Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

Schuldgevoel over stoppen met borstvoeding

• Auteur

Hallo allemaal.

Mijn zoontje is nu ruim 7 maanden en ik wil eigenlijk stoppen met de borstvoeding. (hij krijgt nog 2 keer, s' ochtends en s' avonds) Ik voel me hier best een beetje schuldig over, terwijl ik eigenlijk ook wel weet dat dat onzin is. Toch blijft het gevoel knagen dat ik het voor hem over hoor te hebben om hem nog een poosje borstvoeding te geven en het is ook wel fijn om borstvoeding te geven.  Aan de andere kant lijkt het me heerlijk om mijn eigen lichaam weer terug te hebben en weer gewoon te kunnen eten, hij heeft namelijk een koemelk allergie en ik eet dus al 6 maanden geen zuivel meer.  Herkent iemand dit? Of zijn dit ook weer gewoon hormonen die opspelen tijdens het afbouwen?

#4005261 Quote

Ik voelde me ook heel erg schuldig toen ik met 5,5 maand ophield.
    Ik kon gewoon niet meer, het vrat zo veel energy. En Marit was veel te druk.
    Dat schuldgevoel heeft   bij mij plaats gemaakt voor een trots gevoel. Heb het tenslotte 5.5 maand gegeven en dat kan niet iedereen zeggen (wil niemand voor het hoofd stoten).

Wees trots op jezelf. Je hebt je kind al heel veel gegeven en er zijn zat dingen die je hem/haar kan blijven geven los van de bv.
    Zo kun je bijvoorbeeld als je een flesje gaat geven er ook een moment voor jullie 2en van maken, ga je toch lekker in alle rust op bijvoorbeeld het grote bed voeden?

De keus in aan jezelf…..maar probeer wel zeker van je zaak te zijn voordat je gaan stoppen. Suc-6

#4005279 Quote

Ik vind het harstikke knap dat je het zo lang hebt volgehouden. Geef jezelf maar een dikke veer in de kont! 🙂

Ik heb het zelf 3 maanden volgehouden (ik heb het over volhouden, omdat ik persoonlijk het geven van borstvoeding zwaar vond, bovendien deed het mij steeds meer pijn dus toen moest ik wel stoppen). Eerst voelde ik me ook schuldig, maar mijn baby-yoga lerares zei dat ik beter relaxed de fles kon geven, dan bv terwijl ik er eigenlijk de puf niet meer voor had en daar was het ik het schoorvoetend wel mee eens.

Echt hoor, harstikke knap man, dat je het zo lang hebt gedaan. Je hebt je kind een geweldige start gegeven qua voeding!.

Groet Eva

#4005281 Quote

Hoi hoi,

Ik weet wat je bedoeld, maar 7 maanden…. pfff… wat knap. Zelf heb ik het 8 weken volgehouden. Vind dat je best trots mag zijn hoor en schuldig hoef je je niet te voelen….

groeten, Kabo….

#4005399 Quote

dag oudejaarsbaby,

ik begrijp precies wat je bedoelt: ik ben sinds een maandje aan het afbouwen (mijn zoontje is 9,5 maand) maar heb er een heel dubbel gevoel over…  
    ik ervaar het een beetje als  kiezen voor mezelf i.p.v. voor mijn kind, net alsof  ik dan heel egoistisch ben. terwijl ik ook wel weet dat het best een prestatie is dat hij straks als ik  het helemaal afgebouwd heb ong. 10 maanden borstvoeding heeft gehad, maar toch…  
    omdat hij eczeem heeft en wsl. de asmatische aanleg van mijn man, heb ik het gevoel dat het slechter voor hem is als ik stop en volledig overga op kunstvoeding (hij krijgt nu 3 x kunstvoeding en 3 x borstvoeding) en natuurlijk wil ik als moeder het beste voor hem. aan de andere kant wil ik ook graag weer zwanger worden en dus mijn cyclus weer op gang krijgen en bovendien ben ik het kolven (doe ik nog 1 x in de lunchpauze op m'n werk) ook wel zat.
    dus ik ga het afbouwen toch maar verder doorzetten, al twijfel ik  soms toch weer. maar goed, wanneer is het dan genoeg geweest he? ik wil ook geen peuter van 2 aan de borst straks, dus ergens moet je ermee ophouden.
    het is in ieder geval wel fijn om te wteen dat ik niet de enige ben die het lastig vind.
    jij ook veel succes!

groetjes,
    *bijnaeenbaby*

#4005400 Quote

Schuldig moet je je zeker niet voelen. Al is dat verstandelijk beredeneerd hoor. Ik roep al zeker 2 maanden dat ik binnenkort ga stoppen met de borstvoeding, omdat ik het wel mooi geweest vind. Mijn zoon is vandaag precies 11 maanden. Mijn dochter heeft exact 10 maanden borstvoeding gehad toen ze zelf echt niet meer wilde en eigenlijk wacht ik er bij mijn zoon ook op tot hij niet meer wil. Ik heb altijd gezegd: mijn kind krijgt borstvoeding zolang hij of zij dat wil. En heel stiekem hoop ik dat zoonlief er eerder de brui aan geeft dan ik. Al zie ik het ook niet zitten dat hij als tweejarige nog borstvoeding krijgt.

#4005403 Quote

Je hoeft je echt niet schuldig te voelen. Een moeder de lekker in haar vel zit is toch zeker ook heel wat waard. Bovendien is kunstvoeding niet slecht voor je kind, het zit tegenwoordig zo goed in elkaar. En je hebt het al heel lang volgehouden toch?

Ik   herken het wel hoor, want ik wilde ook stoppen, omdat we voor een 2e willen, maar uiteindelijk toch maar besloten om door te gaan. Niet omdat ik me schuldig voelde, maar ik vind het gewoon te fijn. Uiteindelijk zal hij zelf wel afbouwen(denk ik) en zo niet, dan denk ik maar zo dat hij met 2 jaar vast niet meer 3 keer per dag ofzo komt….

Succes en knap dat je het gewoon afbouwen doorzet…..

Groetjes, Yvette

#4005406 Quote

Ik voelde mij ook elke keer schuldig als ik stopte maar toen ik eenmaal gestopt was vond ik het zo heerlijk om mijn eigen lichaam weer terug te hebben! En zomaar ergens een nachtje blijven slapen zonder kind. Even uitslapen enzo..heerlijk!!

gr
    Marielle

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct