Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

1225768 Wie Weet Er Raad Met Peuter Van 3

• Auteur

hallo allemaal!
    het is niks voor mij om zo maar een topic aan te maken maar ik weet het echt ff niet meer, ik ben esmee zwanger van de tweede(25 september uitgerekend) kan dus ieder moment bevallen,en heb nog een zoontje van net 3 jaar het is een scheet een heerlijk ventje maar slapen is een regelrechte ramp en dat al vanaf zijn geboorte zucht, hij komt moeilijk in slaap avonds soms om 22.00 nog wakker en altijd weer erg vroeg wakker kan varieeren van 04.30 tot 05.45 soms zelfs nog eerder soms wat later hij is meestal 1 a2 keer per week uitgeslapen dat hij een redelijke nacht heeft gemaakt voor zijn doen en die andere 5 keer dus niet dan is hij onuitstaanbaar vervelend hyper slecht luisteren terwijl als hij is een keer goed geslapen heeft een heel ander kind is lief rustig luisterd een verschil van dag en nacht dus maar we zien het zo weinig en dat doet me echt verdriet overdag wil hij dus ook allang niet meer slapen en ik maak me zorgen om hem want het is een heel druk mannetje en hij komt zo nooit aan zijn slaapuurtjes toe, maar nu sinds 10 dagen is het helemaal een verschrikking we krijgen hem niet in bed en als hij in bed ligt huilt hij heel de tijd dan moeten we naast hem gaan liggen totdat hij slaapt en dat duurt soms best weleens lang,dan word hij wakker tussen 02.00 en 03.30 standaard iedere nacht weer huilend dan leg ik hem maar bij ons ik weet het moet ik eigenlijk niet doen maar meneer houd het huilen erg lang vol en bij ons is het al zo gehorig en dan gaat hij zitten lachen kletsen 80.000 keer draaien in bed hij kan niet stil liggen en dat dus uren lang waarbij mijn vriend en ik nooit aan onze rust komen en hij al helemaal niet vannacht was hij dus om 02.00 wakker en sliep pas weer om 04.45 bij ons en hij was om 06.30 weer wakker, ik trek het dus echt niet meer dit sloopt me echt ik moet uitgerust zijn voor de bevalling ik ben helemaal brak een baby slaapt nog langer ik heb ook al hulp gezocht bij het consultatieburea en dokter dan zeggen ze ,dat gaat wel over ja maar wanneer dan? het ergste is nog dat ik niet tegen de baby opziet voor verzorging en nachtelijke voedingen maar voor mijn zoontje die overal van wakker word en niet meer wilt slapen en daar voel ik me best schuldig over ik kan wel janken had het me allemaal wel wat anders voorgesteld en dacht ik maak me niet druk het komt een keer goed maar goed wie heeft er wat tips voor mij wat ik zou kunnen doen?want ik maak me echt zorgen om mijn zoontje dadelijk word hij ziek ofzo omdat hij nooit goed uitgerust is.
    alvast bedankt voor het lezen en meiden die nog moeten bevallen zet hem op!!!

#3985517 Quote

Hoi Esmee,

Ik kan me voorstellen dat je ten einde raad bent!
    Bij ons in de woonplaats hebben we een opvoedspreekuur. Ik weet niet of dat in alle plaatsen is. Maar zaak is dat je in ieder geval hulp erbij zoekt.

Ik kan je zo niet zoveel tips geven. Behalve het bieden van zo veel mogelijk structuur voor je zoontje.
    Laat hem overdag zoveel mogelijk actief zijn (desnoods in de regen buiten spelen, regenjas en laarzen aan en dan krijgt hij er niets van) Zo kan hij zijn energie goed kwijt.
    Laat hem zo weinig mogelijk tv kijken.
    Maak van het naar bed gaan een duidelijk ritueel en hou daar koste wat kost aan vast.

En ga hulp zoeken, als ze zeggen dat het overgaat dan moet je gewoon door"zeuren" dan moeten ze wel over de brug komen!

Succes en sterkte. Ik weet dat alles moeilijker is als je moe bent!

#3985518 Quote

Pff dat is wel heftig zeg. Kan me voorstellen dat je het even niet meer ziet zitten. MIjn kleine van bijna 3 slaapt gelukkig wel goed dus ik heb er geen ervaring mee. Het lijkt me ook moeilijk om tips te geven want voor een buitenstaander zijn dingen gemakkelijk gezegd.

Heb je al eens geprobeerd om een flinke wandeling met hem te maken na het eten en voor hij naar bed gaat? Hebben jullie een vast ritueel voor de avond? Bij ons is het een flesje op de bank terwijl hij Brum kijkt, dan douchen of in bad, tandenpoetsen, dan mag hij een boekje uitzoeken en lees ik die voor en dan slapen. Wat ik ook gemerkt heb bij mijn zoontje is dat ik dingen tegen hem ruimschoots van te voren moet aankondigen en dat een paar keer. Dus ik begin een tijd van te   voren al te vertellen dat hij dadelijk dat flesje krijgt en wat we erna allemaal doen. Ik heb gemerkt, ook met bezoek krijgen bijvoorbeeld, dat als ik dat niet aankondig hij compleet uit zijn doen is.

Ik denk (maar dit is voor mij heel gemakkelijk gezegd omdat ik geen problemen op dat vlak heb) dat inderdaad structuur en duidelijkheid misschien wel kunnen helpen. En doen wat je zegt, als je de kamer verlaat en zegt mama komt nu niet meer terug je moet gaan slapen, dan ook niet meer terug gaan. Maar ik kan me helemaal voorstellen dat het super moeilijk is. Het is allemaal veel gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Ik heb een vriending wiens kind 's nachts ook door het huis spookt en die krijgt hulp van jeugdzorg via het consultatieburo. Ik vind het nogal lullig van hun dat ze gewoon zeggen het gaat wel over. Ik zou toch nog eens aan de bel trekken en om hulp vragen, daar zijn ze tenslotte voor.

Veel sterkte!

#3985519 Quote

Lijkt misschien suf maar heb je de Nanny strategie al eens geprobeerd?
    Dus heel consequent met een duidelijk ritueel op een vaste tijd naar bed. Komt ie uit bed of roept ie, ga er naar toe, leg hem eventueel terug in bed als ie eruit gekomen is en geef hem een aai over zijn bol terwijl je zegt: je moet nu gaan slapen. De tweede keer alleen terugleggen en zeggen: je moet nu gaan slapen. de 3e (en 4e, 5e, 6e …) keer alleen terug leggen etc.
    Geen verdere aandacht. Niet positief (knuffelen, muziekje, wiegen, praten) of negatief (boos worden, dreigen). Dit is moeilijk vol te houden maar na twee a drie nachten zie je vaak al verbetering. Wat je ook doet: wijk NOOIT af van deze stappen (want dan kun je weer opnieuw beginnen)

Koop eventueel een kinderwekkertje met een duidelijk visueel signaal als het 7 uur is (natuurlijk geen lawaai alarm!) en leg uit dat ie dan pas uit bed mag. Je hebt ze bijvoorbeeld met een konijntje dat zijn ogen opendoet op de tijd die je instelt. Komtie eerder, dan volg je de nanny methode.

Succes en sterkte!
    Dit is heel zwaar en waarschijnlijk is deze spannende periode niet de juiste tijd om het hem aan te gaan leren. Misschien kun je het hele slaap ritueel even uit handen geven aan je partner?

#3985520 Quote

Hallo

Ik ken het probleem, toen ik hoogzwanger was van de 2e sliep mijn dochtertje ook heel slecht.
    Je kunt inderdaad de nanny techniek proberen maar bij mij hielp het niet.
    Ten einde raad heb ik een wichelroede loper laten komen. Het bleek dat mijn dochtertje op haar kamertje 3 grote "kruispunten" had.
    We hebben haar bedje op een andere plaats neergezet en na 2 dagen sliep ze door !

