Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

1319322 Fruithapje

• Auteur

Hallo Allemaal,

Ik heb even een vraag. Onze dochter van 7 weken loopt al behoorlijk voor op haar mimiek hebben ze gezegd bij het consultatiebureau. Ze slaapt overdag praktisch niet, beweegt heel gecontroleerd met haar armen, ze volgt je echt. Ze brabbelt al, lacht al 3 weken..

Nu hadden wij de indruk dat ze meer wilt dan alleen fles dus hebben we vanmiddag wat fruit klaargemaakt. Een appeltje, sinasappeltje en een kiwi in de staafmixer en met een lepeltje wat hapjes gegeven. Geen krampjes, spugen, diaree of wat dan ook, alleen maar likken, smekken en nog meer willen.. Nu weet ik dat het ontzettend vroeg is, en ik kom niet met de vraag om me te laten vertellen hoe stom dit is, maar meer met het feit hoevaak we dit kunnen doen? Kunnen we haar iedere dag wat fruit aanbieden of beter om de dag? Hoeveel kunnen we haar het beste geven of geeft ze dit zelf het beste aan?

Alvast bedankt voor de reacties.
    Groetjes Maaike

#4074676 Quote

Ik zou dit dus echt niet gaan doen, sorry, maar dit is echt extreem vroeg en dit kan volgens mij nooit goed zijn voor je dochter.

#4074682 Quote

Zoals ik net al aangaf in mijn bericht dat ik niet zat te wachten op commentaar maar op advies. Niet boos bedoeld maar iedereen doet het op zijn eigen manier en wij hebben besloten wel al een fruithapje te geven hoe vroeg het ook nog is!

Wortel
    Bijdrager
    #4074734 Quote

een baby moet rechtop kunnen zitten (ondersteund met kussens) voor het toe is aan vast voedsel. en dan nog zou ik wachten tot 6 maand.

Wortel
    Bijdrager
    #4074753 Quote

en weet je waar je ook op kan letten? als je een lepeltje naar het mondje brengt moet het mondje open gaan. die hele kleine baby’s proberen het eten er weer uit te duwen met het tongetje, dat lijkt op likken. daarbij mijn zoontje was ook al zo vroeg met zijn ontwikkeling, maar lachte en brabbelde al met 2 week. geen denken aan dat wij hem toen al vast voedsel hebben gegeven!

#4074808 Quote

Ik geef je hierbij het advies om het niet te doen, dit is gewoon niet goed voor je dochter, je wil toch het beste voor je meisje of niet. Dit is niet het beste voor haar, echt met 4 maanden is het al vroeg, 7 weken is echt nog veels te vroeg, je doet er haar geen goed mee, mijn inziens.

read more image Lees ook: Voedingsschema baby: het eerste jaar
    #4074815 Quote

Naast al het bovenstaande, waar ik het ROEREND mee eens ben, vind ik het ook geen slimme fruit(mix) keuze. Sowiezo als je begint met fruit luidt het ADVIES om met 1 soort fruit (eigenlijk liever groente) tegelijk te beginnen. En dan helemaal geen kiwi en sinaasappel als beginnersfruit, dit zijn met 6 maanden al risicovolle fruitsoorten in het kader van darmkrampjes en allergische reacties!
    Als ik even terug denk aan mijn eigen ventje in die periode, zou hij het ook heel interessant hebben gevonden, alleen al die mooie lepel waar het op zit. Wil niet zeggen dat hij het dan ook gelijk maar moet hebben. Mijn advies is dan ook; kijk nog eens goed naar je dochtertje, interpreteer je de signalen wel vanuit een helder perspectief??
    Of wil je gewoon te graag dat ze voorloopt op de rest omdat het CB het ook al aangeeft dat ze zo snel is met alles.
    Je vraagt wel geen kritische reacties maar het spijt me te zeggen dat je berichtje me wel de nekharen overeind doen gaan! Ik zou in ieder geval direct stoppen in het belang van mijn kind!!

gr. Saskia

#4074819 Quote

Advies?

Niet meer doen de komende 19 weken. Fruit is bijvoeding, en bijvoeding geef je vanaf 6 maanden. Pas dan zijn de ingewanden van een baby er aan toe op iets anders dan melk te kunnen verteren (voor die tijd voedt het niet) en er niet te hard op te reageren (de darmen zijn nu nog veel te permeabel wat tot allerlei erg nare effecten kan leiden).
    Daarnaast: liever beginnen met groente. Kiwi mag je pas met een jaar geven, sinaasappel tussen de 9 maanden en een jaar.

Verder advies: informeer je goed voor je verder domme dingen doet. Op borstvoeding.com kun je heel veel lezen over de introductie van bijvoeding (ook als je geen borstvoeding geeft).

Er zijn nou eenmaal vaste leeftijdsindicaties voor dingen. Een kind zit doorgaans 9 maanden in je buik. Komt ie eerder naar buiten dan noemen we dat niet ‘er eerder aan toe zijn’, maar ‘prematuur’. Breezers mag je pas vanaf je 16e, autorijden mag je vanaf je 18e. En bijvoeding doe je vanaf 6 maanden.

#4074862 Quote

ik heb een zoontje van bijna 13 weken maar het is nog geeneens in mij opgekomen om hem bijvoeding te gaan geven. en ook hij is overal op tijd mee [behalve het omdraaien heeft hij nog niet uitgevonden]met zijn lengte en gewicht heeft hij ook een voorsrong maar dat zou voor mij geen reden zijn om hem bijvoeding te gaan geven. ben met de oudste met ongeveer 6 maanden begonnen.

je hoort wel vaker dat mensen staan te popelen om ze wat anders dan melk te geven. ik vind alleen de fles geven makkelijk de eerste 6 maanden. schone luier,fles spelen en slapen. daar bestaat nou eenmaal het leven van een baby uit.

je hebt al genoeg kritiek en advies gekregen, dit doen we alleen maar om je te waarschuwen. de ingewanden zijn net maar det aan de melk gewend. nu heb je nog geluk dat ze er geen last van heeft gehad voor hetzelfde had je nu op en neer kunnen sjouwen naar het ziekenhuis.

groetjes

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct