Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

zwangerschapsvergiftiging ook bij 2e?

• Auteur

Hoi,
    eind december hebben wij onze prachtige zoon mogen verwelkomen! Hij is +/- 3wkn eerder gehaald ivm zwangerschapsvergiftiging. Het was een heftige turbelente week en ben daar echt heel ziek van geweest. Heb ondanks magnesiumsulfaat toch zwangerschapstuipen gehad! Tijdens de ks gezien dat ik een 2hoornige baarmoeder heb en maar 1 ontw eierstok. Ik heb hem dus maar op een "halve baarmoeder"gedragen, zo gezegd. Ongeveer 3 weken gelden de laatste controles gehad en van de gyn groenlicht gekregen voor een 2e (liever wachten tot de kleine 1 is ivm de ks). In het zh zeiden ze dat de kans dat ik bij de 2e weer zwanger.verg. krijg 15% groter is dan bij vrouwen die het nooit hebben gehad. Maar er is hier weinig over bekend wat de oorzaak betreft.
    Zijn er hier dames die hier ervaring mee hebben? Bij de 1e wel en 2e niet of bij de 2e toch ook zwanger.verg?En hebben jullie het idd later gekregen danbij de 1e zoals ze zeggen en was het heftiger?   We wilden eerst wachten tot de kleine ouder was maar de wens is zo groot…
    Kortom veel vragen en wil er voorbereid (tot zo ver het kan) voor zijn.

Alvast bedankt!!
    groetjes Silvana

#4005273 Quote

Hoi Silvana,

eigenlijk heb ik niet echt een antwoord op je vraag. Ik wil alleen zeggen dat ik hetzelfde heb meegemaakt. Ik kreeg ook zwangerschapsvergiftiging (HELLP-syndroom) en ben echt heel ziek geweest. Heb zelfs kantjeboord gelegen na de ks. Mijn herstel heeft ook heel lang geduurd.
    Ik durf het daarom niet aan een 2e zwangerschap, mijn vriend al helemaal niet. Hij is zo geschrokken en bang dat ik het bij een 2e weer krijg.
    Ik het ziekenhuis zeiden ze wel dat ik weer zwanger kon worden en dat de kans aanwezig is dat ik het weer krijg maar dat ik dan onder controle zou lopen bij het ziekenhuis.
    Ik wil je in ieder geval veel succes wensen met je beslissing voor wel of geen 2e,
    groetjes van Sonja

#4005276 Quote

Hoi,
    wat vervelend zeg! Tegen mij zeiden ze ook dat het binnen 48 na de ingreep heftiger terug zou kunnen komen en was idd bang weer in de prijzen te vallen. Durfde niet te slapen! Maar gelukkig ik voelde me de volgende dag echt alweer aan de betere hand. Mijn man wilde ook eerst helemaal niet meer. Hij was gelukkig bij me toen de stuipen begonnen en heeft de verpleging gewaarschuwd. Hij was ook bang dat hij me kwijt was en ik kan me er weinig tot niks meer van herinneren!
    Ik begrijp jullie keuze (als je die al hebt in zo'situatie) wel. Ik krijg nu  veel te horen  weet wat je doet nu laat je een man en kind achter als het misgaat. Maar toch is de wens er wel en ben er nog niet overuit, ik wil nog geen nee zeggen tegen een 2e.
    Bedankt voor jou verhaal. Hoop dat (kweet niet hoe lang geleden t was) het nu beter gaat en jullie deze gebeuren een plekje hebben kunnen geven. Ik weet hoe heftig dit kan zijn!
    groetjes

#4005283 Quote

Hoi Silvana,

bedankt voor je reactie.
    Mijn dochter is van 22-06-2007 (dus hoor niet thuis op dit forum, haha ben een zomer-mama). Inmiddels gaat het wel goed met mijn gezondheid maar heeft echt heel lang geduurd hoor. Ik heb een jaar in de ziektewet gelopen, ben vorige maand pas weer begonnen met werken.
    Maar nu gaat alles goed met me en moet ik ook wel zeggen dat ik soms wel denk, een kleintje erbij is toch wel leuk. . . . maar mijn vriend wil echt niet meer dus dat respecteer ik ook.

