Auw! Ik ben zo ook een aantal keren gebeten door mijn peuter. Die deed ook een fase lang vaak wanneer hij heel blij was. Hij kon toen nog amper praten en wilde op deze manier laten zien dat hij dol en dol enthousiast ws
Dit is inderdaad een manier van uiting.. En het is vaak echt een fase. Een vervelende en pijnlijke fase, dat zeer 😅 Net als schoppen of slaan.
Kinderen van deze leeftijd kunnen niet onder woorden brengen wat ze voelen. Daarom zegt men vaak dat kindjes van deze leeftijd zo puur zijn. Als ze blij zijn, zullen ze dat uitbundig laten merken. Als ze verdrietig zijn, wordt er gehuild. Als ze boos of gefrustreerd zijn, wordt er gebeten of geschopt (slaan of gooien o.i.d.). Door de onrijpe hersenen zijn ze simpelweg niet in staat om emoties te reguleren. Wij ouders (en alle andere opvoeders) moeten hen leren op op een adequate manier om te gaan met dit gedrag. Dat leren is een proces en hangt ook samen met hoe ouders op gedrag reageren. Wij zijn een spiegel voor ze. Ze willen van ons afkijken hoe wij met bepaalde emoties zoals bijvoorbeeld boosheid om gaan.
Net als het leren van een kind gaat het ouderschap ook met vallen en opstaan. Soms heb je er de ballen in en reageer je sneller geïrriteerd of kortaf. De andere dag heb je meer geduld. Wees uitgerust want alleen dan lukt het beter om adequaat te reageren. Je benoemt wat je ziet ‘je bent boos’ en je laat weten dat hij boos mag zijn. Je legt uit dat bijten pijn doet. Dat leest hij waarschijnlijk ook af aan je reactie. Ook al zijn ze nog niet in staat om zich in te leven in een ander, leg je wel uit wat het gevolg is van bijten.
Ik verwacht dat dit gedrag met de tijd weer verdwijnt. Mocht je jezelf nou echt zorgen maken omdat het bijvoorbeeld erger wordt, kun je dit altijd voorleggen aan de leidsters van de opvang of het consultatiebureau.