaast elke dag wat leuks, zoals spelletjes doen, lekker buiten spelen, samen iets bakken. En vandaag met man en middelste nu echt het hardlopen weer opgepakt. Viel me niks van tegen. Ik ga nu elke dag even 3 km rennen en dat afentoe uitbouwen (met ook wel een rustdagje tussendoor). En natuurlijk lekker wandelen met de kleine.. 😊

We zijn met de hapjes begonnen en gaat al best goed! Wortel, broccolli, bataat en appel en appel-banaan. Tis zo’n heerlijk vrolijk ding. Wij genieten!

Goed op jezelf passen allemaal!

Ps: Marieke: is jouw man soms een bekende sporter..?? 😉😄 Las net dat voetballers een trainingsschema voor thuis kregen.. dus moest daar meteen aan denken toen je zei ‘werkzaam in de sportsector’ en sportzaal gecreëerd in huis. 😆

Eefje-
    Bijdrager
    In reactie op: Baby’s geboren in september #10301173 Quote

Marieke Haha die nageltjes inderdaad… Ik heb hier al meerdere nagelknipdrama’s meegemaakt met bloed en al.. iets te kort geknipt of beetje onhandig in de hoekjes als ze net bewoog.. 🙈 

Liesforum Heb bij mijn middelste (bij 4 maanden) en nu de jongste (bij 4 weken) een afbuigsituatie meegemaakt. Beide keren namen ze gewoon hun curve in en zijn ze op hun (nieuwe) lijn gebleven. Misschien is dat bij jullie ook het geval? Als je een tevreden kindje ziet dat geen hongerige signalen geeft, dan is er waarschijnlijk niet zo snel iets aan de hand. Natuurlijk altijd goed om even in de gaten te houden. Maar kan ook zijn dat ze even in andere elementen van haar ontwikkeling heeft geinvesteerd en in de groei wat minder.

Hier trouwens ook een klein maar fijn meisje. Ze is nu exact 6 maanden en vanochtend op het CB bleek ze 6400 gram en 64 cm. 

Afgelopen zondag met het eerste hapje gestart. Gepureerde wortel. Ze wist niet of ze moest lachen, huilen of wat anders.. 😄 Tranen sprongen haar in de ogen, maar ze rolden er net niet uit. Het was duidelijk te zien dat het echt een compleet iets nieuws was voor haar. Eerste dagen wortel gegeven, vandaag broccoli. Een vies gezicht trok ze bij de eerste hap broccoli, haha! We gaan gewoon rustig door.

Verder nog steeds 5 flessen van rond de 150-170 cc waarvan 3 tot 4 borstvoeding en 1-2 kunstvoeding. Meer past ook niet in haar maagje. Ik was al een klein beetje aan het terugschroeven met de  bv en wilde doorgaan tot eind deze maand (tot ze 7 maanden is en ik ook naar het buitenland moet voor werk (alhoewel dat nu maar de vraag is)), maar ga het kolven toch weer iets opvoeren i.v.m. corona. Dus even de schouders eronder. Mocht het hier komen en ik raak besmet dan kan ik haar ook via borstvoeding (antistoffen) mogelijk een deel beschermen. Zowiezo geeft het haar toch wat meer wèerstand. Je weet het niet hoe het allemaal gaat verlopen, dus voorlopig nog even door nu mijn productie nog op peil is.

Hier ook al beetje eenkennigheid, zo moest ze al twee keer huilen van vreemde mensen. Ook vindt ze het niet altijd leuk als ik uit het zicht ben. 

Eefje-
    Bijdrager
    In reactie op: Wanneer beginnen met hapje (te vroeg geboren) #10299549 Quote

Wij wachten persoonlijk tot 6 maaanden met vaste voeding ivm darmrijping. Handjes in de mond betekent niet persé toe zijn aan vast voedsel, maar dat ze de fase ingaan waarin ze alles in hun mond willen stoppen wat ze te pakken kunnen krijgen. Inclusief eigen handjes.. 😊

Een mooi artikel over de introductie van vaste voeding is van ‘de groene vrouw’ die met wetenschappelijk bewijs (2e artikel) onderbouwt waarom je beter kunt wachten tot minimaal zes maanden met bijvoeden en niet al bij vier maanden zoals tegenwoordig veel wordt geadviseerd door het CB. Misschien kan het helpen in het maken van je persoonlijke keuze.

https://www.groenevrouw.nl/blog/die-zes-maanden

https://www.groenevrouw.nl/blog/darmrijping-eerste-hapjes-bijvoeding

Eefje-
    Bijdrager
    In reactie op: Eerste hapjes 4 of 6 maanden? #10299121 Quote

Hier met onze derde spruit ook bewust wachtend tot 6 maanden (dat is ze bijna) ivm darmrijping (bij oudste met 5,5e mnd en middelste 6 mnd begonnen). 

Er is een artikel van ‘de Groene vrouw’, door iemand anders gedeeld op dit forum, dat ik erg goed vond over dit onderwerp. Door te googelen vast wel te vinden.

Eefje-
    Bijdrager
    In reactie op: Wat kan er toch zijn #10298936 Quote

Wat heftig! Zo gauw mogelijk hulp zoeken, anders wordt dit mogelijk een vicieuze cirkel die eigenlijk al begonnen is. Je geeft bijvoorbeeld aan dat je al aan hem toegeeft. Hij krijgt dus steeds bevestigd dat krijsen zijn zin krijgen is. En meer (want hij krijgt nu ook eten waarvan je eigenlijk niet wil dat hij het al krijgt).

Je vertelt dat hij veel aandacht van jou heeft gekregen omdat je vanuit huis werkt, dat je je 9 maanden rot gevoeld hebt omdat je bang was dat hij na de komst van de 2e te weinig aandacht zou krijgen, jullie hebben hem ook extra aandacht gegeven in de weken voordat je dochter geboren werd zeg je. En hij heeft jou altijd exclusief, alleen voor hem gehad. En dan opeens is je dochter er. Voor hem echt ‘ineens’, terwijl hij daarvoor met name exclusief jou en (extra) veel aandacht gewend is. En gaat er in ene zoveel tijd naar jullie meisje. Het lijkt of het contrast qua aandacht, plus het feit dat de komst van een broertje/zusje al zowiezo een enorme impact heeft, nu zo groot is dat hij dit niet kan behappen. Plus misschien een sprong. 

Hij lijkt zo graag jullie exclusieve aandacht te willen, dat hij nu ook negatieve dingen inzet om het te krijgen. En wat je zegt: reuzeveel aandacht krijgt hij nu, mede door die negatieve dingen. Dus het werkt voor hem. Met minder neemt hij geen genoegen. Hij wil jou/jullie.

Trek aan de bel bij de huisarts of het consultatiebureau! Want dit kunnen dingen worden die steeds moeilijker te doorbreken zijn. Hij is immers pas 14 maanden. En jij op je kwetsbaarst met weer een pasgeboren kindje. Blijf je grenzen stellen (slaan, schoppen, bijten is een no go), structuur houden en praten/uitleggen (‘mama moet nu de baby voeden, als ze slaapt doen wij een spelletje’). Blijf het het voor hem voorspelbaar maken/houden in die zin door uit te leggen wat je doet en waarom (zelfs als hij schreeuwt). En samen positieve dingen doen, ook al krijst hij. Niet vervolgens weer ontzeggen omdat hij ongewenste dingen doet. Positieve dingen belonen, bijv. als hij heel even stil is ook al is het 2 minuten (‘wat fijn dat je even kon wachten, mama doet nu eerst… en komt dan naar jou voor….’).

Natuurlijk klinkt dit heel makkelijk uit de mond van een buitenstaander, ik weet ook niet hoe je dat krijsen direct kunt doorbreken, maar schroom niet om snel hulp in te schakelen.

Heel veel sterkte!

Eefje-
    Bijdrager
    In reactie op: Voedingsvraag #10298339 Quote

Niet laten gek maken hoor.. Bij borstvoeding wordt gezegd dat dat tot 1 jaar de hoofdvoeding is. Kinderen moeten zich steeds meer aan een gemiddelde gaan houden ‘anders….’ Jouw kindje leert op eigen tempo vast voedsel eten. En laat eigenlijk heel erg zien wat ons allemaal tijdens het opgroeien grotendeels wordt afgeleerd en veel volwassenen mee worstelen: namelijk je eigen weg en tempo in het leven volgen en kiezen. 

Het komt allemaal goed!