Jij succes met je beslissing,

gr. Sonja

#4005303 Quote

Hallo,

Hier een beetje hetzelfde verhaal. Ook een zwangerschapsvergiftiging met alle toeters en bellen erbij….
    Mijn meisje is met 37 weken gehaald. Ben erg bang om weer zwanger te zijn, maar wil absoluut een 2e. Dus nu is de vraag, doen we dat nu meteen of wachten we daar nog mee. Wij hebben besloten om snel weer te beginnen. Of je nu ziek wordt of over 5 jaar dat maakt niets uit. Ben in goede handen geweest in het ziekenhuis, dus ga ervan uit dat dat een 2e keer ook zo is.
    Moet eerlijk zeggen dat ik de eerste 6 maanden ook zelf erger vond. Ben extreem misselijk geweest en heb alleen op bed gelegen gedurende die maanden. En dat leek een eeuwigheid te duren. Daar tegenover valt 1 maand ziekenhuis aan het eind van de zwangerschap wel mee.
    Ben benieuwd wat je beslist en of je meer info weet over 2e zwangerschappen en vergiftiging.

Liefs

#4005317 Quote

Dag moeders,

ik moet wel even wat wegslikken, nu ik jullie verhalen lees. Ook bij mij is het flink mis gegaan. Mijn bloeddruk liep tijdens het laatste trimester van mijn zwangerschap zo hoog op, dat ik in het ziekenhuis opgenomen moest worden. Gelukkig geen eiwit in de urine, dus geen HELLP-syndroom, maar wel ernstig. Ook ik werd drie weken voor de uitgerekende datum ingeleid, maar dat was niet de beste beslissing van het ziekenhuis. Tijdens de (pers)weeën liep mijn bloeddruk zó hoog op, dat er vocht in mijn longen gestuwd werd: ik stikte langzaam. Dus werd besloten tot een spoedkeizersnede onder algehele narcose. Ik werd wakker aan de beademing op de IC, waar ik 3 dagen heb gelegen. De eerste dag werd ik van onderzoek naar onderzoek gesleept en pas 24 uur na zijn geboorte mocht ik mijn prachtige zoon vasthouden (en was toen zo uitgeput, dat ik me daar niet eens op kon verheugen ).
    Na veel knokken heb ik na mijn zwangerschapsverlof mijn werk weer opgepakt. Helaas ben ik een paar maanden geleden toch mentaal ingestort. Het lijkt op post-traumatische stress. Nu probeer ik, met hulp, het hele gebeuren weer een plaats te geven.

Naast dat de cardioloog een tweede zwangerschap heeft afgeraden en ik voor onze zoon 5 miskramen heb gehad, is de psychische impact dusdanig groot geweest, dat er niet aan moet denken ooit nog een zwangerschap door te maken.
    Is niet erg, want aan onze vrolijke bikkel (vandaag 10 maanden!) hebben we onze handen meer dan vol

Groetjes, Marijon

P.S. op welke manieren of m.b.v. welke hulp hebben jullie de gebeurtenissen rond de geboorte van jullie kinderen een plaats kunnen geven?

#4005323 Quote

… en als het aan mij ligt Thalitha komt die tweede er! Ik haal zo veel plewzier uit deze man dat is het allemaal meer dan waard.
    Gaaan jullie overstag? En zo met welke argumenten?
    groetjes

#4005331 Quote

Hoi Silvana,

bedankt voor je lieve woorden! Ik heb hulp gezocht in de 'alternatieve' en reguliere hoek. Hopelijk kan dit alles mij helpen om de gebeurtenissen een plaats te geven.
    Je hebt het over een Hyves voor lotgenoten? Wat is het adres?

En sterkte met je pogingen voor een tweede kindje. Kort geleden is er een Margriet geweest met Anky van Grunsven als gast hoofdredacteur. Zij vertelt hier ook over haar beide zwangerschappen. Met haar kindjes en haarzelf is het goed afgelopen (zij heeft bij beiden zwangerschapsvergiftiging gehad). Dus het is zwaar, maar het kan wel!

Groetjes, Marijon

#4005332 Quote

Hoi,
    hoop dat je er baat bij hebt! Ik google van tijd tot tijd nog weleens wat om er meer over te lezen. Als je naar http://www.hyves.nl gaat kun je inks boven bij zoeken zwangerschapsvergiftiging typen en van leden moet je hyves maken en dan krijg je 2 opties 1 voor hellpsyndroom en pre eclampsie en een alleen hellp dacht ik. Eentje is open (dwz voor iedereen toegangbaar) en de ander is dacht ik gesloten. Je moet maar even kijken. Heb me er nog niet bij aangesloten…
    Er is ook nog een site op internet over pre eclampsie en HELLP maar die is erg gedatteerd en was qua info niet veel bijz, wel kon je als je lid zou worden 2x pj een magazine ontvangen. Dat wil ik nog wel gaan doen, zo blijf je een beetje op de hoogte.
    Mag toch wel aannemen dat ze een keer achter komen over het hoe wat en waar????

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct