Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

1225609 Vraagje Voor Yvonne Z

• Auteur

Effe een vraagje aan jou. Ik heb het vermoeden dat Yasmine (5 wkn oud) af en toe moeilijk kan poepen. Ze huilt dan heel erg en is helemaal verstijfd, totdat ze dan gepoept heeft. De poep is wel dun en mostergeel (soms schuimt het zelfs haha)
    Als ik haar aanleg is het huilen over, maar kan natuurlijk moeilijk de hele dag een kindje aan m'n borst hebben.
    Is er iets wat ik bijv. kan eten of haar kan geven dat het poepen wat makkelijker maakt?
    N.B. Ik woon in Nieuw Zeeland, dus bepaalde merken van dingen zullen hier anders zijn. Alvast bedankt.

Miriam, mama van Aylin en Yasmine.

#3984656 Quote

Hoi,

Misschien kan ik je ook helpen. Er is een (natuur)middeltje op de markt dat kan helpen. Het heet ABC Dophilus van het merk Solgar. Ik weet dat het oa in Engeland en Canada verkrijgbaar is. Hier in Nederland bij de apotheek of reformzaak. Het is in poedervorm. Klinkt lastig bij BV, maar je kolft een beetje af. Roert daar de poeder doorheen, en geeft het met een lepeltje. Of je geeft een beetje afgekolfde melk met de poeder in een flesje. Het hoeft maar 1 maal daags.

Venkelthee drinken schijnt ook te helpen. Jij moet het dan drinken.

Misschien kun je er wat mee.
    Groetjes, Cathy

#3984657 Quote

Hoi,

ABC Dophilus is inderdaad geweldig spul onze derde is van de week geboren en daar beginnen we er gelijk al mee.

Het is er trouwens wel in vloeibare variant maar die moet vaak besteld worden, dit kan bij reform winkels en drogisterijen en groene winkels.

Syl

#3984658 Quote

Bedankt dames, ik zal maandag eens gaan kijken of ze dat hier ook verkopen.
    Vannacht heeft ze trouwens weer lekker gepoept, maar wel de hele avond huilen en aan de borst willen. Nu ligt ze lekker te slapen. Nu mama nog haha.

Miriam, mama van Aylin en Yasmine.

#3984659 Quote

Hoi Miriam,

De ontlasting van een baby hoort inderdaad dun te zijn, dus dat klinkt eigenlijk al heel goed . Ondanks dat de ontlasting dun is, kan het echter wel zijn dat je baby ervoor moet werken  om het kwijt te raken. Dit is echter heel normaal, zolang de ontlasting zacht is en licht van kleur, is er eigenlijk niets aan de hand en is het niet nodig om iets te veranderen aan je eigen voedingspatroon. Een volledig borstgevoede baby hoeft in principe verder ook niets extra's toegediend te krijgen om de ontlasting gemakkelijker kwijt te raken. Dit in tegenstelling tot baby's die kunstmatige zuigelingenvoeding krijgen. De ontlasting wordt dan vaak harder, waardoor een baby deze vaak moeilijker kwijt kan of zelfs verstopt raakt. En dan worden er (soms heftige) maatregelen genomen als (olijf)olie door de voeding, wat sinaasappelsap bijgeven (terwijl sinaasappel een  allergeen voedingsmiddel is), regelmatig een thermometer inbrengen, laxerende middelen bijgeven of in het uiterste geval een klysma toedienen. Verstopping komt bij borstgevoede baby's echter zeer zelden voor, want moedermelk heeft van zichzelf immers een licht laxerende werking.

Je zou je baby kunnen helpen door haar buikje te masseren. Je kunt dan met je vingertoppen rechtsom het naveltje cirkels maken. Een andere massagetechniek is het waterrad; je maakt dan met je handen als het ware scheppende bewegingen vanaf het naveltje naar beneden. Ook kan het helpen om de voetjes te masseren en dan met name de holletjes van de voetjes. Dit kun je doen door met je duim stevig rondjes te draaien (wederom rechtsom). Eventueel kun je de anus van je baby aan de buitenkant zacht masseren met een geoliede vinger. Verder zou je je kindje kunnen dragen in een ronde houding (bijv. kommahouding in een draagdoek) of een houding kunnen kiezen waarbij de kringspier goed kan ontspannen (haar ruggetje tegen jouw buik, billetjes omlaag, je armen in haar knieholtes).

Kun je hiermee uit de voeten?

Groetjes van Yvonne

#3984660 Quote

Bedankt Yvonne, ze heeft inmiddels al weer een paar keer een goede poepluier gehad. Dus misschien was het een tijdelijk iets, ik heb wel haar buikje lekker gemasseerd dus misschien heeft dat wel geholpen.
    Ook denk ik dat ze een "regeldag" had, want ze dronk als een tierelier.
    In ieder geval nogmaals  bedankt voor het antwoord, weet ik in ieder geval dat ik goed bezig ben.
    Tis altijd maar raden bij die hele kleintjes, maar je kon echt zien dat het pijn deed, arm zieltje.

Groetjes Miriam, mama van Aylin en Yasmine.

#3984661 Quote

Fijn dat je als borstvoedingsdeskundige nog even uitgebreid ingaat op de   verstopping van flesgevoede kindjes….Ik kan er niks aan doen maar ik vind het nogal negatief klinken weer. Heftige maatregelen zullen wel nodig zijn als je kind heftig verstopt is. Heel fijn dat je Miriam advies kan geven omdat ze erom vraagt, maar waarom moet nou weer worden toegelicht hoe flesgevoede kindjes in het nadeel zijn en dan ook nog helemaal in detail. Ik vind het jammer…

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct