Hoi,
Heb je nooit een rondleiding gehad op de kraam-en verlosafdeling? Misschien kun je die alsnog krijgen. Ik had hem tijdens de zwangerschap van onze zoon voor de zekerheid gedaan. En daardoor wist ik waar ik terecht zou komen, en een beetje wat ik kon verwachten.
Mijn ervaring is dat het niet erg is om in het ziekenhuis te bevallen. Door omstandigheden moest ik beide keren in het ziekenhuis bevallen. (ingeleid na 24 uur gebroken vliezen en bevallen met 36 weken) Als de bevalling normaal verloopt ben je dezelfde of uiterlijk de volgende dag weer thuis. Anders is het natuurlijk bij een keizersnee. Dan ben je er een paar dagen.
Het bevallen in het ziekenhuis op zich is me niet tegen gevallen. Ja, de inrichting van de verloskamer is wat sober. Maar daar merk je weinig van als je bezig bent! Na de geboorte van onze zoon ben ik geholpen door een heel lieve verpleegkundige die alle tijd voor me nam met wassen/douchen. Ook hielp ze met aanleggen (BV). We moesten 1 dag in het ziekenhuis blijven omdat de vliezen langer dan 24 uur gebroken waren. Dit i.v.m. mogelijk een infectie bij onze zoon. Maar absoluut geen nare ervaring!
Onze dochter is geboren na een zwangerschap van 36 weken. Voor haar geboorte had ik er al 2 keer een paar dagen gelegen i.v.m. een dreigende vroeggeboorte. Wederom trof ik een erg lieve verpleegkundige die mij (en natuurlijk ook mijn man) tijdens en na de bevalling bij stond. Helaas liep het daarna niet helemaal naar wens. Maar dit kwam meer omdat ik op de kraamafdeling lag, en onze dochter op de kinderafdeling. In totaal hebben we er 11 dagen gelegen. Ik mocht blijven omdat ik BV gaf. (na overleg met mijn zorgverzekeraar) Ik heb in die periode veel gehuild. Was ook erg onzeker. Terwijl ik heel goed wist hoe het moet! Eénmaal thuis ging het gelijk beter met ons allebei.
Groetjes, Cathy
Mama van Thom (maart 2003) en Danae (mei 2006)