Ik geloofde er zelf niet in, maar als je ten einde raad bent probeer je alles.

Succes !

#3985521 Quote

hoi esmee,
    wij hebben ditook gehad met onze dreumes/peuter van 2jr. nou sliep die in het begin altijd goed. maar toen ik zo'n 20 weken was begon het eerst met driftbuien en echt frsutratie tegen mij. en uiteindelijk ook met slapen. wat er ook voor zorgde dat we vaak bijna 2 tot 3 bezig waren hem in bed te krijgen. s'nachts werd hij wakker. en dan were hetzelfde. en steeds als we iets nieuws uit probeerden dan werkte dat 2 of 3 dagen redelijk en dan waren we terug bij af. consultatie bureau hier zei ook dat is een fase. huisarts   riep hetzelfde. maar ondertussen kregen we geen rust. s'middags kreeg ik geen rust want ik was gemiddels 2 uur bezig hem aan het slapen te krijgen.en stond je bij hem was hij stil. maar draaide je je om dat was het een theater van heb ik jou daar.
    niemand kon ons zeggen wat we konden doen. uiteindelijk lagen wij ook al bij hem in bed. en s'morgens om 4 uur kwam hij bij ons in bed en sliep daar dan. ( en wij lagen wakker bang dat we op hem gingen liggen.) of hij lag bij ons en begin je ogen en oren te onderzoeken of in te prikken. en overdag werd hij steeds chagarijniger, steeds meer driftbuien. niks was veilig. de honden en katten ging hij achterna. hij bonkte zelfs van woede ( en moeigheid )in me buik of zelfs met zijn hoofd tegen de muur

aangezien niemand ons een goede tip kon geven en wij uiteindelijk ook helemaal brak waren. hebben we op een avond gezorgt dat hij niet de andere slaapkamers op kon komen ( we hebben gelukkig overal een sleutel) en ook de badkamer ( want die maakte hij ook onveilig) en hebben hem gewoon in bed gelegd. boekje gelezen, dikke knuffel nachtlampje aangemaakt. en zijn naar beneden gegaan. aangezien bij hem liggen en staan ook niet hielp en hij toch huilde, hadden we zoiets van we proberen het gewoon eens en reageren niet op hem. want het wel reageren helpt ook niet.

het was niet makkelijk. en me man en ik zaten met tranen op de bank terwijl hij boven alles bij elkaar krijste. maar wat schetste onze verbazing. na een tijdje werd hij rustiger. en is toen zelf weer in bed gekropen en in slaap gevallen.
    s'nachts werd hij even wakker, we hebben hem terug gelegd , hij kwam weer uit bed. onze deur afgesloten en toen hij door had dat de deur niet open ging ging hij terug naar bed. en ging weer slapen ( toen hij sliep heb ik de deur weer open gemaakt en om 7.30 kwam hij weer en is bij ons komen knuffelen)

smiddags ook ritueeel. boekje lezen. lampje aan deuren afsluiten en naar beneden. hij huilde nog geen half uur ging terug naar bed en sliep.
    na 3 dagen volhouden vond hij het al normaal. en bleef hij ook al af en toe in bed.

nu ben ik bijna 39 weken. dus we zijn   al een tijdje zo bezig. en het werkt nog steeds. de eerste dagen sliep hij heel lang ( had wat in te halen) nu zijn het normale slaapjes.
    we kunnen nu zelfs als hij nog wakker is naar boven gaan om iets te pakken zonder dat hij de boel bij elkaar krijst , hij roept ff mama en that's it.
    hij slaapt ook weer door tot 7 uur of half 8.

en doordat hij slaapt is hij overdag beter i zijn humeur, driftbuien zijn veel minder. en het eten e.d. gaat ook weer beter allemaal.
    het is een heel verhaal geworden. ik hoop dat je er iets aan hebt. het is niet makkelijk om je kind te laten krijsen zo. maar bij ons heeft het geholpen. hopenlijk bij jou ook. want je hebt je rust straks hard nodig.

sterkte

Groetjes Dees
    38,5wk

#3985522 Quote

Hoi hoi,
    Ik hoor hier helemaal niet thuis… Zit bij het najaar 2006 forum. Maar ik las een tip waarop ik nog een aanvulling heb. Misschien heb je er iets aan… ipv een wekkertje kun je een klein lampje kopen met een tijdsklok ertussen, zodat het lampje iedere ochtend om 7.00 (bijvoorbeeld) gaat branden. Als je zegt dat hij uit zijn bed mag komen als het lampje gaat branden kan dat weleens helpen. Ik heb er geen ervaring mee, maar heb die tip al eens gehoord en 'opgeslagen' voor het geval dat wij zo'n probleem hebben…
    Wij hebben trouwens van die Ikea lampjes in de vorm van spookjes, die zijn erg leuk!
    Heel veel sterkte de komende tijd!
    Susan

#3985523 Quote

Hoi Esmee,

Het probleem dat je omschrijft is wel heel herkenbaar. Niet door mijzelf, maar door een vriendin die dit ook heeft met haar kind.
    De hulp van een ostheopaat heeft bij hen helaas niet geholpen, maar bij veel kinderen heeft het wel effect, dus misschien  het proberen waard.

Ze zijn er inmiddels wel achter waar het probleem nu eigenlijk ligt.(ook zij hebben alles uit de kast getrokken, maar niets hielp). Het is een vrij druk en actief kindje dat heel veel indrukken overdag opdoet. Het heeft als het ware ogen voor en achter. Al die informatie slaat ze op in het hoofd. Dat hoofd zit s'avonds zo 'vol' dat het zich niet helemaal kan overgeven en ontspannen, en daardoor dus of heel moeilijk   in slaap komt, en ook regelmatig s'nachts wakker is. Doordat  het dan niet helemaal kan ontspannen, slaapt  het ook niet vast, waardoor het door het minste geluid dus ook al weer wakker is.   Ook s'morgens is het heel vroeg wakker.
    Ga maar eens bij je zelf na als je een dag heel erg druk bent geweest, kun je soms ook heel slecht in slaap komen. Tenminste, ik denk dat je het zo een beetje moet zien.

Wat ze wel proberen is ook veel regelmaat en structuur. Tussen de middag zetten ze haar bewust (ook op advies) een uur voor de t.v, zodat het ook rustig zit.
    s'Avonds na het eten nemen ze helemaal de dag met haar door. Wat heb je allemaal gedaan en gezien, in de hoop dat ze dan al wat informatie los kan laten.
    Het inslapen gaat nu ook redelijk goed.
    En ze hebben iets rustgevends, volgens mij in druppelvorm. (iets onschuldigs van de ostheopaat) Ook hebben ze nog een soort van verstuiver voor op de slaapkamer, een soort van aromatherapie, op basis van lavendel?

Hoe dan ook, ik zou me niet af laten schepen door het consultatiebureau. Het is een serieus probleem waar je behoorlijk wanhopig van kan worden. En jij kunt je rust nu helemaal wel gebruiken.

Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar ik zou zeker bij iemand aan de bel trekken als ik jou was.
    Verder wens ik je veel succes met je zwangerschap, en ook met je mannetje.

#3985524 Quote

He Esmee,

Kan me goed voorstellen dat je gesloopt bent. Onze kleine is ook erg opstandig, maar gelukkig slaapt hij s'nachts wel door, want anders zou ik me ook echt geen raad meer weten. Gelukkig is Luke ook 2 nachtjes bij opa en oma geweest en dat heeft me ook wel goed gedaan. Kon ik proberen om weer een beetje bij te tanken voor de volgende weeen beginnen. Ik wou dat ik je kon helpen meisie, met wat goede raad, maar ik zou het zo niet weten. jJa alleen dat opa en oma zich misschien willen opofferen voor een paar daagjes. We moeten nu eemaal ook een beetje aan onzelf denken als is dit echt niet makkelijk.

Liefs en knuf Cares

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct