Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

fietszitje?!

• Auteur

Hallo dames,

Laat ik mezelf eerst even voorstellen, heb namelijk nog nooit iets geschreven maar spiek af en toe wel even mee en zit nu met een vraag waar ik eigenlijk niet echt een goed antwoord op kan vinden.

Ben Edith 28 jaar woon samen met mijn vriend en hebben een zoontje Sam van inmiddels 8 maanden.

Aangezien Sam deze zomer nog niet in een fietszitje kon qua ontwikkeling en leeftijd hebben wij een fietskar aangeschaft om toch lekker te kunnen fietsen.
    Moet eerlijk zeggen een echte aanrader, zo reed ik op een zonnige woensdag middag lekker naar de winkels met mijn mannetje achter in de kar en kwam terug met ook nog eens 6 pakken luiers, weet niet of ik dit ook veilig mee had gekregen zonder fietskar haha.

Sam gaat tijdens de dagen dat ik werk naar een gastouder en nu kom ik daar vanmorgen heeft ze heel enthousiast een fietsstoeltje voor op haar fiets gemaakt om lekker met Sam te gaan fietsen. Natuurlijk een ontzettend leuk idee, maar hij kan inmiddels zitten maar valt vaak van vermoeidheid of onbalans nog opzij of achterover.
    Het lijkt mij nog niet het moment om hem in een fietsstoeltje te zetten.
    Nu is mijn vraag eigenlijk wanneer kan dit wel? ik kan me zo voorstellen dat het belangrijk is dat hij eerst stevig moet kunnen zitten, maar nu lees ik op de verschillende sites weer verschillende dingen.
    vanaf 9 kilo vanaf 9 maanden en lees ook al vanaf 6 maanden.

Wie heeft hier ervaring mee??

Ontzettend bedankt alvast voor reacties.

Liefs Edith

#4005428 Quote

Welkom hoor!!

Als jij denkt dat je zoontje er nog niet aan toe is om in het fietszitje te zitten moet je het niet doen, jij kent hem immers het beste…
    Ik heb als richlijn aangehouden dat wanneer marit in staat was zelf te gaan zitten en echt stevig zat ze mee mocht. Wel rustig opbouwen.
    Volg je gevoel hier ook een beetje bij,jij weet wel waar hij aan toe is en of hij het aankan.

#4005429 Quote

Hoi,
    als tip wil ik geven bij twijfel niet doen. Jij kent je kind het beste en kan beter dan wie dan ook inschatten waar  hij aan toe is. Als jij   het fietsen nog te vroeg vindt moet je dit duidelijk aangeven. De hele dag met zorgen op het werk zitten helpt ook niet.
    De eerste keer fietsen lijkt mij ook fijner om zelf te doen.
    mijn fiets critiria
    mijn mama fiets staat al enige tijd klaar voor gebruik, maar ook ik wilde wachten tot hij zelf kan zitten. Hij kan nu al een enige tijd heel goed zitten en speelt ook lekker op zijn bips én houdt dit echt een flinke tijd vol. De eerste keer fietsen wil ik graag zelf met hem doen samen met papa. Ik vind dat altijd van die leuke mijlpalen. Ook wil ik zelf zien hoe hij op de fiets zit (balans), vindt hij het leuk enz. Als we terug komen van vakantie gaan we het proberen dan is hij 8,5 maanden.
    Heel veel succes

#4005434 Quote

Hoi Edith,

welkom op het forum!
    Onze zoon (nu 10,5 mnd.) vindt het heerlijk op de fiets. Ongeveer een maand geleden zijn we voor het eerst met hem gaat fietsen. Hij kijkt zijn ogen uit, maar valt nog wel snel in slaap (we ondersteunen zijn hoofdje dan met onze hand). Ik denk, dat we voor hem een slaaprol gaan aanschaffen.
    Hij mag bij onze oppas wel mee voorop de fiets, maar wel met zijn fietshelm op. Van mij mag hij niet in de fietskar mee (ik ben veel te bang, dat die kantelt).
    Gewoon duidelijk aan je oppas vertellen, wat je wel en niet wilt: dat zal ze zeker op prijs stellen. Het is een enorme verantwoordelijkheid om te zorgen voor het kindje van een ander.
    Overigens heeft ons gastouderbureau de regel, dat ieder kindje, dat op de fiets vervoerd wordt, een helm moet dragen.

Groetjes en veel fietsplezier toegewenst!

Marijon

#4005454 Quote

Het is belangrijk dat ze uit zichzelf kunnen gaan zitten. En daarna heb ik altijd nog minstens 2 weken gewacht zodat ze echt stevig zijn. Ze moeten zichzelf kunnen corrigeren tijdens het fietsen.

gr
    Marielle

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct