Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

1252404 Erg Slecht Eten

• Auteur

Leah (15mnd; maart 2008) eet echt slecht. Tot een jaar ging het redelijk, toen moesten we rekening houden met veel allergieën. Nu gaat dat een stuk beter (ze lijkt over een aantal dingen heen te groeien), maar begint madammeke sterke voorkeuren te krijgen. En vooral in wat ze NIET wil.
    Ze wil GEEN boterham. Likt hoogstens de jam eraf (of andere dingen), maar gooit alles op de grond of spuugt het uit. Een fles melk wil ze niet meer. Heel soms een klein bordje pap.
    Warm eten gaat nog het beste. Maar ook daarin is ze kieskeurig. Het liefst wil ze ook alles zelf doen (lepel in mond doen, maar ja, alles valt er dan natuurlijk af).
    Gelukkig gaat het drinken van diksap   nu goed. Vocht krijgt ze dus genoeg binnen.
    Eten jullie kindjes ook zo slecht?????
    Ik weet dat het bij de leeftijd hoort, het zal ook allemaal wel goed komen, maar soms vraag ik me af of ze geen enorme honger moet hebben.

's Ochtends (plm 7u)  krijgt ze nog een slok borstvoeding, maar vaak weigert ze dan tot een uur of 12 brood, pap of wat dan ook…….. lijkt geen honger te hebben dan.

Nog meer van die eigenwijze portretten?? hihi

#4017609 Quote

Renske eet heel goed. Brood, fruit  en warm eten. Ze eet bijna alles. Drinken gaat dan weer wat minder, maar de laatste tijd wel aardit.
    Emma, mijn oudste heeft altijd minder gegeten. Ze is wel altijd dol geweest op fruit, brood ging dan ook nog  wel, een halve boterham 's ochtends en een halve 's middags. Maar warm eten was drama. Er zijn periodes geweest dat ze dagen achter elkaar niets at. Soms gaf ik dan een extra groot toetje. Of een extra banaan. Maar soms wilde ze niets. Ik heb haar nooit gepushed en nooit meer een potje of iets anders gegeven. En nu is ze 3 1/2 en eet de laatste tijd heel goed. Voor haar doen echt veel. Het is dus vanzelf goed gekomen. Ze heeft nooit iets moeten eten. Wel hebben we de laatste tijd ingesteld dat als ze goed eet ze hagelslag in haar toetje mag en dat werkt heel goed, daar eet ze wel extra voor. Maar als ze niet wil, dan dan niet. Geen drama's aan tafel en eten wat de pot schaft, als iedereen klaar is met eten dan ruimen we op en gaan van tafel.
    Veel succes!!

#4017617 Quote

Hallo,

Onze meid heeft altijd goed gegeten en doet ze nog hoor, maar de laatste tijd is ze behoorlijk uit aan het proberen.
    Fruit enzo gaat erin als koek, daar kan ze ook echt van smullen. De boterham eet ze ook. Eerder was dit 1.5 boterham, maar nu eet ze er nog maar 1. Ze groeien natuurlijk ook minder dus hebben ze niet meer zoveel nodig. Als ze genoeg heeft gooit ze ook de stukjes op de grond en zet ik dus haar bordje aan de kant. Ze moet wel aan de tafel blijven zitten.
    Het avondeten gaat de ene keer super de andere keer minder. Wat ze eet eet ze en als ze niks eet dan niet. Ze krijgt wel alles in stukje, wil met haar vorkje het liefst alles naar binnen werken. Maarja prikken met die vork lukt nog niet zo goed. Als ze van haar aardappeltjes en groenten heeft gegeten krijgt ze nog een stukje vlees of vis. Daar is ze namelijk dol op en dat gaat er dus ook altijd wel in. Verder krijgt ze ook altijd een toetje, ook als ze niks gegeten heeft. Het helpt niet om ze daar mee te straffen.

Ik vond het in het begin ook erg moeilijk als ze niks at. Vooral helemaal in het begin wilde ze van groenten niks weten. Ik kreeg toen van het cb de tip om haar een bord met stukjes voor te zetten en haar hetzelfde te geven als wat wij aten. Ook moest ik me niet te druk maken als ze niks at.
    Ik heb dit advies opgevolgd en het werkte perfect. Hoe drukker ik me maak dat ze niks eet hoe minder dat ze eet.

Dus mijn tip. Laat lekker met de pot mee eten en wat gegeten wordt is prima en zoniet jammer dan.
    Ik weet dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan maar probeer het maar eens.

Succes ermee!
    Groetjes Anne

#4017620 Quote

Hoi!

Ik dacht dat Isabelle slecht at, maar die eet nog best veel als ik jullie verhalen zo lees….

Isabelle (14,5maanden)  is gek op drinken (was eerst wel anders), maar fruit gaat er meestal maar moeizaam in.
    Ook zij is in de leuke periode terecht gekomen dat ze alles zelf wil doen en absoluut niet meer "gevoerd" wil worden, gelukkig heb ik daar een oplossing voor gevonden, want ik ben absoluut niet van plan elke paar dagen de ramen te lappen omdat er pap tegen aan geplakt zit
    Ik geef haar 's morgens als ik haar pap geef een eigen lepel en bordje zonder iets erin en vaak krijg ik het dan al spelenderwijs voor elkaar om 150ml pap naar binnen te werken.
    De boterham tussendemiddag en het avondeten  eet ze zelf met een vork en haar vingers, ik moet alleen helpen met "prikken".
    Er gaat veel meer naast dan in haar mond, maar geholpen worden: HOOO MAAR!!!, dan wordt het een kleine tiran!
    De laatste 2 weken schudt en zegt ze bij het avondeten al NEE voor dat er überhaubt iets op haar bod ligt, ook toetjes eet ze niet meer.
    De tussendoortjes gaan erg slecht, zelfs haar favoriete nijntje koekjes wil ze slechts voor de helft.

Ze slaapt ook nog eens erg weinig (hooguit 1,5uur op een dag), maar zit boordevol energie, dus ik maak me absoluut geen zorgen.

Het komt vast wel weer goed.

Liefs Monica

#4017625 Quote

hoi,

Jurgen is nu ook minder gaan eten, dwz van het avond eten dan, verder eet ie super.
    hij wil alles "zelluf doen!", gelukkig gaat dat steeds beter.
    ongerust maak ik me niet, niet gegeten helaas pech! hij slaapt 's nachts goed dus heeft ie z'n avond eten nog niet 1 keer echt gemist 😉
    't hoort ook bij de leeftijd, va 1 jaar gaan ze minder hard groeien (zeggen ze) en dus ook minder eten.
    groetjes suzan

#4017630 Quote

hoihoi,

gelukkig ken ik het probleem niet. ik heb hier een echte veel vraat hahaha. ze lust bijna alles en is bereid bijna alles te proeven. (maar wat ze echt niet lekker vind schraapt ze wel netjes van haar tong hoor hihi) als ik in de keuken sta komt ze altijd even kijken wat ik doe en of ze iets kan proeven. waar mogelijk mag ze ook altijd alvast een klein stukje proeven of even meekijken wat ik maak. zodra ze haar bord ziet gaat ze naar haar stoel toe en wil ze erin hihi.

wij laten haar al vanaf het begin alles zelf doen, maar dan wel lekker met haar handjes. ook haar avond eten eet ze met haar handen (worden lekker vies maar daar heb je poetsdoeken voor) we leggen er tegenwoordig soms wel een vorkje bij, maar die ligt er eigenlijk voor de sier, ze prikt daar wel af en toe mee maar meestal haalt ze het dan weer met haar handen eraf en stopt het in haar mond. als ze wat ouder is gaan wel wel oefenen met bestek komt vanzelf.
    toetje geef ik haar eigenlijk nog zelf en dat accepteerd ze (maar ja ze is dan ook een echt toetjes monster) als haar bord leeg is schuift ze die naar ons toe en slaat ze met haar handjes op de tafel en zegt tuttu tutte (toetje toetje)

ze heeft wel dagen dat ze minder eet maar we proberen zo min mogelijk op haar te letten tijdens het eten alleen her en der een applaus als ze wel eet en geen commentaar als ze niet eet. vaak laat ze eerst haar aardappels staan maar als ze haar vlees dan op heeft en ziet dat wij ook gewoon nog aan het eten zijn gaat zij ook lekker verder. we gaan altijd aan tafel zitten (ook wel aan de salontafel hoor maar wel in haar kinderstoel die kan gelukkig laag bij de tafel) en pas van tafel als iedereen klaar is.

groetjes linda
    succes

#4017638 Quote

Laura wil 's avonds ineens ook niet meer warm eten, wel yoghurt, maar ook niet superveel. Meestal als je het eerste hapje erin hebt wil ze er nog wel een paar, maar dat eerste hapje erin krijgen is echt lastig, hoofd wegdraaien, lepel wegduwen, dat soort dingen. Maar hopen dat het snel weer over gaat want ze is al erg licht, tussen -1,5 en -2 op de curve qua gewicht.

#4017643 Quote

Nog een tip:

's middags warm en 's avonds een boterham.
    Bij Jurgen gaat dat 1000x beter !?!

Waarom weet ik ook niet,
    groetjes suzan

#4017652 Quote

Ha, ben dus niet helemaal de enige met een slecht etend kind….

Heel herkenbaar roodwitblauw, dat het eerste hapje er niet in wil. Als ze eenmaal heeft geproefd, gaat het vaak wel beter. Wat dat nu weer is??
    Vaak mag ze even van mij met haar vingertje in het hapje prikken, dan likt ze het van haar vinger af en vaak gaat ze dan toch overstag.
    Maar de interesse voor eten is echt minimaal (alleen voor koekies en chippies, haha).

Ik ga misschien wel weer eens proberen om het warm eten 's middags te geven. Maar ja, die boterhammen…. die wil ze pertinent niet. Klein draakje.

Ze is nogal erg kieskeurig en inderdaad de "nee-schud" fase is hier flink aan de gang.

Drinken gaat wel goed, maar (tja, zwaar onverantwoord, zal het CB wel denken) alleen nog maar uit een flesje. Ik ben al blij dat ze het flesje tegenwoordig zelf kan bedienen. Lang wilde ze nog dat ik het deed………

Nou ja, we gaan vrolijk door, ze eet gewoon met ons mee, maar het is meer spelen en rommel maken dan eten tegenwoordig.

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct