Ik ben het grotendeels wel met het bovenstaande eens maar ook een kind van 2 a 3 jaar (daaronder valt dat mee) raakt steeds vaker op bijv. verjaardagen, traktaties op kinderdagverblijf e.d. in aanraking met snoepjes, chips e.d. en ontdekt dat hij/ zij dat lekker vind. Mijn dochtertje had voor die leeftijd er geen problemen mee als ze in plaats van chips bijv. een komkommertje te krijgen maar daarna vond ze het toch interessant worden en ik ga het haar niet verbieden.
En ja…het is niet nodig maar door er erg bovenop te zitten en het nooit eens toe te staan om eens lekker te snoepen creeer je misschien ook op latere leeftijd een nieuwsgierigheid hiernaar en dan heb je je kind ook niet geleerd om hier met mate mee om te gaan omdat het nooit iets kreeg. (alleen maar gezonde dingen)
Mijn dochtertje van 2 en een half krijgt als tussendoortje vooral rozijntjes en liga en natuurlijk fruit. En heel af en toe iets anders zoals snoepje, chocolade of een andere koek of een stuk van een appelflap bijv. omdat wij dat dan een keer goed vinden.
Ze drinkt voornamelijk roosvicee/ diksap, appelsap en melk.
En bij de maaltijden letten we op dat het gevarieerd is en gezond maar natuurlijk eten wij ook weleens chinees en friet en dan eet zij gewoon mee. Ik vind het op mijn beurt heel raar om zelf wel aan een frietje te zitten en het haar niet te geven. Ik vind het helemaal niet verkeerd om af en toe wat vetter te eten als dat maar niet regelmatig is.
Wat tractaties betreft; ik wordt er ook niet goed van als het altijd maar verantwoord moet zijn. Een kind is wel jarig en je verzint een traktatie met dingen die het kind lekker vind en is dat een mandarijntje prima! maar is dat een spekkie dan moeten we daar met z’n allen ook niet spastisch over doen en de andere keer verzin je een niet eetbare traktatie. Waar ik wel soms over val is de grote hoeveelheden die soms (nu al op het KDV) in een traktatie zitten. Bijv. 1 zakje chips en ook nog een zakje met snoepjes erbij en een lolly! Dat vind ik echt veel te v eel!en daar heb ik wel moeite mee!